Motor
Kraftigste Bentley noensinne
Bentley Continental GTC Speed er blitt fornyet. Fortsatt er det enorme krefter, men på en helt annen måte enn tidligere. Det har sine fordeler, og definitivt én ulempe.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Dette må være en av verdens rareste biler. Den er ladbar og går overraskende langt på strøm, men drives primært av en tørst, bensindrikkende twin-turbo V8.
Taket kan brettes ned, men er du ikke i humør merker du at den er mer støyisolert enn de fleste elbiler.
Du kan kjøre helt lydløst og påfallende komfortabelt, men også få et av de mest tiltalende lydbildene som er å få kjøpt for tiden. Her buldrer det fornøyelig både på utsiden og innsiden.
Så er det størrelsen, da. Den nesten 4,5 meter lang og føles diger, likevel har den et mikroskopisk bagasjerom.
Dette er nye Bentley Continental GTC Speed Hybrid – den kraftigste Bentleyen noensinne.
Ny? Hvor ny?
Bentley sier ny, og fra visse vinkler kan du si deg enig i det. Når du setter deg inn blir det mer vanskelig. Derfor er det logisk å starte på utsiden.
Hele fronten er strammet opp og den aller enkleste måten å kjenne igjen en ny Continental GT på, er å se på frontlyktene.
Nå er det ikke lenger fire individuelle lys, men to. Ett digert på hver side med en lyssignatur som nærmest skjærer gjennom og skaper en snedig kontrast. Det er mye å like med dette frontpartiet. At Continental GTC er kostbar og mektig, er fortsatt åpenbart.
Bak er det også kommet endringer, hvor det mest tydelige er at lykteglassene er blitt grå når bilens baklys ikke er tent. Dette er en Speed-signatur, men om det er et vellykket designgrep eller ikke, er gjenstand for diskusjon.
Uansett er helheten på plass. Du skal ikke være redd for at en Bentley Continental GT eller GTC gjemmer seg bort i trafikkbildet. Begge modellene tar stor visuell plass, noe eierne nødvendigvis må like. Hva er ellers vitsen?
Indre verdier
På innsiden er det velkjent farvann. Er du bekvem med forrige generasjon Continental GTC, vil du oppleve den nye som svært lik.
Foreløpig er det kommet fire modeller, toppmodellene Speed og Mulliner, samt Azure og «vanlig» Continental GT. Variasjonene på de to sistnevnte dreier seg om utstyrsnivå, fargevalg og materialer.
Fortsatt får du den roterende skjermen, som gjør at du kan velge å se på noen pene, analoge instrumenter eller en vakker flate i samme materiale som resten av dekoren, alt dette fremfor en kjedelig skjerm.
Bentley kaller det en «digital detox», og du får valgene ved å trykke på en fysisk knapp.
Fysiske knapper er det forøvrig mange av her. Om luksus måles i den slags, scorer Continental GTC Speed høyt. Det er noe herlig old school over å ha én fysisk knapp for (nesten) hver funksjon, og når du har brukt bilen litt vil du virkelig føle deg hjemme.
Se for deg et Bulthaup-kjøkken hvor ditt utstyr befinner seg nøyaktig der du liker det. Kontroll på dine omgivelser er en slags luksus det også.
Om det blir for subtilt, er det masse eksplisitt luksus i en ny Bentley også. Her er det mykt, matt og tykt skinn over alt, og det som tidligere var av vanlig krom, er nå i mørk krom for å understreke at dette er toppmodellen Speed. Du kan velge store paneler av aluminium med presis ornamentikk, eventuelt treverk, karbonfiber eller lakkerte flater om du vil. Det lille du finner av plast, er god plast.
Teppene er av engelsk ull. Det er ingen underdrivelse å hevde at Continental GTCs interiør er blant de beste som noensinne er laget.
Den nye drivlinjen
For å kunne kalle den «ny», må det nødvendigvis ha skjedd mer enn bare kosmetiske endringer. De virkelig store forandringen er mer personlighetsmessige, altså på undersiden.
Tidligere hadde Bentleys Speed-modeller en fortryllende 6,0-liters W12 som nå er pensjonert. Den banket ut 659 hestekrefter og 900 Nm, skulle klare 0 til 100 på 3,7 sekunder og treffe 335 kilometer i timen.
Nå er Speed, og alle de andre Continental-modellene, ladbare hybrider. Motoren er den velkjente 4,0-literen du finner hos Porsche, og effekten er interessant nok helt lik som i en Panamera Turbo S E-Hybrid.
Både Speed og Turbo S har totalt 782 hestekrefter og 1.000 Nm. Effekten er fordelt på V8-motoren som yter 600 hestekrefter alene, og en elmotor i dobbeltclutchgirkassen som yter 190 hestekrefter.
Tallene gjør de nye modellene til Bentleys kraftigste noensinne.
Bentley kaller drivlinjen passende nok «Ultra Performance Hybrid», men det finnes en «High Performance»-drivlinje med 680 hestekrefter. (Det er nå lov å gjette hva en ikke-S Panamera Turbo har av hestekrefter).
0 til 100 skal gå unna på bare 3,4 sekunder, men toppfarten er begrenset til 285 kilometer i timen – et ganske godt stykke under gamle Speed med W12.
Fortsatt har både GT og GTC firehjulsdrift og torque vectoring med en aktiv differensial på bakakselen, adaptive krengningsstabilisatorer og bakhjulsstyring. Understellet med tokammers luftfjæring er imidlertid helt nytt.
Slik kjører den
Når du er klar for å legge ut på tur, oppdager du noe ekstra trivelig. Her er det forfriskende nok ikke mange kjøreprogrammer å forholde seg til, for Bentley har valgt å gjøre det ukomplisert.
Bilen starter i «Bentley-mode» som skal gi en slags kombinasjon mellom komfort og sportslighet. Vrir du det ganske store, taktile hjulet i midtkonsollen til venstre, kommer du i «Comfort». Da duver bilen merkbart mer komfortabelt enn før, noe du vil kose deg med i byen.
Skal du ha fullt utbytte av de nesten 800 hestekreftene, er det naturligvis «Sport» du vil ha. Igjen vrir du det deilige hjulet, denne gangen til høyre, og bilens karakter endres drastisk.
Du trenger ikke å fikle med dempere, motorstyring og bremsepedalfølsomhet. Alt er samlet i «Sport», som også fyrer opp V8-en om den ikke allerede er i gang.
Da får du en fortreffelig lyd, faktisk overraskende mye også på utsiden, men minst like viktig er det at bilen blir langt strammere og morsommere i skarpe svinger. Den endres fra en litt doven og avslappet cruiser, til en slags sportsbil.
Med en skikkelig rivstart er det vanskelig å ikke la seg sjarmere av den voldsomme akselerasjonen. Den elektriske motoren og den buldrende V8-en jobber samme for å sende kraften til hjulene, og resultatet er mektig.
Noen Porsche 911 Turbo skal samtidig ikke dette anklages for å være, men nivået av sportslighet og tilbakemelding fra rattet er på den riktige enden av skalaen. Dette er tross alt en bil som veier over 2,6 tonn.
Elektrisk kjøring og én ulempe
Den nye hybriden veier nærmere 200 kilo mer enn den utgående W12-modellen. Fordelen er at den elektriske rekkevidden ikke bare er tull, slik noen kunne hevde om forrige generasjon ladbare hybrider generelt.
Bentley Continental GTC Speed har et hybridbatteri med brutto kapasitet på 25,9 kWh. Elektrisk WLTP-rekkevidde på 80 kilometer, så du kan fint kjøre 50 kilometer i hverdagen uten å bruke bensin. Antagelig mer om du virkelig kjører pent.
En foreløpig konklusjon er derfor at den nye bilen er bedre enn den gamle, men det er et element som dessverre skuffer.
Det dreier seg om plassen, for dette var jo i sin tid ment å være en raus og praktisk langtursbil. Etter sigende skal det være plass til én golfbag nå, men noe mindre hadde vært flaut. Bagasjerommet er på latterlige 134 liter, så det er knapt større enn frunken i nye Mercedes GLC.
Du kan alltids hive dine Mulberry-bager i baksetet uten at det vekker oppsikt, men det er gode muligheter for at eksponert bagasje tiltrekker seg feil oppmerksomhet om du gateparkerer mens du er på tur.
Kan du leve med nærmere 100 liter mindre bagasjerom enn utgående modell, er nye Bentley Continental GTC Speed absolutt et forlokkende kjøp, men siden lastekapasiteten er så puslete blir det naturlig å tenke litt på en Porsche 911 Turbo S også. Den er akkurat er kommet i ny versjon.
Den når 100 på 2,5 sekunder, har 711 hestekrefter og koster fra 3,76 millioner kroner som coupé. Det er om lag 640.000 kroner mindre enn startprisen på en ny Speed. Imidlertid starter Continental GT med 680 hestekrefter på litt mer edruelige 3,8 millioner kroner og snaue fire millioner med en stor utstyrspakke inkludert.
Er det toppløs bil som gjelder, blir det dyrere. 911 Turbo S starter på 3,95 millioner kroner som kabriolet og bruker 0,1 sekund mer til 100, mens GTC Speed slik du ser den på bildene koster friske 5.400.000 kroner inkludert nær sagt alt utstyr og vinterhjul.
Bentley Continental GTC Speed Hybrid
Konklusjon
Mye penger er det uansett, men nå begynner det kanskje å nærme seg smertegrensen for hva formuende nordmenn er villig til å bla opp. Samtidig kommer du ingen vei med slike summer om du vurderer en anstendig yacht.
Kjøremessig er nye Bentley Continental GTC Speed en utmerket maskin, på tross av at den har lavere toppfart nå – det er uvesentlig. Det sentrale er at bilen har et eksepsjonelt påkostet interiør, i tillegg til å være snill og myk i byen, og bli rett ut vill når det lille hjulet vris til «Sport».
Dette er en bil som gjør at du føler deg spesiell.
Lurer du på hvordan den følelsen er, bør du svinge en tur innom den norske Bentley-importøren i Asker utenfor Oslo, og da kan du samtidig vurdere om det komisk lille bagasjerommet er til å leve med. Alternativt kan du skal løpe ned i gata for å sikre deg en 911 Turbo S før «alle» har den.
Sistnevnte trenger du i alle fall ikke være redd for om du unner deg en ny Bentley.