Motor
Kommer til Norge – prisen blir avsindig
Også Bentley skal komme med en elbil, men først kommer det en mildt sagt mektig nyhet fra det britiske bilmerket. Prisen i Norge får en «vanlig» Bentley til å virke billig.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Trodde du Bentley bare laget tunge cruisere med ladbare hybriddrivlinjer? Vel, nå er det kommet en nyhet som så til de grader motbeviser dette.
Her er nye Bentley Continental GT Supersports – en bil du utrolig nok får kjøpt i Norge neste år, men prisen grenser mot det absurde. Les mer om importørens planer og norsk pris lenger ned i saken.
Heftig drivlinje
Under panseret lurer en 4,0-liters V8, men det tunge batteriet og elmotoren i girkassen er droppet. Bensinmotoren yter herlige 666 hestekrefter og sender kraften gjennom en ZF åttetrinns dobbeltclutchgirkasse til bakhjulene alene.
Hver av de 22 tommer store felgene er skåret ut av én blokk med aluminium, og er utviklet av Manthey Racing. Avgassene, som det må antas å være en del av, føres ut av et eksosanlegg i full titan laget av Akrapovič og dekkene er Pirelli P Zero eller Trofeo RS om du heller vil ha det.
– Dette signaliserer at Bentley er tilbake med å lage mer ekstreme biler, sier Bentley-direktør Dr Frank-Steffen Walliser i en uttalelse.
Motoreffekten oppnås blant annet ved å montere større turboer, nye sylindertopper og forsterke motorblokken. All denne kraftens sendes til en elektronisk styrt differensialbrems og sporvidden bak er økt med 16 millimeter.
Et elektrisk 48 V antikrengningssystem kan motvirke krengning med 1.300 Nm på bare 0,3 sekunder.
Videre hevder Bentley at nye Supersports bremsesystem er det største som er å få tak i på en bil: 440 millimeter Carbon-Silicon-Carbide (CSiC)-skiver foran som klypes av 10 stempler foran, og 410 millimeter med fire stempler bak.
Mer enn toppfart
0 til 100 skal nås på 3,7 sekunder og toppfarten ligger på ca. 310 kilometer i timen, opplyser Bentley.
Nye Supersports skal imidlertid ikke bare handle om toppfart og hestekrefter. Sett vekk fra GT3-løpsbilene er dette historiens første Continental GT med bakhjulsdrift, og det er spennende kjøreegenskaper som er det viktige.
Derfor er bilen betydelig lettere enn det du normalt forbinder med et beist som Continental GT. Bilen veier nesten et halvt tonn mindre enn sin ladbare kusine, og vekten skal snike seg under 2.000 kilo – den letteste Bentleyen på 85 år, sier britene.
At baksetene og støyisoleringen bak er nappet ut, bidrar også til å redusere vekten.
Pris i Norge
Det er 100 år siden Bentley første gang benyttet navnet Supersports. På den tiden den første Bentleyen som klarte 100 miles pr. hour (160 km/t).
Den nye bilen skal det interessant nok bare produseres 500 stykker av totalt, men den norske Bentley-importøren vil sikre seg plass i køen.
– Vi jobber med flere interessenter på Supersports, og tror og håper at én eller flere nordmenn kommer til å bestille, sier adm. direktør i XPND Automotive, Christian Gottschalk.
Nils Tronrud-eide XPND Automotive importerer og selger Lamborghini, Bentley og Aston Martin i Norge.
Gottschalk forteller at Supersports koster fra 350.000 euro før avgifter, tilsvarende om lag 4,13 millioner kroner. Imidlertid må det legges på norske avgifter, og det er naturlig å tenke at en del morsomt ekstrautstyr også skal med.
– Første leveringer blir mot slutten av 2026. En riktig utstyrt bil antas å ha en pris på rundt 7,5 til 8 millioner kroner ferdig registrert på norske skilt, sier Gottschalk.