Motor

Kommer til Norge – prisen blir avsindig

Også Bentley skal komme med en elbil, men først kommer det en mildt sagt mektig nyhet fra det britiske bilmerket. Prisen i Norge får en «vanlig» Bentley til å virke billig.

Ifølge selskapet er nye Bentley Supersports deres letteste bil på 85 år. Den skal veie mindre enn 2.000 kg.
Ifølge selskapet er nye Bentley Supersports deres letteste bil på 85 år. Den skal veie mindre enn 2.000 kg.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Trodde du Bentley bare laget tunge cruisere med ladbare hybriddrivlinjer? Vel, nå er det kommet en nyhet som så til de grader motbeviser dette. 

Her er nye Bentley Continental GT Supersports – en bil du utrolig nok får kjøpt i Norge neste år, men prisen grenser mot det absurde. Les mer om importørens planer og norsk pris lenger ned i saken. 

Bentley Supersports har en 4,0-liters V8 som yter 666 hestekrefter. Det er ikke noe hybridbatteri her, så selv om den ikke er like rask som en Panamera Turbo S E-Hybrid, er Supersports langt mer eksklusiv.
Bentley Supersports har en 4,0-liters V8 som yter 666 hestekrefter. Det er ikke noe hybridbatteri her, så selv om den ikke er like rask som en Panamera Turbo S E-Hybrid, er Supersports langt mer eksklusiv.

Heftig drivlinje

Under panseret lurer en 4,0-liters V8, men det tunge batteriet og elmotoren i girkassen er droppet. Bensinmotoren yter herlige 666 hestekrefter og sender kraften gjennom en ZF åttetrinns dobbeltclutchgirkasse til bakhjulene alene.

Hver av de 22 tommer store felgene er skåret ut av én blokk med aluminium, og er utviklet av Manthey Racing. Avgassene, som det må antas å være en del av, føres ut av et eksosanlegg i full titan laget av Akrapovič og dekkene er Pirelli P Zero eller Trofeo RS om du heller vil ha det. 

Bentley Supersports skal bare lages i 500 eksemplarer. Skaffer du deg en på norske skilt, møter du antagelig ikke andre eiere på CC Vest i desember 2026.
Bentley Supersports skal bare lages i 500 eksemplarer. Skaffer du deg en på norske skilt, møter du antagelig ikke andre eiere på CC Vest i desember 2026.

– Dette signaliserer at Bentley er tilbake med å lage mer ekstreme biler, sier Bentley-direktør Dr Frank-Steffen Walliser i en uttalelse. 

Motoreffekten oppnås blant annet ved å montere større turboer, nye sylindertopper og forsterke motorblokken. All denne kraftens sendes til en elektronisk styrt differensialbrems og sporvidden bak er økt med 16 millimeter. 

Utvendig skiller Bentley Supersports seg fra andre Continental GT-modeller med ny frontfanger, ny diffusor bak og en ganske markant spolier. Blant annet.
Utvendig skiller Bentley Supersports seg fra andre Continental GT-modeller med ny frontfanger, ny diffusor bak og en ganske markant spolier. Blant annet.

Et elektrisk 48 V antikrengningssystem kan motvirke krengning med 1.300 Nm på bare 0,3 sekunder. 

Videre hevder Bentley at nye Supersports bremsesystem er det største som er å få tak i på en bil: 440 millimeter Carbon-Silicon-Carbide (CSiC)-skiver foran som klypes av 10 stempler foran, og 410 millimeter med fire stempler bak.

Mer enn toppfart

0 til 100 skal nås på 3,7 sekunder og toppfarten ligger på ca. 310 kilometer i timen, opplyser Bentley.

Nye Supersports skal imidlertid ikke bare handle om toppfart og hestekrefter. Sett vekk fra GT3-løpsbilene er dette historiens første Continental GT med bakhjulsdrift, og det er spennende kjøreegenskaper som er det viktige. 

Bentley Supersports-interiøret ligner mye på det i en vanlig Continental GT, men du får andre tilvalg og standardutstyr. Mørk krom, karbonfiber og utsmykning i aluminium står på menyen. Det blir ikke billig.
Bentley Supersports-interiøret ligner mye på det i en vanlig Continental GT, men du får andre tilvalg og standardutstyr. Mørk krom, karbonfiber og utsmykning i aluminium står på menyen. Det blir ikke billig.

Derfor er bilen betydelig lettere enn det du normalt forbinder med et beist som Continental GT. Bilen veier nesten et halvt tonn mindre enn sin ladbare kusine, og vekten skal snike seg under 2.000 kilo – den letteste Bentleyen på 85 år, sier britene.

At baksetene og støyisoleringen bak er nappet ut, bidrar også til å redusere vekten.

Pris i Norge

Det er 100 år siden Bentley første gang benyttet navnet Supersports. På den tiden den første Bentleyen som klarte 100 miles pr. hour (160 km/t). 

Nye Bentley Supersports hevdes å være betydelig mer sportslig enn sine lignende Continental GT-søsken.
Nye Bentley Supersports hevdes å være betydelig mer sportslig enn sine lignende Continental GT-søsken.

Den nye bilen skal det interessant nok bare produseres 500 stykker av totalt, men den norske Bentley-importøren vil sikre seg plass i køen.

– Vi jobber med flere interessenter på Supersports, og tror og håper at én eller flere nordmenn kommer til å bestille, sier adm. direktør i XPND Automotive, Christian Gottschalk. 

XPND-sjef Christian Gottschalk (t.v.) har regnet seg frem til norsk pris på Bentley Supersports og håper minst én kunde vil gi gass. Her med XPND-eier Nils Tronrud.
XPND-sjef Christian Gottschalk (t.v.) har regnet seg frem til norsk pris på Bentley Supersports og håper minst én kunde vil gi gass. Her med XPND-eier Nils Tronrud.

Nils Tronrud-eide XPND Automotive importerer og selger Lamborghini, Bentley og Aston Martin i Norge. 

Bentley Supersports-produksjonen starter i fjerde kvartal neste år.
Bentley Supersports-produksjonen starter i fjerde kvartal neste år.

Gottschalk forteller at Supersports koster fra 350.000 euro før avgifter, tilsvarende om lag 4,13 millioner kroner. Imidlertid må det legges på norske avgifter, og det er naturlig å tenke at en del morsomt ekstrautstyr også skal med. 

– Første leveringer blir mot slutten av 2026. En riktig utstyrt bil antas å ha en pris på rundt 7,5 til 8 millioner kroner ferdig registrert på norske skilt, sier Gottschalk.