Koenigsegg Sadair’s Spear

Koenigsegg utvikler sin raskeste bil noensinne

Med økt effekt, redusert vekt og finjustert aerodynamikk skal Sadair’s Spear bli den råeste modellen den svenske superbil-fabrikanten har laget.

Under første shake-down på Gotland Ring slo Sadair’s Spear banerekorden til Jesko Attack med 1,1 sekunder.
Publisert Sist oppdatert

For seks år siden hedret Christian von Koenigsegg sin far ved å oppkalle hyperbilen Jesko etter ham. Nå kommer en oppdatert og enda råere versjon av Jesko - som tar hyllesten videre:

Jesko von Koenigsegg var en lidenskapelig jockey. Favoritthesten hans  – som han også red i sitt siste løp i 1976 - het Sadair’s Spear. Bilen som nå bærer det samme navnet, er konstruert for maksimal prestasjon på bane, melder Koenigsegg i en pressemelding.

Sterkere og raskere

Effekten har økt med 20 hestekrefter når bilen kjøres på bensin, til 1300 hk. Kjøres bilen på etanol, når den hele 1625 hk – en økning på 25 hk. Mye arbeid er lagt ned i å optimalisere luftstrømmen rundt bilen for økt marktrykk og bedre kjøling.

Sadair’s Spear drives av Koenigseggs V8-motor med to turboer, som er i stand til å endre turtall med hele 46 000 o/min per sekund.

Bilen har en oppgitt toppfart på 360 km/t.

Under første shake-down på Gotland Ring slo Sadair’s Spear banerekorden til Jesko Attack med 1,1 sekunder.

Kun 30 eksemplarer

Sadair’s Spear skal kun bygges i 30 eksemplarer.

Vekten er redusert med 35 kg sammenlignet med Jesko, noe som betyr at forholdet mellom effekt (målt i hestekrefter) og vekt klart underskrider 1:1. Koenigsegg var det første selskapet i verden som nådde denne milepælen med en gategodkjent bil – modellen One:1 fra 2014, skriver nyteknik.se.

Sadair’s Spear skal kun bygges i 30 eksemplarer, og alle enhetene ble solgt under den privat avholdte avdukingen av bilmodellen.