Koenigsegg Sadair’s Spear
Koenigsegg utvikler sin raskeste bil noensinne
Med økt effekt, redusert vekt og finjustert aerodynamikk skal Sadair’s Spear bli den råeste modellen den svenske superbil-fabrikanten har laget.

For seks år siden hedret Christian von Koenigsegg sin far ved å oppkalle hyperbilen Jesko etter ham. Nå kommer en oppdatert og enda råere versjon av Jesko - som tar hyllesten videre:
Jesko von Koenigsegg var en lidenskapelig jockey. Favoritthesten hans – som han også red i sitt siste løp i 1976 - het Sadair’s Spear. Bilen som nå bærer det samme navnet, er konstruert for maksimal prestasjon på bane, melder Koenigsegg i en pressemelding.
Sterkere og raskere
Effekten har økt med 20 hestekrefter når bilen kjøres på bensin, til 1300 hk. Kjøres bilen på etanol, når den hele 1625 hk – en økning på 25 hk. Mye arbeid er lagt ned i å optimalisere luftstrømmen rundt bilen for økt marktrykk og bedre kjøling.
Sadair’s Spear drives av Koenigseggs V8-motor med to turboer, som er i stand til å endre turtall med hele 46 000 o/min per sekund.
Bilen har en oppgitt toppfart på 360 km/t.
Under første shake-down på Gotland Ring slo Sadair’s Spear banerekorden til Jesko Attack med 1,1 sekunder.
Kun 30 eksemplarer

Vekten er redusert med 35 kg sammenlignet med Jesko, noe som betyr at forholdet mellom effekt (målt i hestekrefter) og vekt klart underskrider 1:1. Koenigsegg var det første selskapet i verden som nådde denne milepælen med en gategodkjent bil – modellen One:1 fra 2014, skriver nyteknik.se.
Sadair’s Spear skal kun bygges i 30 eksemplarer, og alle enhetene ble solgt under den privat avholdte avdukingen av bilmodellen.