Motor
Kia EV9 observert i Holmenkollen: Kutter prisen
Kampen om kundenes gunst går gjennom lommeboken. Nå tar Kia i Norge grep og kutter prisen på familiebilen Kia EV9.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Da Finansavisen for første gang testet den store familiebilen Kia EV9 på tampen av 2023, var det slett ingen folkelig pris å spore. Testbilen EV9 GT kostet over 966.000 kroner, og gjorde nok en del nordmenn litt skremt.
Til tross for frisk prising er det registrert nærmere 700 Kia EV9 i Norge, der like under 400 av disse er med syv seter, ifølge OFV. Kia EV9 fås som kjent også med seks seter, og det finnes rimeligere versjoner, en såkalt Exclusive og en uten firehjulsdrift, som naturlig nok nærmest ingen nordmenn har kjøpt.
Men EV9 representerer noe nytt for Kia. Sjelden har tettheten av koreanske biler på parkeringsplassen ved Hemingbanen vært så høy, og på veiene rundt i Holmenkollen ellers. EV9 har truffet godt hos dem med penger.
Kutter prisen
Kia vil treffe bredere. For å gjøre seg mer aktuell i det svært konkurranseutsatte elbilmarkedet i Norge, lanserer Kia-importør Bertel O. Steen nå en ny EV9-variant som får navnet Air. Mange har nok fått med seg at den koreanske bilfabrikken Hyundai, som eier Kia, nå er kommet med sitt eget EV9-alternativ, Ioniq 9. Den konkurrerende bilen deler mye Kiaen.
Den får matt plast på hjulbuer som gir bilen et litt røffere preg – Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia.
Riktignok er Ioniq 9 og EV9 ganske forskjellige på utsiden, men konseptet og de tekniske likhetene er mange. Stort batteri, god plass, firehjulsdrift, kjapp lading og seks eller syv seter.
Forvirrende nok var EV9 Exclusive på kampanje til 784.275 kroner tidligere i år, mens den nå koster 799.000 kroner med firehjulsdrift. EV9 Air startet på 759.900 kroner, en fast pris før eventuelle kampanjer dukker opp sentere. Som navnet Air antyder, er det en litt «lettere» bil du får om du vil spare 40.000 kroner.
– Den har isofix, 360-graders kamera, store skjermer, varme i ratt og varme og kjøling i setene. Vi har tatt vekk pyntelys innvendig og varme i baksetet, og den får matt plast på hjulbuer som gir bilen et litt røffere preg, forteller Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia.
Han nevner også at det er en del stoff innvendig som er byttet ut med myke plastmaterialer.
– Ellers er det ikke så store forskjeller. Den går like langt og har samme seter og felger som EV9 Exclusive. Vi har tatt vekk småting som gjør den rimeligere og forhandlet pris med fabrikken, sier Lagaard.
Bedre pris, plass og rekkevidde
Å beskjære prisen er nok nødvendig, nå som den brysomme konkurrenten fra Hyundai er på plass.
Kia EV9 Air har 384 hestekrefter og 512 kilometers rekkevidde, mens Ioniq 9 har 313 hestekrefter. Imidlertid har Hyndaien større batteri og 600 kilometers rekkevidde. Også plassen er litt bedre hos Hyundai, for når baksetene slås ned rommes det 828 liter hos Kia mot 908 liter hos Hyundai.
Med alle setene i bruk er det mindre forskjell. Her sluker Kia EV9 333 liter, mens Ioniq 9 ligger på 338 liter.
Med pristilpasningen Bertel O. Steen nå har fått, er EV9 mer tilgjengelig for flere. Samtidig er Hyundais mest sammenlignbare Ioniq 9 fortsatt 10.000 kroner rimeligere. Noen variasjoner i utstyr og teknologi er det likevel, om du kikker nøye etter. Hvilken av disse som er det åpenbare valget, er derfor ikke gitt.
Uansett er de begge langt rimeligere enn Volvos konkurrerende familie-SUV, EX90 med opptil 621 kilometers rekkevidde. Denne koster fra 904.500 kroner, men på tross av at leveringen ikke kom i gang før i år på grunn av store forsinkelser, er det så langt registrert over 1.500 stykker, ifølge OFV.
Siden Ioniq 9-lanseringen i sommer er foreløpig registrert 61 stykker, men det er grunn til å vente at tallet øker etter hvert som Hyundai-bestillingene renner inn.