Motor
Kia EV5: Kan bli ny storselger
Kia satser på spennende utseende og praktiske løsninger, men hopper inn i et segment der konkurransen er tøff. Spørsmålet er derfor om tallene er gode nok.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 og Toyota bZ4X. De har alle truffet nordmenn godt, disse halvstore, elektriske SUV-ene. Men det er mange andre konkurrenter å ta av, og nå hiver Kia seg på.
Deres nye SUV, Kia EV5, som vises på München-messen i disse dager, er også kommet til Norge på snarvisitt. Den måler 4.610 millimeter i lengde og hevdes snedig nok å være segmentets mest høyreiste med sine 1.675 millimeter. Bakkeklaringen er på hytteveipraktiske 170 millimeter og firehjulsdrift står selvfølgelig på menyen.
Så langt går den
– Den er større enn du kanskje tror, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef hos Kia.
Prototypen som har funnet veien til Norge, en god stund før den faktisk skal selges, vises hos Bertel O. Steen Ullevål i Oslo. Dette var selskapets store Mercedes-bastion, men nå er det større spredning i utvalget.
Lagaard håper den nye SUV-en skal ta Kia tilbake til gamle høyder med 3.000 registreringer i året og markedsandel på 3,0 prosent. Det er noe Bertel O. Steen, som ellers sliter med salget av sine andre merker, trenger sårt.
Pr. 7 september er Kia det 16. største bilmerket i Norge med 2,22 prosent markedsandel og 2.201 registrerte biler så langt i år. Kina-merkene BYD, MG, Polestar og Xpeng ligger foran, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Kia skal etter sigende løfte seg i Norge, men det er kanskje noen kjepper i de blanke, sorte hjulene. Først kommer EV5 med forhjulsdrift i første kvartal neste år, noe hytteelskende nordmenn neppe er spesielt interessert i. Blant konkurrentene er firehjulsdrift suverent mest populært, men for Kias del kan ikke EV5 leveres med dette før til sommeren neste år.
Et litt skuffende aspekt med den ellers så tøffe SUV-en, er at det kraftige 800 volt elektriske systemet Kia har gjort seg kjent for, ikke er med. EV5 har 400 volt og 150 kW hurtiglading, noe som er langt unna Teslas maksimale 250 kW og et stykke unna Volkswagens 185 kW. Sistnevnte er som kjent ikke en ny bil, og det ventes at dette vil forbedres.
Rekkevidden for modellen med forhjulsdrift er på anstendige 530 kilometer og batteristørrelsen er på 81,4 kWh. Med firehjulsdrift blir rekkevidden litt kortere, men den skal holde seg på femtallet, bedyrer Lagaard.
Volkswagen ID.4 med firehjulsdrift har for tiden en rekkevidde på maksimale 563 kilometer. Tesla Model Y med firehjulsdrift ligger på 568 kilometer.
Så stor er den
Innvendig får Kia EV5 to 12,3-tommers skjermer i tillegg til en liten skjerm som kun betjener klimaanlegget. Imidlertid er det mange fysiske knapper, både på rattet og ellers. Bagasjerommet på 566 liter er praktisk og vokser til 1.650 liter med setene slått ned.
Foran er det et bagasjerom på 44 liter, noe hverken Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq eller Toyota bZ4X har. Teslas bagasjerom foran er over dobbelt så stort og måler 117 liter.
Et element å legge merke til, som pragmatiske nordmenn kan sette pris på, er at gulvet blir helt flatt når baksetene er slått ned og lengden innvendig er på trivelige to meter. Tilhengervekten begrenser seg til 1.200 kilo, men den ventes å bli høyere når bilen får firehjulsdrift. Til sammenligning kan en Tesla Model Y trekke 1.600 kilo.
Siden Kia EV5 er såpass fersk, er ikke prisene spikret ennå.
– Vi forhandler priser med fabrikken på alle våre modeller for tiden, så det skal vi fortelle mer om senere, sier Lagaard.
Tesla Model Y med firehjulsdrift koster i dag fra 535.813 kroner. En Volkswagen ID.4 med drift på alle fire koster fra 459.860 kroner.