Bil
Kan få kjempebot fordi de selger for få elbiler
Neste år kommer det nye og strengere regler.
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.
Nye biler har fått betydelig lavere utslipp de siste årene. EU har vært en viktig pådriver her. De har innført tøffe krav til bilprodusentene og har stadig strammet inn hvor mye bilene kan slippe ut.
I 2020 ble det innført en ny ordning med bøter for de som ikke klarte å holde seg innenfor kravene. Denne baserte seg på det gjennomsnittlige utslippet fra alle biler hvert merke solgte i løpet av året.
Det skulle motivere på flere måter: For det første å få ned utslippene generelt. Så at det ville lønne seg å selge flest mulig biler med lavt utslipp. Og som en ekstra bonus: Elbiler og ladbare hybrider ville dra snittet kraftig ned. Dette var derfor en ekstra grunn til å selge flest mulig av disse.
To skiller seg ut
Nå strammer EU ytterligere inn. Fra neste år går snittgrensen for CO2-utslipp ned fra 116 gram/kilometer, til 93,6 gram/kilometer. Det stiller ekstra tøffe krav til bilprodusentene.
Bransje-nettstedet Automotive News skriver at særlig to produsenter kan få betydelige utfordringer med å klare dette: Volkswagen og Ford. De har i dag gjennomsnittlige utslipp på henholdsvis 123 og 125 gram/km.
Elbilsalg mest effektivt
De må altså betydelig ned, ellers venter det bøter. Fra tidligere vet vi at Volkswagen ett år måtte betale én milliard kroner, fordi utslippene da lå 0,75 gram/km over kravet. Fra EUs side blir det anført at bøtene må være så høye at de virkelig svir, hvis ikke vil ikke systemet ha ønsket effekt.
Den klart mest effektive måten å få ned gjennomsnittlig utslipp på, er å selge elbiler. Utslippskravene blir da også sett på som en svært viktig årsak til at samtlige av Europas bilprodusenter satser tungt på elbiler. Men i år har markedet stagnert og er litt tilbake første halvår: Fra 13,8 til 13,3 prosent rene elbiler.
Utslippene går ned: Så bra er elbilene for miljøet
Tesla ligger best an
Det gir naturligvis bilprodusentene en stor utfordring. Volkswagen. BMW og Renault er blant dem som har gått ut og oppfordret EU om å se på kravene på nytt.
De som ligger best an i forhold til 2025-kravene er ikke overraskende Tesla som kun selger elbiler. Kinesiske Geely Group (som står bak blant andre Volvo, Polestar og Zeekr) er også langt under kravene allerede og vil neppe ha noen problemer med å klare det som kommer.
LES MER: Tjener milliarder på at andre ikke selger nok elbiler