Livsstil
Kan bli slutt etter 20 år
Helt siden 2005 har elbiler hatt generell tilgang til kollektivfeltet.
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.
Helt siden 2005 har elbiler og andre nullutslipskjøretøy hatt en generell tilgang til kollektivfeltene på norske veier. Særlig i rushtiden har dette vært en fordel for elbilister som kjører inn og ut av byene, og har dermed vært et viktig insentiv for at folk skal kjøre utslippsfritt.
De siste årene har riktignok ordningen blitt innskrenket flere steder, i takt med at elbilandelen av bilparken har skutt i været. I Oslo ble elbilene helt kastet ut i fjor, i forbindelse med utbedringsarbeid av Ring 1-veien gjennom byen.
Foreslår flere endringer
Tematikken har vært heftig debattert de siste årene, og Statens vegvesen har siden januar jobbet med forslag til regelendringer i bruk av kollektivfeltet.
Nå har de nettopp sendt sin endelige anbefaling til Samferdselsdepartementet, og der er denne sentrale elbilfordelen tatt bort.
Går forslaget gjennom i Stortinget, betyr det spikeren i kista for et gode som elbilistene altså har hatt i 20 år.
Samtidig foreslår Vegvesenet i sin anbefaling at elektriske varebiler fortsatt skal få bruke kollektivfeltene, samt elektriske lastebiler på steder der dette kan være hensiktsmessig.
– Det er bra at Statens vegvesen foreslår å gi elektriske varebiler automatisk tilgang til kollektivfeltet. El-andelen blant varebiler er betydelig lavere enn blant personbilene. Dette vil gjøre det mer attraktivt for bedrifter å investere i en elektrisk varebil framfor en fossil. Det er dessuten få varebiler totalt, så det vil ikke hindre kollektivtrafikken, sier leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeingen, Unni Berge.
Utrolig trafikkulykke i USA: – Klarer ikke å fatte det
Mener flere passasjer bør gi tilgang
Hun er derimot kritisk til at alle elektriske personbiler foreslås utestengt.
Det bør blant annet åpnes for at elbiler med flere passasjerer fortsatt kan bruke kollektivfeltene, mener Berge.
Hun etterlyser også en generell tilgang for elektriske lastebiler i kollektivfeltene.
– Nye skiltregler kan gjøre det enkelt å skilte inn elbiler med flere passasjerer eller åpne for helgekjøring når det er plass til det. Å fremme elektrisk samkjøring via underskilter er bra for de miljømålene samfunnet har satt, sier hun.
Elbilforeningen sier nå at de vil sende et brev til Samferdselsdepartementet med sine synspunkter, med krav om endringer før endelig vedtak fattes.
Vegvesenet anbefaler at endringene vedtas så snart som mulig, med ikrafttredelse våren 2026.