Livsstil
– Kan bety kollaps i bilmarkedet
Mercedes-sjefen langer ut mot EU-plan.
Denne saken ble først publisert på Broom.no.
I Norge er elbilandelen av nybilsalget nå over 97 prosent. Ingen andre land i verden er i nærheten av samme tall.
De viktigste virkemidlene fra myndighetene har vært å øke avgiftene på eksosbiler, samtidig som elbil-insentivene har vært både gode og stabile over lang tid. I tillegg har en stor andel av befolkningen mulighet til å lade hjemme, til lave priser.
Slik er ikke situasjonen i mange andre land. Vaklende politisk vilje, dårlig utbygd infrastruktur og høye strømpriser er alle faktorer som påvirker salget negativt i store deler av Europa.
Men fra 2035 skal det være slutt på salg av nye biler med forbrenningsmotor på vårt kontinent. Det har EU-myndighetene bestemt, til store protester – ikke minst fra europeisk bilindustri.
Denne har kjørt lenger enn de fleste
Måtte redusere ambisjonene
– Selvfølgelig må vi avkarbonisere, men det må gjøres på en teknologinøytral måte. Vi må ikke miste økonomien av syne, sier Mercedes-sjef Ola Källenius til den tyske handelsavisen Handelsblatt.
Mercedes var tidlig ute med svært offensive nullutslippsplaner, og så sent som i 2021 var målet at bilprodusenten skulle bli et rent elbil-merke innen utgangen av tiåret, i alle markeder der dette var mulig – inkludert Europa.
Volvo overrasker – utvikler nytt elbil-alternativ
Men interessen for elbiler har vist seg å være langt lavere enn hva Källenius og Mercedes hadde sett for seg. Derfor har den tyske bilprodusenten flere ganger annonsert videre satsing på biler med forbrenningsmotor. De utvikler også nye motorer, stikk i strid med intensjonene for fire år siden.
Angriper elbil-fokuset: – På tide å bremse
– Kan kollapse
Selv om elbil-salget har vist en positiv tendens i Europa de siste månedene, sliter mange europeiske bilprodusenter økonomisk. Dels på grunn av lavere elbilsalg enn forventet, og dels på grunn av økt konkurranse fra blant andre Kina.
Og det er dette som nå får Mercedes-sjefen til å rope et kraftig varsku til EU-myndighetene.
– Vi trenger en reality-sjekk. Ellers kjører vi i full fart mot veggen, sier han til avisen, og legger til at Europas bilmarked kan kollapse hvis EU ikke endrer på planen å forby nye biler med forbrenningsmotor i 2035.
Källenius etterlyser blant annet skatteinsentiver og lavere ladepriser for å i stedet å oppmuntre befolkningen til å kjøpe elbiler.
Uttalelsen kommer i forkant av at EU planlegger en gjennomgang av 2035-planen i løpet av andre halvår i år.
Åpner for bensinmotor i elbilene
– Feil å forby forbrenningsmotoren
Blant forslagene som ligger på bordet, er å tillate hybrider med lavt utslipp samt kjøretøy som kan bruke syntetisk drivstoff og biodrivstoff også etter 2035.
– Det var en feil å forby forbrenningsmotoren. Hvis et kjøretøy kan gå på et drivstoff som fører til et mindre karbonintensivt fotavtrykk, bør det tillates, uttalte Jens Gieseke til nyhetsbyrået Reuters tidligere i år.
Gieseke sitter i EPP, den største politiske gruppen i Europaparlamentet. Gruppen samarbeider om lovgivning og politiske prioriteringer i EU.
Resultatene fra gjennomgangen får vi helt sikkert høre mye om i løpet av tredje eller fjerde kvartal i år.