Bil
Kaller planlagt fossilforbud absurd
Nå krever Italia omkamp om 2035-kravet.
Denne saken ble først publisert på Broom.no.
EU-myndighetene har vedtatt at et kun skal selges nullutslipps-biler i unionen fra 2035. Kravet har ført til at europesk bilindustri har måttet bruke milliarder de siste årene, på å omstille produksjonen fra bensin- og dieselbiler til elbiler.
Samtidig opplever man nå at interessen for elbiler i store markeder i unionen, særlig Tyskland, er sterkt synkende. Det har blant annet ført til at verdens nest største bilprodusent, Volkswagen, truer med stenging av fabrikker og oppsigelse av mange tusen ansatte.
For en av Europas aller viktigste industrier, er disse signalene svært alvorlige, og mange stiller seg kritiske til om et totalt fossilforbud om bare ti år egentlig er så smart.
Kaller avgjørelsen absurd
Sist ut er Italia, som ønsker en revisjon av planene allerede i begynnelsen av 2025. Det skriver bransje-nettstedet Automotive News.
Regjeringen skal ikke være motstandere av nullutslipssvisjonen, men mener at medlemslandene selv bør få frihet til å bestemme tempoet i overgangen.
Energiminister Gilberto Pichetto Fratin er klokkeklar på hva han mener om det vedtatte fossilforbudet. Ifølge Automotive News skal han ha kalt EU-avgjørelsen «absurd», og krevd at planene må endres for å reflektere ulike markedsrealiteter – midt i den europeiske bilindustriens tilbakegang.
Italias industriminister Adolfo Urso holdt et innlegg om temaet i et forretningsforum i Cernobbio nylig. Der uttrykte han bekymring over fremtiden til europeisk bilindustri.
– I et usikkert landskap er det nødvendig med klarhet for ikke å la den europeiske industrien kollapse. Europa trenger en pragmatisk visjon, den ideologiske visjonen har feilet, sa han.
Merker som ikke tjener penger vil bli lagt ned
De tre store frykter for driften
De tre største europeiske bilprodusentene Volkswagen, Stellantis og Renault, har alle varslet at den synkende elbil-interessen i Europa er i ferd med å skape store problemer for driften i tiden som kommer.
Volkswagen har blant annet varslet at de vurderer å stenge en av sine fabrikker i Tyskland. Skulle det skje, vil det være første gang i selskapet 87 år lange historie.
Stellantis, som blant annet står bak merkene Peugeot, Citroën, Fiat og Opel, opplever stor svikt i salget og har allerede sagt opp flere tusen ansatte i Europa.
Renaults toppsjef Luca de Meo har nylig uttalt at de europeiske bilprodusentene risikerer så mye som 15 milliarder euro i bøter, fordi svakt elbilsalg gjør det umulig å klare skjerpede utslippskrav.
Omregnet til norske kroner, tilsvarer det like i underkant av 180 milliarder. Det vil i så fall komme på toppen av store investeringer som produsentene har gjort i overgangen til elektrifisering.
– Elbiler er valgt av politikerne, ikke av oss!