Livsstil
Kaller Norge «Tesla-oase»
Salget vekker oppsikt.
(Artikkelen er først publisert av Broom): Mye har vært skrevet om Tesla-salget i Europa så langt i år. Første halvår 2025 falt det hele 32,2 prosent. Enda verre går det i EU-landene, der er salget ned hele 43,7 prosent.
Norge er det store unntaket. Etter en forsiktig start på året, har Tesla-salget her hjemme tatt full fyr.
De seks første månedene i år var det opp 24,7 prosent, og det fra et sterkt 2024. Med det er vi også det nest største markedet for Tesla i Europa. Ser vi på folketall og samlet bilsalg, er det oppsiktsvekkende.
– Teslas norske oase
Særlig Model Y gruser konkurrentene og vi kan allerede fastslå at dette blir den mest solgte bilmodellen her til lands i 2025.
Dette vekker oppsikt langt utenfor våre grenser og nå har nyhetsbyrået Reuters laget en større feature-sak på det som skjer med Tesla her til lands.
«Teslas norske oase», kaller de det i innsalget sitt.
Tilbake til 2011: Nå kommer bil-eventyret til Norge
Norge var først ute
Hva finner så Reuters ut at er årsakene til det høye salget? Jo, de peker først på at skepsisen til både Tesla og Elon Musk har økt kraftig, også i Norge. Men samtidig er vårt marked annerledes på den måten at Tesla har lengre og sterkere tradisjoner i i Norge enn i noe annet europeisk land.
Da Model S ble lansert på det norske markedet i 2013, var vi første land utenfor USA. Her fikk vi en stor, luksuriøs og velkjørende bil med voldsomme krefter – helt uten avgift. Norske kunder sto i kø og resten er historie.
Norge var også først ut i Europa med Teslas egne Supercharger-ladestasjoner. Det blir også sett på som svært viktig. Dette forenklet ladingen kraftig, i starten ladet også Tesla-eierne gratis her. Med det fjernet Tesla effektiv skepsisen mange kunne ha til elbiler.
2013: Endelig – nå kommer Model S til Norge
– Mye viktigere for kjøperne
Tesla-eierne har også blitt kjent som svært gode ambassadører for merket. De har generelt vært en fornøyd og generelt svært lojal gjeng, det er naturligvis gull verdt for et bilmerke.
Hva så med det som i år har blitt et ny-ord, nemlig «Tesla-skam»? Reuters har intervjuet Øyvind Solberg Thorsen som er direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken ( OFV).
– Å ha en bil som oppfyller dine behov og til en svært overkommelig pris, er mye viktigere for den norske bilkjøperen enn å hanskes med Tesla-skam, sier han.
Nye tall: Ville ikke ha bil fra USA
Over dobbelt så mange
Tesla Model Y er altså den suverent mest solgte bilen her til lands i år. Ved utgangen av juli var det registrert 11.721 nye Model Y, det er over dobbelt så mange som Toyota bZ4X på andreplassen. Den mindre Model 3 henger også godt med, den er på niendeplass på registreringsstatistikken.
Samlet gjør de at Tesla er Norges mest solgte bilmerke med en markedsandel på hele 16,3 prosent. Det er en økning på hele 26,7 prosent i forhold til fjoråret. Ut fra dette kan vi nok ganske trygt fastlå at «Tesla-skam» i veldig liten grad påvirker det store flertallet av norske bilkjøpere.