Bil

Jo, dette er faktisk en Tesla – nå skal den selges

Går ikke ut med pris.

Dette ligner mye på legendariske Mercedes 300 SL Gullwing. Men det er egentlig en Tesla Model 3.
Publisert Sist oppdatert

( Denne saken ble først publisert på Broom).

De siste årene har vi sett flere eksempler på gamle bilklassikere som har gjenoppstått i ny drakt.

Noen velger å modernisere en eksisterende modell, som for eksempel HWA sin versjon av Mercedes 190E. Andre tøyer strikken mye lengre.

En modell som har fått mye oppmerksomhet er 300 SL Tesla. Ja, du leste helt riktig.

Her har det amerikanske selskapet S Klub LA bygget om en helt vanlig Model 3 – til å ligne så mye som mulig på legendariske Mercedes 300 SL Gullwing.

Se alle bildene av nye 300 SL Tesla. Foto: S Klub LA

Mercedes utenpå – Tesla inni

Utgangspunktet er altså en Tesla Model 3. Så har S Klub LA skåret av karosseriet og bygget et 300 SL-inspirert karosseri fra bunnen av i glassfiber.

Til og med de ikoniske måkevingedørene er ivaretatt.

Men her stopper også likhetene til Mercedes-legenden. Resten av bilen er Model 3. Det gjelder både drivlinjen og ikke minst interiøret. Her kjenner vi igjen både Tesla-rattet og mediaskjermen i midten.

Skulle en elektrisk «Gullwing» friste, så er den faktisk til salgs. Prisen vil derimot ikke S Klub LA gå ut med. «Send oss en mail ved interesse», står det på nettsiden deres.

Se den unike Mercedes-samlingen på Rudskogen

Går du bort til denne bilen og åpner dørene for første gang, er det grunnlag for et aldri så lite sjokk, når du ser dette. Foto: S Klub LA
Går du bort til denne bilen og åpner dørene for første gang, er det grunnlag for et aldri så lite sjokk, når du ser dette.

Var verdens raskeste

300 SL Gullwing, som bilen ønsker å fremstå som, er uten tvil én av Mercedes sine mest ikoniske modeller.

Bilen ble lansert i 1954 og var da faktisk verdens raskeste serieproduserte bil – med en toppfart på 263 km/t.

Under panseret bor en 3-liters rekkeseks-motor på 215 hestekrefter.

Det er kun produsert 1.400 eksemplarer av 300 SL Gullwing Coupé, noe som naturligvis bidrar til å holde verdien svært høy.

De siste årene har vi sett eksemplarer som har blitt auksjonert bort for opptil 70 millioner kroner.

Eieren døde for 21 år siden – nå selges unik samling

Selv om bilen er et hav unna originalen, er det ingen tvil om at linjene på utsiden er lekre. Foto: S Klub LA
Selv om bilen er et hav unna originalen, er det ingen tvil om at linjene på utsiden er lekre.