Test av Skoda Enyaq:

Irriterende bra

Nyeste generasjon Skoda Enyaq har nå blitt så bra, at sentrale personer i Volkswagengruppen vurderer om merkenes hierarki bør endres.

Fronten på Skoda Enyaq i 2025-utgave har fått den nye fronten de kaller Tech Deck.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Lipno, Tsjekkia.

I januar 2024 viste Skoda frem en forsiktig ansiktsløftet versjon av Enyaq, med det nye utstyrsnivået L&K som står for Laurin & Klement. I den forbindelse stilte styremedlem i Skoda med ansvar for salg og markedsføring Martin Jahn opp til intervju, og særlig en uttalelse han kom med er minst like aktuell i dag.

Skoda Enyaq kan nå konkurrere med biler i premium-segmentet, også på design.

– Vi er ikke et billigmerke nå, men vi var det da Volkswagen tok over, og så ble vi et merke som gav mye for pengene. Nå har vi i tillegg fått lekker design og smarte løsninger, som gjør at vi kan konkurrere med premium merker på kvalitet, forklarte Jahn den gangen.

Rapphøne

2025-utgaven av Skoda Enyaq har fått enda et designmessig løft, denne gangen med det nye uttrykket i fronten kalt Tech-Deck og nye LED-matrix lys. Den fjærkledde logoen som kunne minne om en rapphøne på vei gjennom lydmuren er borte, og blitt erstattet med «SKODA» i store bokstaver.

2025-modellen av Skoda Enyaq har blitt oppdatert med den nye designretningen kalt «Modern Solid».

Audi gjorde nylig noe lignende i Kina, og byttet ut ringene på fronten med ordet «AUDI». Det er ikke tilfeldig at det som tradisjonelt har vært Volkswagengruppens premium-merke dukker opp her. For etter en dag på veien melder spørsmålet seg: Hva er det egentlig som skiller de forskjellige merkene?

Irriterende bra

Prosjektleder i Skoda med ansvar for denne nye utgaven av Enyaq Lukáš Mohelský medgir at det er et interessant spørsmål.

– Jeg vet at nøkkelpersoner med ansvar for Volkswagen og Audi sier at denne utgaven av Skoda Enyaq har blitt irriterende bra. Tradisjonelt har jo merkene vært inndelt i et hierarki, med Skoda nederst, så Volkswagen og Audi på toppen, før du kommer til Porsche, Bentley, Lamborghini og Bugatti.

Skoda Enyaq har nå blitt så bra, at også ledelsen i Volkswagengruppen merker at den utfordrer de andre modellene internt.

– Er dette i endring nå?

– Det er en diskusjon internt, om det vil være mer hensiktsmessig å sidestille de tre merkene, rettet mot forskjellige deler av markedet på samme nivå, sier Mohelský og sprer hendene i en vifte for å illustrere.

Brannbil

Den nye fronten kler bilen svært bra, og de smale LED-lysene gir bilen en kraftfullt og moderne design omtalt som «Modern Solid». Felgene på 21 tommer fyller hjulbuene godt, og bilen ser kul ut i brannbilrød lakk.

Interiøret er også oppdatert, blant annet med nytt ratt prydet med den nye logoen.

De fleste eksterne oppdateringene har blitt gjort foran på bilen, og hekken ser nærmest identisk ut med dagens modell. Batteriet er også det samme, med 82 kWh og 77 kWh netto. Men på grunn av bedre aerodynamikk skal rekkevidden nå ligge på 582 km WLTP med bakhjulsdrift og 549 km WLTP med firehjulstrekk.

Bagasjerommet i Skoda Enyaq 2025 tar 585 liter, eller .1710 liter som toseter, og har en mengde smarte løsninger for å sikre lasten med kroker, nett og inndelinger.

En hjelp i nøden

Maksimal ladeeffekt for de to utgavene er henholdsvis 135 kW og 175 kW, noe som interessant nok skal gjøre at begge bruker 28 minutter på å lade fra 10-80 prosent. Med boks på garasjeveggen er effekten 11 kW, men en ny funksjon er at Skoda Enyaq nå støtter toveis lading.

Skoda Enyaq har ikke noe frunk, men du får med stort sett alt du trenger i bagasjerommet, eller på henger med 1.200 kg maksimal vekt.

Det betyr at du kan bruke bilen som strømkilde, for eksempel på hytta, eller for å hjelpe noen som står på veiskulderen med tomt batteri. De to elmotorene har en samlet effekt på 210 kW, eller 286 hk, og 545 Nm. 0-100 km/t tar 6,7 sekunder og toppfarten er 180 km/t.

Oliventrær

Skoda Enyaq har ikke uttrekkbar lårstøtte, og det blir et minuspoeng for luft mellom kanten av setet og baksiden av knehasen.

Det er på tide å kjøre en tur, og bilen låser seg opp når den merker at du står ved siden av. Du sitter godt i Skoda Enyaq, og en nyhet er at både setene og rattet nå kommer med varme som standard utstyr.

Dersom du velger utstyrspakken kalt Eco Suite Design Selection får du skinnseter innfarget med blad fra oliventrær, og da er setene i tillegg ventilerte. Det du derimot ikke får, er uttrekkbar lårstøtte. Dersom du er av det generøse slaget, også med hensyn til dimensjoner, mangler det en full håndsbredde med sittepute bak knehasen.

Déjà vu

Testruten går gjennom det vakre Tsjekkiske landskapet på smale svingete veier, og ganske snart melder det seg en snikende følelse av å ha opplevd dette før. Sommeren 2023 var første anledning til å kjøre den kommende Audi Q6 e-tron i kamuflert utgave, på de gnistrende grønne Færøyene.

Elmotorene i Audi-en har en god del mer effekt, og den bygges dessuten på PPE-plattformen, men følelsen når du sitter ved rattet ligger svært tett opptil Audi-en. Ved å velge kjøremodus «Sport» i Skoda Enyaq strammer den opp understellet et hakk, og gjør pedalene og rattet litt mer responsive.

Det store soltaket av glass i Skoda Enyaq gjør det lyst og trivelig i kupeen, og baksetene har plass til voksne som ikke trenger å bøye knær eller hodet.

Smilet brer seg

På en asfalt-stripe som slynger seg gjennom to rader med trær blir det svært så tydelig hvorfor enkelte personer i Volkswagen-systemet synes bilen er «irriterende bra».

Fjæring og understell treffer en så presis balanse mellom veigrep og komfort at smilet brer seg i ansiktet til sjåføren. Dette er en bil du med glede legger ut på langtur i. Kommunikasjonssjef med ansvar for Skoda Alexander Hjermind sitter i baksetet, og kan melde om det er mer behagelig å oppholde seg der i «Sport» enn i «Normal».

Skoda Enyaq ligger svært godt på veien, med presis styring og et understell som treffer blink med hensyn til balansen mellom godt grep og god komfort.

Skytjeneste

Helt i starten, da Volkswagen nettopp hadde overtatt Skoda, sparte de blant annet inn på støyisoleringen for å holde prisen under modellene fra Volkswagen og Audi. Men det er lenge siden nå.

På en av Tsjekkias nye flotte motorveier aktiveres nyeste versjon av Travel Assist, som samler førerassistentsystemene i en pakkeløsning. Andre biler produsert av Volkswagengruppen i samme område sender data til en skytjeneste, som Travel Assist 2.6 i Skoda Enyaq benytter seg av for å skaffe informasjon om kjøreforholdene lengre fremme.

Skoda Enyaq har nyeste versjon av Travel Assist, som benytter skytjenester for å planlegge veien videre.
Skoda Enyaq i oppdatert 2025-utgave kan få deg til å lure på hva som egentlig er forskjellen på den, og modellene fra Volkswagen og Audi.

Imponerende

Bilen kan ikke kjøre av seg selv, og tar du hendene av rattet får du ganske raskt beskjed om at det ikke er ok. Men med hastigheten stilt inn på 140 km/t føles det trygt å stole på at bilen følger med på hva som skjer.

Den tilpasser avstand og fart etter trafikkbildet, holder seg midt i kjørefeltet, og reduserer hastigheten med myk innbremsing når fartsgrensen av og til reduseres. Det er imponerende å se hvor avansert dette systemet har blitt i nyeste versjon, og nok en gang dukker det samme spørsmålet opp: Hva er egentlig forskjellen mellom Skoda, Volkswagen og Audi?

Ganske enkelt smart

Mengden regenerering endres med hendlene bak rattet, og gjør det enkelt å kjøre gjennom de små landsbyene uten å måtte flytte foten fra gasspedalen. Head-up-display er kombinert med såkalt AR, Augmented Reality, som i praksis betyr at navigasjonssystemet får det til å se ut som det svever piler i luften foran bilen med anvisning om hvor du skal svinge av.

Skoda Enyaq ser tøff ut i brannbilrød lakk. Den takler enkelt litt kjøring utenfor asfalten, som her nede ved innsjøen.

Slagordet til Skoda er som før «Simply clever», eller «ganske enkelt smart» på norsk, og den filosofien dukker opp i form av den kjente paraplyen inni døren, isskrape i bakluken, og QR-koden på innsiden av bagasjerommet. Scanner du den med telefonen får du en kjapp innføring i de mange måtene det går an å sikre handleposene, pakke ned bagasjeromstrekket og spenne opp lastenett.

Fristet å kjøre mer

Den kanskje beste måten å oppsummere inntrykkene av nye Skoda Enyaq i 2025-utgave, er hva som fristet mest etter å ha brukt mesteparten av dagen på kjøreturen fra Praha til Lipno.

Skoda Enyaq starter under 500.000 kroner med firehjulstrekk, men passerer over så snart du begynner å velge tilleggspakker.

Vel fremme var det anledning til å sette seg i en god stol og høre på forskjellige presentasjoner fra Skodas representanter, eller hente nøkkelen til en av de andre bilene og kjøre rundt i nærområdet for å lete etter velegnede steder for fotografering. Valget falt på en brannbilrød Skoda Enyaq, og utforskning av landskapet rundt innsjøen du kan se på bildene.