Test av Denza Z9 GT:
Ingen andre elbiler klarer dette
BYD lanserer luksusmerket Denza og bringer unike egenskaper inn i elbilmarkedet med modellen Z9 GT.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Uttrykket «å snu på femøringen» begynner å gå ut på dato, men den nye luksusbilen Denza Z9 GT fra BYD-konsernet kan faktisk gjøre det. Ved å låse et forhjul og la de tre øvrige rotere forskjellige veier med inntil 15 prosents vinkel på bakhjulsstyringen kan du snu på stedet.
Mer praktisk er løsningen hvis du er parkert inne eller når du skal lukeparkere og kjører inn med fronten for så å vinkle hekken perfekt inntil fortauskanten.
Svidd gummi
Ved å demonstrere dette gjentatte ganger ble lukten av svidd gummi ubønnhørlig presset frem, men en av de 100.000 (!) ingeniørene hos verdens største elbilprodusent kunne forsikre om at slitasjen er større ved kraftig nedbremsing eller heftig akselerasjon.
Det merker du når du gir full gass med over 1.000 hestekrefter fra de tre elmotorene og selv om ESP-systemet holder deg litt i ørene når du gir på ut av svingene lover vi at effekten ned i hjulene er formidabel. Nøyaktige akselerasjonstall er ikke klare da bilen ikke er typegodkjent i Europa ennå, men det vil den bli til lanserering mot slutten av året.
Stort batteri
Da vil du også få vite hvor mange kilometers rekkevidde du får ut av det 100 kWh store batteriet, men forvent rundt 600. Med 800 volts batteriarkitektur kan du også forvente an ladeeffekt på flere hundre kilowatt slik at 10 til 80 prosents batterikapasitet går unna på under 20 minutter.
Den ekstreme vinkelen på bakhjulsstyringen har for øvrig flere funksjoner, som at du kan krabbekjøre sidelengs for å komme forbi hindringer eller bare vise deg frem.
Bakhjulene opererer dessuten med forskjellig vinkel for å stabilisere bilen dersom du skulle bli utsatt for en punktering eller dekkeksplosjon. Noe Denza gjerne demonstrerer i hastigheter opp mot 200 kilometer i timen.
Økt stabilitet
De mer normale effektene av bakhjulsstyringen er økt stabilitet i høye hastigheter og bedre manøvreringsevne i lave. Denne er så bra at bilen har en svingradius på imponerende 4,62 meter som er mindre enn hos alle andre biler av en viss størrelse.
Som en stor og luksuriøs elbil har Denza Z9 GT tokamret luftfjæring som gir bilen meget høy grad av komfort. Noe vi fikk bekreftet på Autodromo Vairano utenfor Milano, hvor en rekke underlag som brostein, fartsdumper, veihull og asfaltkanter på et testområde satte bilen på prøve.
Det skjedde også i hastigheter vi ikke ville turt å kjøre i hvis ikke vi hadde blitt bedt om å gjøre det. Du vet den følelsen når du skjønner at det går for fort og du venter på at demperne skal gå i bunn og fronten subbe nedi, men så glir du elegant over uten så mye som en lyd eller en ripe i frontspoileren.
Flere kjøreprogrammer
Luftfjæringen bidrar for øvrig også til stabiliteten ved den nevnte dekkeksplosjonen, men har også andre mer normale funksjoner, som nivåregulering og valgfri stivhet gjennom bilens mange kjøreprogrammer.
Hastighetskjøring i godt over 200 kilometer i timen, svingkjøring, bråbremsing og ikke minst automatisk nødbrems bekreftet også at nivået på både kjøreegenskaper, komfort og sikkerhet er meget høyt.
Støydempingen er selvfølgelig også på øverste hylle, men det er trolig vekten også, på den 5,2 meter lange bilen med en drøss med utstyr.
Mye luksusutstyr
Noe av dette er et stereoanlegg fra Devialet med 20 høyttalere, softclose-dører, passasjersete med leggstøtte og liggeposisjon, samt to kjøleskap og mye annet vi ikke fikk sjekket i løpet av vår lille test.
Materialkvaliteten ombord fremstår meget god med skinn, treverk, alcantara og polstrede materialer på de fleste paneler og flater.
Utformingen av førermiljøet er langt fra revolusjonerende, men et informativt instrumentpanel, en stor berøringsskjerm i midten og en for lekne passasjerer ga et kort, men godt førsteinntrykk. Noen vippebrytere og girspak i glass fremstod også forseggjort, men noen endringer vil skje på bilene som kommer til Europa.
Porsche-konkurrent
Fra utsiden minner bilen om Porsche Taycan Sport Turismo fra siden, men med en enda lavere taklinje bakover. Foran sitter det to doble og smale lykter med både kjørelys og avanserte hovedlys plassert i en lav front.
Bak er de to adskilte lyktene smale og lange med timeglassinspirerte elementer, en aggressiv takspoiler og markert diffusor. Alt dette bidrar til at bilen ser minst like lang, bred og lav ut som den er.
Akselavstanden på over tre meter bidrar til meget god plass i baksetet hvor det store kjølerommet er plassert i midten med plass til flere flasker champagne.
Spretter champagnen
Så gjenstår det å se om BYD og Denza vil lykkes med strategien og kan sprette disse flaskene, men å ikke ta kineserne på alvor er trolig det dummeste andre bilprodusenter kan gjøre. Førsteinntrykket av Denza Z9 GT er nemlig godt og hvor mye over én million kroner prisen ender på, gjenstår å se.