Livsstil
– Ikke et ønske på norske veier
Nå er det svenske selskapet anmeldt.
(Artikkelen er først publisert av Broom): Hver dag stopper kontrollører fra Statens vegvesen kjøretøy som rett og slett ikke burde vært på veiene. Noen ganger ender det med bruksforbud til mangler er utbedret, mens i enkelte tilfeller er forholdene så grove at det blir politianmeldelse.
Under en rutinekontroll ved Ørje kontrollstasjon nylig, ble det stoppet en svenskregistrert lastebil der det var uvanlig mye ikke var på stell.
Kommer helt ut av tellingen
Det første kontrollørene oppdaget, var at sidepassasjeren ikke brukte bilbelte. Det resulterte i et gebyr på 1500 kroner. Deretter viste det seg at sjåføren ikke hadde medbrakt vognkort. For den forseelsen vanket det 500 kroner i gebyr.
Sjekk synet som møtte kontrollørene
Videre hadde sjåføren heller ikke med seg yrkessjåførebevis. Dermed ble det ytterligere 500 kroner i gebyr.
Som om ikke det var nok: Kjøretøyet hadde heller ikke gyldig AutoPass-avtale og bombrikke, som er et krav for alle kjøretøy over 3,5 tonn i Norge. Nytt gebyr, denne gangen til foretaket som eide lastebilen, på 8000 kroner.
Nå begynte det virkelig å dra seg til, for foretaket hadde nemlig ikke internasjonalt transportløyve heller. Dermed ble det et nytt gebyr på 60.000 kroner.
Men kontrollørene var fortsatt ikke kommet i mål: Sjåføren fikk en kontrollseddel for flere tekniske feil på lastebilen.
– Kan ende katastrofalt
Her har vi kommet helt ut av tellingen på antall regelbrudd ...
Da det i tillegg viste seg at lastebilen ikke hadde installert en godkjent fartsskriver, var det ikke lenger noen bønn: Det ble anmeldelse av foretaket til politiet.
Trodde det var lov, men kom ingen vei i retten
– Ikke et ønske på norske veier
Vi får daglig tilsendt rapporter fra kontrollene til Statens vegvesen, men det er sjelden vi har sett saker med så mange regelbrudd. Her var det rett og slett ekstremt mange feil.
Kontorsjef Øyvind Ivar Grotterød i Statens vegvesen kan også bekreftet at dette heldigvis hører med til sjeldenhetene.
– Det er ikke hverdagskost at det er så mange feil ved kontroll av samme sjåfør og kjøretøy, nei, sier han til Broom.
– Hva tenker dere om at slike kjøretøy befinner seg på norske veier?
– Vi jobber primært for trafikksikkerheten, og for like konkurransevilkår. Ser vi på denne konkrete saken, så mener vi forholdene bryter med begge deler. Vi ønsker hverken trafikkfarlige kjøretøy eller sjåfører som ikke forholder seg til regelverket på norske veier, avslutter Grotterød.