Test av Lucid Air Sapphire:
Ikke bare prisen som gir deg bakoversveis
Elbiler er raske, men ingen er raskere enn Lucid Air Sapphire. Dessuten kjører den som en sportsbil, i alle fall en stund.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Når den amerikanske elbilprodusenten Lucid setter inn tre elmotorer på til sammen 1.251 hestekrefter i sin Air Sapphire, er det klart at akselerasjonen blir heftig. 0 til 100 kilometer i timen går unna på avsindige 2,0 sekunder, og faktisk enda raskere når banedekkene P Zero Trofeo RS fra Pirelli settes på.
Akselerasjonen er uansett raskere enn hos Porsche Taycan GT og Tesla Model S Plaid med Track Pack. Ifølge magasinet Car and Driver kjørte Sapphire fortere enn disse, alle andre firedørs biler og de fleste bensindrevne superbilene på den 6,76 kilometer lange Virginia International Raceway.
Da stod kjøreoppsettet i Air Sapphire i Track og Hot Lap, noe som betyr at du kan hente ut 1.017 hestekrefter over en periode på flere minutter for å sette en rundetid.
Dabber av
Skal du benytte alle de 1.251 hestekreftene for å oppnå maksimal akselerasjon må du velge kjøreoppsettet Track og Dragstrip og da har du rundt 10 sekunder på deg før effekten begynner å avta.
Skal du kjøre fort over tid må du velge Track og Endurance og da har du kun 777 hestekrefter til disposisjon over en lengre periode før effekten sakte begynner å avta.
Det er her den nevnte tyske sportsbilen overtar ledelsen og kjører fra amerikaneren, da Porsche hevder at effekten i deres drivlinje knapt avtar over tid, før batteriet går tomt selvfølgelig. Det vil det imidlertid gjøre før Lucids batteri går tomt, da 560 kilometers rekkevidde ikke matcher Sapphires 694.
Valgt kompromiss
Dette er samtidig Lucids ønskete kompromiss, at ytelsene svekkes til fordel for lengre rekkevidde. Denne WLTP-rekkevidden vil du selvfølgelig ikke oppnå når du kjører maksimalt, men det 118 kWh store batteriet holder uansett lenger enn Taycans 97.
Dette er da også Lucids filosofi, at Air Sapphire ikke er en sportsbil, men er ment å være verdens beste og raskeste supersportsedan. Etter noen runder på den 5,4 kilometer lange og krevende Ascari-banen utenfor Malaga i Spania er vi fristet til å gi dem rett.
En ting er de voldsomme kreftene og dreiemomentet på 1.430 Nm de henter ut av drivlinjen i bilen, men ingeniørene har gjort en rekke andre grep, som gjør bilen bedre å kjøre enn de fleste.
Avansert bakaksel
For det første er to av de tre motorene plassert inntil hverandre på bakakselen hvor de fungerer som en differensial med momentfordeling. Foran er det bremsene som sørger for optimal kraftfordeling, litt avhengig av om du har satt det tretrinns stabilitetsprogrammet i Full, Partial eller Off.
Stabilisatorstagene og fjærene er gjort stivere enn på de øvrige Air-modellene Pure, Touring og Grand Touring, mens de avanserte DT Sky 2-way adaptive demperne fra Bilstein tilpasser seg kjøreoppsettet og ikke minst påkjenningene på en imponerende måte.
Foringene i de avanserte hjulopphengene er forsterket og hjulenes camber-vinkel er redusert. Styringen er også tilpasset de mange kreftene og brede hjulene, og det føles som om bilen gjør det beste ut av vekten på 2,4 tonn, også når påkjenningene øker i svingene.
Sportslige elementer
Uansett om du velger semi-slicks eller de vanlige Michelin Pilot Sport 4 S-dekkene, er felgene bak 21 tommer med 295/30-profil og 265/35-profil på mindre 20 tommers felger foran. Ikke ulikt det enkelte sportsbilprodusenter også benytter for en bedre kjørefølelse.
Sist, men ikke minst har bilen fått store keramiske bremser med kjøling fra sentrum, i tillegg til at de er perforerte og ventilerte med fiskeinspirert gjelle-design i kalipperne.
Lekkert interiør
Innvendig i Sapphire er det elegante sportsrattet med flat underkant kledd i alcantara, mens sportsseter i skinn og alcantara med betydelig bedre sidestøtte enn i søskenmodellene er montert.
Utvendig har bilen fått speilhus og en påmontert hekkspoiler i karbon, en større frontspoiler og store kanaler under bilen som leder til en stor diffusor delvis skjult under bilen for økt marktrykk.
Alt dette gjør at Air Sapphire ikke får den samme ekstreme rekkevidden som Air Grand Tourings 960 kilometer. For øvrig er Sapphire stort sett lik som alle sine brødre, i hvert fall de velutstyrte. Sapphire har nemlig ingen ekstrautstyrsliste, bortsett fra banedekkene.
Ikke hengerfeste
Det betyr skinn, alcantara, treverk og stoff på samtlige flater, og plast finnes praktisk talt ikke bortsett fra i lufteventilene. Softclose-dører, elektrisk åpning av bagasjerom og en diger frunk får du også, men hengerkrok må du se langt etter.
Lucids batteriteknologi er også egenutviklet, og med 924 volt kan de lade batteriet med inntil 350 kW. Da garanterer de for 70 prosents effekt etter åtte år eller 160.000 kilometer, mens bilgarantien er på fem år.
Enorm plass
Takket være akselavstanden på 2,97 meter er plassen i baksetet enorm, også fordi batteriet er formet rundt fotbrønnene bak. Den smale vinduslinjen og det lave taket gjør det imidlertid krevende å komme inn og ut av bilen for dem over 190 centimeter, men du får plass til håret når du først kommer deg inn.
Baksetene med en skiluke kan ikke legges ned og det store bagasjerommet har en trang åpning. Trøsten er at du har en frunk på hele 284 liter.
Dette skyldes blant annet størrelsen på elmotoren som produserer hele 9 kW pr. kilo mot de fleste andres 4 til 6 kW. Dessuten er de avanserte LED-lysene betydelig kortere i lengde enn andres, alt dette fordi Lucid utvikler praktisk talt alt av maskinvare og programvare selv.
Meget brukervennlig
Det nyter du også godt av i bilens infotainmentsystem, med en bred skjerm som svever over dashbordet med et instrumentpanel i midten, lys-, klima- og andre hurtigfunksjoner til venstre, og øvrig informasjon som navigasjon, stereo, telefon og speiling av telefonen til høyre.
Den store skjermen som med et tastetrykk kan skjules i midtkonsollen betjener kjøreoppsett, innstillinger og alt annet på en brukervennlig måte. Når den er skjult har du tilgang et stuerom og når den er oppe er stuerommet skjult og låst.
Å skru av de mange irriterende varslingslydene er litt tungvint, men vippebrytere for klimaanlegg, volumhjul og ergonomisk rattbetjening er lette å bruke.
Høyt komfortnivå
For uten å være den raskeste elbilen med sportslige kjøreegenskaper og lang rekkevidde har Air Sapphire også de vanlige kjøreprogrammene Swift og Smooth, som forvandler bilen til en litt eller veldig komfortabel kjøremaskin.
Ekstrem lav luftmotstand og god støyisolasjon bidrar også til komfortnivået, sammen med en rekke kjøre- og sikkerhetssystemer, samt et fantastisk stereoanlegg med Dolby Atmos og en drøss høyttalere.
Tok kritikken
Kritikken over at regenereringen ikke kunne skrus helt av har Lucid dessuten tatt inn over seg, og endret dette gjennom OTA-oppdateringer på alle Air-modellene. Det samme er gjort med programvaren i batteriets styringsenhet, slik at rekkevidden er økt med 20 kilometer. Slike oppdateringer hevder Lucid å være best på, men vi kan i alle fall bekrefte at de er gode.
Det må vi innrømme at totalinntrykket av bilen også er, til tross for prisen på 2.770.000 kroner. Det er litt dyrere enn den heftigste tyske elektriske sportsbilen, men der må du bruke en del på ekstrautstyr.
Svakt salg
Uansett vil ikke Air Sapphire bidra voldsomt til Lucids salg i Norge, som pr. 26. mai er 13 eksemplarer av 23.000 registrerte biler i hele verden. Det er totalen siden 2021 hvor 10.000 biler ble solgt i 2024 og 3.000 i første kvartal i 2025, så veksten er der. Selv om Sapphire ikke er ment å være en volummodell, men deres spydspiss som skal vise hva de er gode for.
Foruten Norge er Lucid representert i Tyskland, Sveits og Nederland i Europa, men Frankrike og flere markeder vil snart følge etter. Med et studio i Oslo, et servicesenter på Rud i Bærum og to mobile enheter i Bergen og Stavanger er distribusjonen i Norge beskjeden, men samtaler med premium-merkeforhandlere pågår.
Når SUV-en Gravity dukker opp rundt årsskiftet og den første av flere mellomklassebiler basert på en helt ny plattform i 50.000 euro-klassen dukker opp i 2027 vil salgssituasjonen trolig endre seg dramatisk. Hvis ikke det statlige saudi-arabiske investeringsfondet som er hovedeier sammen med noen tålmodige NASDAQ-aksjonærer skrur igjen pengekranen.
Ekstreme ambisjoner
Noe de neppe vil gjøre med det første da Lucid har fem milliarder dollar i likvider og er i ferd med å ferdigstille en fabrikk i Saudi-Arabia med en produksjonskapasitet på 150.000 biler i året. Legg til inntil 120.000 biler årlig ved fabrikken i Arizona i USA, så vet du at ambisjonsnivået er meget høyt. Akkurat som ytelsene i Lucid Air Sapphire.