Bil
Hvorfor er det store prisforskjeller mellom bomstasjoner i Norge?
Hvor mye du må betale i bompenger kommer an på hvor du bor og kjører. Se vår fylkesbaserte oversikt og sammenlign priser mellom byene.
Lokale myndigheter avgjør hvorvidt de vil kreve inn bompenger for å finansiere lokale infrastrukturprosjekter. Hvor stort beløp de ulike byområdene i Norge velger å samle inn, varierer stort.
Makser du månedstaket før gratispasseringer i Harstad eller Førde hver måned, koster bompenger deg 7488 kroner i året. Makser du månedstaket for dieselbil i rushtid i Oslo, koster bompenger deg 38.880 kroner i året. Tallene gjelder for lette kjøretøy som veier mindre enn 3,5 tonn.
Les om AutoPASS, månedstak, rabatt og timesregel i faktaboks lenger ned i saken.
De to førstnevnte byene har Norges laveste bompriser av byene som har bomring. Oslo på den andre enden av skalaen byr særlig dieselsjåfører på Norges desidert dyreste bomring.
– De store forskjellene i bompengepriser er et resultat av lokalpolitiske beslutninger. Innføring av bomstasjoner og takstnivå fastsettes lokalt, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til ABC Nyheter.
Reaksjon:Dale: – Uaktuelt å bestemme bompenger
Se vår bybaserte fylkesoversikt
Den laveste enkeltprisen for en bompassering i en norsk by finner du i Harstad, hvor det koster 13 kroner å passere bomringen uansett tidspunkt. Bodø er nesten like rimelig med 16 kroner per passering. Likevel kan det koste deg 400 kroner mer i måneden å passere bomringen i Bodø fordi byen har et høyere månedstak for bilister med avtale.
I den andre enden av skalaen finner vi Norges to største byer: Oslo og Bergen. Kjører du dieselbil i rushtiden gjennom en bomstasjon her, koster det deg henholdsvis 60 og 54 kroner for én passering.
Aktuelt:Parti mot bompenger kan bli landsomfattende
– Tenk på hvem du stemmer på
De aller fleste store byområdene i Norge har bypakker de skal finansiere, som inneholder prosjekter som skal forbedre lokal infrastruktur. I de fire største byene stiller staten opp med 50 prosent finansiering til utvalgte store prosjekter. Resten må de finansiere selv. Mindre byområder kan få enda mindre hjelp fra nasjonalt hold.
– Lokale myndigheter kan for eksempel bruke vekst i kommune- og fylkesinntekt til å betale en større del av regningen om de ønsker det, men vi ser at de fleste velger å bruke bompenger som hovedfinansiering. Hvilket parti man stemmer på i kommunevalg kan ha noe å si for hvor mye man ender opp med å betale i bompenger, forklarer samferdselsminister Dale.
Aktuelt: Jon Georg Dale lover ikke mindre bompenger
Bergen: Har skapt ønsket miljøeffekt
Både Bergen og Oslo er dyre, men Bergen har en adskillig lavere pris utenfor rushtid enn det Oslo har. Mens Oslo krever 50 kroner av dieselbiler utenfor rushtid, krever Bergen kun 29 kroner.
Solveig Paule er sekretariatsleder for Miljøløftet i Bergen. Hun forklarer den tunge rushtidsavgiften slik:
– Bergen har lenge hatt utfordringer med blant annet høy luftforurensing, og samtidig et ønske om økt fremkommelighet, og bedre prioritering av kollektivreisende, syklende og gående. Det ble derfor innført tidsdifferensierte takster i februar 2016. Takstene i rushtiden ble økt betydelig, og redusert ellers i døgnet. Målsetningen var å få folk til å reise på andre tidspunkt, eller å endre reisemåte.
Paule påpeker at effektene på trafikken og miljøet i Bergen har vært gode. Biltrafikken inn mot sentrum har gått ned med 6 prosent fra 2015-2017, og er 20 prosent lavere enn den var i 1990.
– Når det gjelder luftkvalitet, viser målingene fra 2017 rekordlave målinger av nitrogendioksid. Målestasjonen på Danmarksplass (langs E16, red. anm.) viser et årsgjennomsnitt på 34,7 μg/m3. Dette er den laveste registreringen på Danmarksplass siden 2002, og er en nedgang på 14,5 prosent sammenlignet med 2016, sier sekretariatslederen til ABC Nyheter.
Få med deg siste nytt om bompenger her.
Oslo: dyrest per passering og per måned
I Oslo er ikke fordelen med å kjøre bil utenom rushtid like stor. Hovedstaden er den byen i Norge som er har høyest bompengepris for diesel, bensin- og hybridsjåfører både per passering og per måned.
Lan Marie Nguyen Berg (MDG), byråd for miljø og samferdsel, forsvarer de høye satsene i Oslo med at pengene går til gode miljøtiltak istedenfor motorveiprosjekter.
– Tidligere gikk store deler av inntektene fra bomringen til motorveiprosjekter som øker biltrafikken, forurensningen og fører til mer kø og dårligere trafikksikkerhet - stikk i strid både med nasjonale og lokale mål for klima, miljø og byutvikling, sier byråden til ABC Nyheter.
Nå går mer enn 9 av 10 kroner til å bygge ut sykkelveier og kollektivprosjekter, ifølge Berg. Både biltrafikken, klimagassutslippene og luftforurensningen har gått ned.
– Det er bra at vi har fått på plass mer rettferdige bompenger i Oslo, og at det er bred partipolitisk oppslutning om de nye bompengene både i Oslo og i Akershus.
Aktuelt: Bompengeaksjoner i flere byer tirsdag
Trondheim og Stavanger: Lavere satser –høyere månedspris
Trondheim har mye lave rushtidssatser enn Oslo og Bergen, med 30 kroner per passering. Likevel kan det koste deg mer å kjøre personbil i Trondheim enn i Bergen per måned, dersom du bruker bilen veldig mye.
Det er fordi Trondheim har et månedstak på 110 passeringer før det blir gratis å kjøre gjennom bommen. Bergens månedstak er på nesten halvparten, med 60 passeringer før det blir gratis. Se maks månedspris for utvalgte byer i faktaboks.
Månedstak på passering forutsetter at bilen har AutoPASS-brikke.
På Nord-Jæren har deler av befolkningen gjort opprør mot bompengeordningen som skal innføres i regionen 1. oktober. Satsene er lavere enn i Bergen og Oslo, med 44 kroner for passering i rushtid og 22 kroner ellers i døgnet.
Likevel kan totalprisen per måned bli høyere for bilister som kjører hyppig i Stavanger enn i Bergen, da månedtaket er på 75 passeringer før det blir gratis.
Stine Haave Åsland leder Bymiljøpakken for Nord-Jæren. Hun sier prisene har blitt som de har blitt fordi regionen er helt avhengig av nok inntekter til å finansiere de lokale infrastrukturprosjektene som skal gjennomføres.
– Det er en stor forskjell på hvor mye penger som skal investeres i de ulike bypakkene rundt om i landet. Derfor er også totalrammen for de ulike bypakkene forskjellige. Våre takster ble satt da vi lagde bypakken Nord-Jæren i 2013-2014, sier Åsland til ABC Nyheter.
Hun mener det er så å si umulig og sammenligne bompengepriser fordi det er løst så ulikt fra by til by.
– Bare se på måten bommene er satt opp. De er satt opp helt annerledes i Oslo enn på Nord-Jæren for eksempel.
Les også:
Bompenger for elbiler: – Bergen viser hvordan det bør gjøres
Frp-profil protesterer mot bompenger: – Folk er skikkelig, skikkelig forbanna!
Bompengeparti vil utfordre Frp
Firefelts motorvei i Trøndelag gir bompenger til 2039
Vil ha omkamp om bompenger: – Det ble feil