Livsstil

Hvorfor drikker nordmenn så mye kaffe?

Nei, det er ikke på grunn av kulda.

En kaffepause i 14.00-tiden har blitt et viktig pusterom for mange på arbeidsplassen.
Publisert Sist oppdatert

Fra frokostbord til kontorpausen er kaffekoppen blitt en uunnværlig del av hverdagen for mange nordmenn. Norden troner øverst på verdens kaffestatistikk. Norge ligger på en andreplass og kun Finland drikker mer kaffe per innbygger enn oss.

Hvorfor er dette relevant?

1. oktober er den internasjonale kaffedagen. Nordmenn drikker nest mest kaffe per innbygger i verden.

Men hvorfor er kaffe så stort her til lands?

Historiske og kulturelle årsaker har sammen gjort kaffe til selve nøkkelen i norsk gjestfrihet.

Men hva er årsaken til det store konsumet?

– Jeg tror mange utlendinger oppfatter at vi nordmenn drikker kaffe hele døgnet, sier Marit Lynes, daglig leder i Norsk Kaffeinformasjon og koordinator for NM i kaffekunst.

Ifølge Lynes tror mange at nordmenn drikker så mye kaffe, på grunn av det kalde klimaet vi har her til lands. 

– Svaret ligger heller i selve typen kaffe vi konsumerer, forklarer hun.

Hun peker på at Norge importerer kaffe av svært høy kvalitet. Den er ofte lysbrent og med ren smak, som ikke krever sukker eller melk for å være god. Dette gjør at vi kan drikke kaffe gjennom hele dagen, i motsetning til Sør-Europa, hvor espresso og melkebaserte varianter som latte og café au lait er vanlig.

Tok over etter hjemmebrenten

Kaffens rolle i Norge har også historiske røtter.

Marit Lynes, daglig leder i Norsk Kaffeinformasjon.
Marit Lynes, daglig leder i Norsk Kaffeinformasjon.

Da hjemmebrenning ble forbudt på midten av 1800-tallet, fikk kaffekonsumet et kraftig oppsving. Da ble kaffe den naturlige drikken å tilby gjester i sosialt lag. 

– I land som Frankrike var det ikke uvanlig å ta et glass vin midt i uken, mens i Norge var det lenge helt utenkelig. Vin hørte helgen til, sier Lynes.

Kaffe var både rimelig og tilgjengelig, og det var derfor mulig å servere gjestene en kopp uten å ruinere seg selv, forteller Lynes.

Sosialantropolog Runar Døving ved Høyskolen Kristiania mener at kaffe har fått en unik posisjon i norsk gjestfrihet.

Han peker på at kaffe fungerer som en uformell «ytelse» som ikke forplikter, men likevel skaper fellesskap. Tradisjonen med alltid å ha kaffe tilgjengelig har røtter tilbake til 1920-tallet, da kaffe ble sett på som en nødvendig vare i fattige hjem.

– Kaffe fungerer som et sosialt bindeledd og er alltid til stede, mens luksusvarer som champagne er det første man slutter med i dårlige tider. Kaffe er derimot det siste man gir opp og dermed et av de enkleste produktene å selge, uansett økonomi, sier Døving.

Lær å si «ja takk» til kaffe

Sosialantropologen peker også på hvordan kaffe har blitt en nøkkel i norske sosiale normer. En vegetarianer i et bryllup eller en avholdsperson på en fredagspils kan oppleve et press på å ikke være uhøflig, mener han. 

– Alle kulturer har sine ritualer, og i Norge er kaffe selve nøkkelen til gjestfrihet. Det er bedre å si «ja takk» og la koppen stå enn å si «nei takk» og risikere å avvise verten, mener Døving.

Runar Døving mener at flere må lære seg å si «ja takk til kaffen».

Se hvordan det gikk da journalistene i ABC Nyheter testet dyr vs. billig kaffe:

Og det er kanskje dette som gjør den norske kaffekulturen spesiell, tror Lynes. 

– I motsetning til den raske espressoen man drikker alene på en metrostasjon i Roma, er kaffe i Norge nesten alltid forbundet med fellesskap. På samme måte som at engelskmennene har te. 

Forskjellen er at mens kaffe i mange land ble en offentlig drikk man tok ute, har den i Norge først og fremst vært en hjemmedrikk, legger hun til.

– Det er faktisk bare i nyere tid at kaffebarer har blitt vanlige, og at det å «gå ut og ta en kaffe» har blitt en del av kulturen.

Kaffeentusiast Lysnes tror også kaffe kan være svaret på det meste: 

 – Jeg tror virkelig det hadde vært mer fred på jord hvis flere tok en kaffe sammen, sier hun. 

Fakta om kaffevaner i Norge

7 av 10 foretrekker svart kaffe: Blant daglige kaffedrikkere gjelder dette hele 79 %.

Menn drikker mer kaffe totalt: Oftere svart (85 %), mens kvinner oftere velger melkebaserte varianter (36 %).

Under 30 år: Færre drikker svart kaffe (ca. 60 %), og melkebaserte drikker er mest populære.

Geografi: Midt- og Nord-Norge har høyest andel svart-kaffedrikkere (85 % og 83 %).

Utvikling: Mange starter med kaffelatte eller cappuccino, men går gradvis over til svart kaffe med alderen.

Kilde: Norsk Kaffeinformasjon