Bil

Hvis bilen din triller, er du ansvarlig for skadene

Hvert år er førerløse biler årsak til 2.000 smeller i trafikken. – Det er åpenbart at ansvaret ligger hos sjåføren, mener forsikringsbransjen.

Biltabber som denne er typiske forsikringssaker. Førerløse biler gjør skade for flere titalls millioner i året. Foto: iStock
Publisert Sist oppdatert

I 2016 ble det meldt om skader for 5 milliarder kroner i trafikken ifølge tall fra Finans Norge, basert på 274.000 materielle skader på personbiler.

Beregninger fra forsikringsbransjen viser at om lag 2.000 av disse er trilleskader, der førerløse biler blant annet har trillet ut i veibanen, ned i grøfter, over murkanter eller inn i parkerte biler.

Fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge, kjenner til to hendelser der menneskeliv er gått tapt som følge av trillende førerløse biler.

– Det er bare tilfeldigheter og ren flaks at ikke flere er blitt skadet, sier han i en pressemelding.

Risikerer fratrekk i utbetalingen

Trilleskader skjer mange ganger daglig. Ytre-Hauge mener vi ikke kan bagatellisere risikoen ved slike uhell.

Roger Ytre-Hauge er fagsjef på motor i Frende Forsikring. Foto: Frende
Roger Ytre-Hauge er fagsjef på motor i Frende Forsikring. Foto: Frende

– Det er stort skadepotensiale når en bil triller. Frende har registrert skadesaker der førerløse biler har forårsaket alvorlig personskade og dødsulykke.

Dersom det viser seg at det er din skyld at bilen din tok seg en tur på egenhånd, vil det kunne resultere i fratrekk i forsikringsutbetalingen på bilskaden. Samtidig må forsikringen din dekke skadene du har påført andre.

– Sjåføren har det fulle og hele ansvar for å sørge for at håndbrekket er på, og å sikre bilen, sier fagsjefen. Dette gjelder både når bilen forlates ved langvarig parkering, og når den forlates for kortere tid, forklarer fagsjefen.

Les også: Frivillig overvåking kan gi billigere forsikring

Landet på taket i hagen

Ytre-Hauge råder til å være ekstra årvåken når du parkerer i tettbygd strøk og dersom det er bratt helling på stedet. Hans enkle råd er å sette bilen i gir og bruke håndbrekket.

– Det kan også være greit å snu hjulene slik at de støter imot eksempelvis en fortauskant, om bilen likevel skulle trille, mener Ytre-Hauge.

Det blir ansett som grov uaktsomhet når biler parkeres uten håndbrekk når den ikke står i gir. Fagsjefen forteller om et tilfelle der Frende måtte kondemnere en SUV etter at den trillet over en rosebusk, utfor en mur og landet på taket.

– Kunden fikk et avkortet skadeoppgjør fordi det ble vurdert som grovt uaktsomt at bilen ikke var sikret ved parkering. Til all hell og lykke var det ingen barn som lekte i hagen da bilen kom flyvende over muren, sier Roger Ytre-Hauge.

Les også:

Tomgangskjøring: Dette kan gi deg null i forsikring

Nå kan du forsikre deg mot store verkstedregninger

Dette kan spare deg for tusenlapper i forsikring