Hva skjedde med minibaren?
Det lille kjøleskapet brakte oss sammen. Hva skal vi klage over på ferien nå?

I oppveksten fikk flere av oss streng beskjed om å holde god avstand til minibaren på hotellrommet. Det ble gjerne fulgt opp av skrekkhistorier om sensorer som utløser seg bare man dulter inn i det lille kjøleskapet.
Det var en forbudt frukt fylt til randen med snacks, brus og alkohol. På familieferien til «syden» oppdaget man også gjerne helt nye skatter gjennom den lille glassdøra.
Men i over ti år har de største hotellkjedene faset ut minibaren fra tilbudene sine. Vi er kanskje siste generasjon som snakker om den.

Starten på mange Facebook-vennskap
I korte drag, ble minibaren først oppfunnet på 60-tallet i Tyskland av selskapet Siegas. Idéen ble strømlinjet i neste tiår da et nytt Hilton hotell i Hong Kong plantet små kjøleskap med snacks og drikke på alle sine 840 rom.
Ifølge historikken, sitert av en rekke mediehus, gikk inntektene fra roomservice opp med 500 prosent på ett år takket være minibaren.
Konseptet minibar ble en trend for hotellkjeder og en samtalestarter for gjester. For få ting provoserer folk like mye som en 375 milliliters flaske med rødvin til 230 kroner, og den like store prosecco-flasken ved siden av til 310 kroner.
Å klage over den overprisa minibaren på «all inclusive»-ferier var en måte for stressa foreldre å få nye Facebook-venner, og kanskje middagsavtale samme kveld.
I psykologi sies det at det er en tynn linje mellom hat og kjærlighet. Minibaren må jo ha vært et sterkt argument for dette.
Kun asken står igjen
Konserndirektør i Thon Hotels Morten Thorvaldsen forteller at de av flere grunner begynte å fase ut minibaren fra de fleste hoteller i fjor.
– Vi ønsket en bedre oversikt over salg og flyttet derfor varene til resepsjonen. Vi beholder minibaren på våre 5-stjerners hotell. På de andre hotellene har vi tømt minibaren og latt kjøleskapet stå igjen til gjester.
Thon er bare nok en hotellkjede som velger å gjøre dette grepet. Den svenske hotelkjeden Scandic valgte å fjerne minibaren rundt 2014, i favør for en kiosk i lobbyen. Quality, Hilton, Marriott, Premier Inn, Travelodge har, med få unntak, gjort lignende grep.
I 2013 holdt Tripadvisor en online undersøkelse hvor 19.692 amerikanere på reise deltok. Responsen var at det de synes var absolutt minst viktig på hotell var minibaren, etterfulgt av spa og velvære tilbud.
– Har gjestene reagert på at dere har tatt ut minibaren?
– Nei, ikke egentlig. Den er jo blitt mindre og mindre populær, sier Thorvaldsen.

– Gjestenes preferanser endrer seg
Allerede på starten av 2000-tallet var utfordringer knyttet til minibaren begynt å komme.
Folk fikk regninger for ting de ikke hadde brukt, det ble meldt om tyverier regelmessig, tomme flasker ble fylt med vann, det var dyrt å hyre inn ansatte som kunne fylle på kjøleskapene, og minibaren måtte i økende grad konkurrere med nærbutikker og matleveringsselskaper.
Bjørn Ove Grønseth, førstelektor og instituttleder ved USN Handelshøyskolen, mener vi ser en klar trend hvor den tradisjonelle minibaren er på vei ut av hotellrommene.
– Dette er ikke primært et sparetiltak, men en strategisk tilpasning til en ny virkelighet og nye forventninger fra gjester. Gjestenes preferanser endrer seg. De ønsker større valgfrihet og fleksibilitet.
Mange av dagens hotellgjester – særlig yngre generasjoner som millennials og generasjon Z – er mer prisbevisste og opplevelsesorienterte enn tidligere. De vil heller bruke pengene på lokale matopplevelser enn å betale 60 kroner for en brus fra rommet
– Dagens gjester vil heller ha lokale opplevelser enn lunkne brusflasker til overpris, påpeker Grønseth.
En svunnen tid
Skrekkhistorier om prissjokk vi hørte som barn sitter fortsatt igjen hos mange. Men minibaren har også spilt en viktig rolle.
For spol frem til arbeidslivet: Etter en tolv timers flyreise, etterfulgt av en flod av møter og nye mennesker man må hilse representativt på, finner man endelig hotellsenga. Jobben slår deg ned i full kraft med et balltre. Da smaker ikke den lille Pringles-boksen til 70 kroner like surt lenger.
Legendehistoriene om hotell-nachspiel med jobben, som de litt eldre kollegaene fabler om i lunsjen, hadde ikke vært på langt nær like gøy uten minibaren. På disse eventyrene spilte den en sentral rolle i tidsrommet etter at det lokale vannhullet måtte stenge alkoholservering og før Coop-en på hjørnet åpnet ølsalget.
Minibaren har kanskje sett sin levetid passere. Nå står de tomme kjøleskapene der som monumenter fra en svunnen tid.