Gaming
Hva gjør du når spillet ditt tas bort?
Gamere krever at utgivere «slutter å drepe» spillene deres. Nå må EU vurdere lovendring.

Se for deg at du kjøper et nytt spill på Power. Du tar det med deg hjem, fyrer det opp på Playstation og spiller det hver dag de neste ukene. Du digger hvert sekund!
Så skjer det noe en dag. Utgiverne av spillet stormer inn døren din, tar det fra deg og du får aldri spille det igjen.
Dette har i økende grad begynt å skje i den digitale sfæren, og nå har gamere fått nok.
Gamer-opprop
Så hva gjør man når favorittspillet bare forsvinner?
Plattformer som Steam, Playstation Store og Xbox Store har ulike refusjonsmuligheter man kan ta i bruk. Man kan også forsøke å kontakte kundeservice eller utgiverne av spillet. Eller så tar man del i et gamer-opprop:
Bevegelsen «stop killing games» passerte nylig én million signaturer, og dette tallet fortsetter å øke.

Det hele begynte da franske Ubisoft, et av verdens største spillselskap, i fjor tok ned serveren til spillet «The Crew». Spillet ble lansert i 2014 og hadde, basert på markedsrapporter, om lag 9 millioner solgte kopier. Nå er selve spillet helt utilgjengelig, selv i enspillermodus.
Profiler fra kjente YouTube-kanaler som Pewedipie, Skill Up og The Quartering har alle utrykt kritikk av hvordan spill blir fjernet fra digitale plattformer.
Det er dyrt å vedlikeholde eldre spill, særlig om de er avhengig av servere for multispiller. Men i tilfellet med «The Crew» mistet den dedikerte spillerbasen all tilgang til å spille.
Krever lovendring
Bevegelsen krever at utgivere som selger eller lisensierer spill til konsumere i EU skal etterlatte spillet i en fungerende stand – selv om servere må tas ned etter hvert.
Dette har blitt et stort diskusjonstema blant gamere. Særlig nå som de fleste spill leies gjennom cloud gaming-tjenester. Den meste kjente av disse er Steam, som under pandemien i 2020 hadde 120 millioner månedtlige brukere.

Under vilkår for bruk på Steam går spillerne med på at man leier spillene, eller kjøper en lisens til å spille spill. Det betyr også at spillene kan trekkes når som helst av utgiverne.
Google Stadia er en annen slik cloud-tjeneste, som ble fjernet av selskapet i starten av 2023. Google har aldri sagt offentlig hvor mange som var på plattformen, men ifølge Business Insider var det rundt 750.000 aktive brukere i 2020.
Da plattformen gikk ned, ble spillere refundert for kjøp av spill, abonnementer og maskinvarer, men ikke for spillprogresjon, data og tredjepartsinnhold – som mikrotransaksjoner.
EØS handel
På lik linje med det å samle på DVD-er, CD-er og LP-plater, er det å samle på fysiske kopier av spill en nisjehobby for særlig interesserte.
Men da tjenester som Netflix, Spotify og Steam tok en innersving på markedet, ga vi som forbrukere opp mange av våre rettigheter.
Siden bevegelsen «stop killing games» nå har over 1 million signaturer må EU-kommisjonen vurdere en lovendring. Hvis dette fører til at EU innfører krav om offline-tilgjengelighet betyr det mer rettigheter til spillkjøpere.

Og siden Norge er en del av det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS), er det veldig sannsynlig at norske myndigheter følger på. I så fall pålegges alle fremtidige spill å ha en offline-tilgjengelighet også her til lands.