Bil
Høysesong for at bilen kan bli «forkjølet»
Dette er det mange som opplever.
(Denne artikkelen ble først publisert av Broom)
De fleste av oss har vel våknet en vintermorgen og kjent at nå har det skjedd noe med formen. Vinterforkjølelsen er her, nå er det bare å håpe den går fort over!
Vinter og kuldegrader kan også være tøft for bilen din. Og det arter seg noen ganger ganske likt som for oss mennesker. En kald vintermorgen nekter bilen å starte, eller den kommer opp med lyder som minner om hosting, harking eller kanskje bare hvesing. Så blir det stille.
Forklaringen når bilen ikke vil starte på en kald vinterdag, er som regel at batteriet er dårlig ladet eller utslitt.
Måtte berges åtte ganger på tre uker - da sa forsikringen stopp
Merker ikke før det er for sent
– Alle batterier lider i kulden, fra smarttelefonen til bilen. De lader tregere og må jobbe hardt, så redusert ytelse og til og med batterisvikt er typiske problemer om vinteren, sier Harald Nordseth som er bilservicesjef hos Vianor.
Dette merker du ofte ikke noe til, før det er for sent: Bilen nekter å starte. Det skyldes at start av bilen er det som krever mest strøm fra batteriet.
De tre viktigste faktorene for alle typer biler er batteriets alder, om du har mye småkjøring – og hvor mye du varmer opp bilen.
Tappet ved hver start
Det finnes ingen fasit på hvor lenge et batteri varer. Dette har veldig mye med bruksmønster å gjøre, i tillegg til temperaturer. Noen forlenger også levetiden på batteriet ved å gi det litt ekstra lading noen ganger i løpet av vinteren. Det kan være en veldig god investering.
Problemet med mye småkjøring er at batteriet blir tappet ved hver oppstart. Kjører du kort, rekker ikke bilen å lade batteriet tilstrekkelig opp igjen. Dermed blir det gradvis svekket, til det én dag er helt tomt.
Den store skrekken: Dette skjer hvis du kjører elbilen tom for strøm
Ikke bare naturlige årsaker
Dette gjelder absolutt ikke bare bensin- og dieselbiler. Også elbiler har et startbatteri – og også dette kan bli svekket.
Det kan skje av naturlige årsaker. Men det har også vært flere eksempler på at bilene rett og slett ikke har vært godt nok tilpasset norsk kulde og at startbatteriene ikke har blitt tilstrekkelig ladet. Da har programvareoppdatering vært en av løsningene.
De mest vanlige problemene: Derfor ringer vi etter bilberging