Bil

Høysesong for at bilen kan bli «forkjølet»

Dette er det mange som opplever.

Noen ganger kan du høre at batteriet nærmer seg slutten, andre ganger skjer det brått. Men vinteren er uansett høysesong for slike problemer.
Publisert Sist oppdatert

(Denne artikkelen ble først publisert av Broom)

De fleste av oss har vel våknet en vintermorgen og kjent at nå har det skjedd noe med formen. Vinterforkjølelsen er her, nå er det bare å håpe den går fort over!

Vinter og kuldegrader kan også være tøft for bilen din. Og det arter seg noen ganger ganske likt som for oss mennesker. En kald vintermorgen nekter bilen å starte, eller den kommer opp med lyder som minner om hosting, harking eller kanskje bare hvesing. Så blir det stille.

Forklaringen når bilen ikke vil starte på en kald vinterdag, er som regel at batteriet er dårlig ladet eller utslitt.

Måtte berges åtte ganger på tre uker - da sa forsikringen stopp

Merker ikke før det er for sent

– Alle batterier lider i kulden, fra smarttelefonen til bilen. De lader tregere og må jobbe hardt, så redusert ytelse og til og med batterisvikt er typiske problemer om vinteren, sier Harald Nordseth som er bilservicesjef hos Vianor.

Dette merker du ofte ikke noe til, før det er for sent: Bilen nekter å starte. Det skyldes at start av bilen er det som krever mest strøm fra batteriet.

De tre viktigste faktorene for alle typer biler er batteriets alder, om du har mye småkjøring – og hvor mye du varmer opp bilen.

Bilberging er ofte løsningen når startbatteriet er tomt og bilen nekter å starte. Foto: Broom
Bilberging er ofte løsningen når startbatteriet er tomt og bilen nekter å starte.

Tappet ved hver start

Det finnes ingen fasit på hvor lenge et batteri varer. Dette har veldig mye med bruksmønster å gjøre, i tillegg til temperaturer. Noen forlenger også levetiden på batteriet ved å gi det litt ekstra lading noen ganger i løpet av vinteren. Det kan være en veldig god investering.

Problemet med mye småkjøring er at batteriet blir tappet ved hver oppstart. Kjører du kort, rekker ikke bilen å lade batteriet tilstrekkelig opp igjen. Dermed blir det gradvis svekket, til det én dag er helt tomt.

Den store skrekken: Dette skjer hvis du kjører elbilen tom for strøm

Ikke bare naturlige årsaker

Dette gjelder absolutt ikke bare bensin- og dieselbiler. Også elbiler har et startbatteri – og også dette kan bli svekket.

Det kan skje av naturlige årsaker. Men det har også vært flere eksempler på at bilene rett og slett ikke har vært godt nok tilpasset norsk kulde og at startbatteriene ikke har blitt tilstrekkelig ladet. Da har programvareoppdatering vært en av løsningene.

De mest vanlige problemene: Derfor ringer vi etter bilberging

Tre tips for god batterihelse:

1. Lytt til bilen

De fleste biler avhengige av et startbatteri for å starte. Hvis det ikke er tilstrekkelig ladet, vil ikke bilen starte. Bilen er tregstartet og høres ikke ut som seg selv. Dette er et viktig forvarsel, og man burde få sjekket batteriet straks.

– Det anbefales å lade startbatteriet med lav strømstyrke for å forlenge ladetiden og lade 12 V-batteriet. Det kan lades med en batterilader. Hos eldre biler vil du heller ikke få opp varsel om spenningsfall på batteriet, sier Harald Nordseth i `Vianor.

2. Er du usikker på batteriets tilstand?

Få det sjekket av en fagperson Hvis bilen er vanskelig å starte, eller hvis det vises advarsler på dashbordet, kan det være tegn på batteriproblemer. Hvis en langtur ikke løser problemet, bør batteriet sjekkes.

– På mange bilverksteder kan du få testet bilens startbatteri gratis, legger Nordseth til.

3. Viktig når batteriet skal skiftes ut

Hvis batteriet må skiftes ut, bør du velge samme type som det originale. Det kan være smart å la en fagperson installere det for å sikre at batteriet er riktig kodet med bilens systemer.