Aston Martin DBX S:
Høstjakten nærmer seg
Aston Martin DBX S ruller inn til Norge i høst – og den er alt annet enn beskjeden. Med en prislapp på nesten 4,5 millioner kroner, tar den et solid jafs av lommeboka.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
727 hestekrefter frister den nye DBX S-modellen med, som er 20 hestekrefter mer enn allerede mektige DBX707, som selv har like mange krefter som modellnavnet antyder.
Som andre S-varianter før har vist, er også DBX S lettere enn forgjengeren. Slankekuren utgjør opptil 47 kilo. Det er ikke ubetydelig i super- og sportsbiler flest, men på en SUV er vi ikke helt overbevist.
DBX S er fortsatt en heftig affære, som selv med «Lightweight Options» veier 2.198 kilo. Men i disse elbil-tider er det lettere enn mye annet.
Nesten like lett som Urus S
Skjønt, Aston Martin konkurrerer ikke med elbiler. SUV-ens kunder har gjerne flere biler på tunet hjemme, og «rivalene» er nok andre bensindrevne, sportslige og høyreiste femsetere. Vi tenker Lamborghini Urus S, Bentley Bentayga V8 og Mercedes-AMG G63.
Trekløveret har alle 4,0-liters twin-turbo V8-motorer. Urus S har 660 HK og er ett kilo lettere enn den nye Aston Martin-en, ettersom den veier «bare» 2197 kilo. Bentayga V8 frister med 550 HK og en egenvekt på 2416 kilo, mens hybriden G63 har 585 HK, pluss 20 elektroniske hestekrefter og veier 2550 kilo.
Fiskebein i seter og tak
V8-motoren i DBX S er plassert godt bak forhjulene og bidrar til en vektfordeling på 53:47 mellom for- og bakaksel. SUV-en som er fem meter lang og snaue 2,2 meter bred, har et dreiemoment på 900 Nm. Null til 100 km/t tar 3,3 sekunder. Toppfarten er 310 km/t.
Interiøret er konservativt utformet med sort og til dels hvitt som hovedfargene. Seter, takduken, midtkonsollen, det nedre instrumentpanelet og deler av listene er kledd med det Aston Martin kaller «lett og sportslig Alcantara». Vi merker oss fiskebensmønsteret på setene, som også kan videreføres i taket dersom man velger karbonfibertak. Skinnseter er også tilgjengelige, om man foretrekker det. Røde setebelter er også en mulighet.
Et lydanlegg fra Bowers & Wilkins byr på 800 watt, fordelt på 14 høyttalere. Karbonkeramiske skivebremser er standard, med 420 millimeter skiver foran og 390 millimeter bak. 23-tommers aluminiumfelger er standard, men man kan spesifisere magnesium.
I Norge til høsten
Tilhengerkapasiteten er maksimalt 2.700 kilo, mens man kan laste opptil 75 kilo på taket.
Ifølge salgssjef Carl Henrik Unelsrød hos Aston Martin Oslo er den nye modellen leveringsklar i Norge til høsten. Med dagens eurokurs blir prisen cirka 4.494.000 kroner. Forhandleren opplyser at det i fjor ble solgt tre eksemplarer av DBX. Hittil i år er det solgt ett eksemplar, mens prognosene tilsier at totalt tre blir solgt i 2025.