Motor
Hiver seg rundt: Jobber på spreng for å få bil til Norge
Tusenvis av nordmenn venter på sin nye, elektriske Toyota. Stoltenbergs avgiftssjokk passer ekstra dårlig for dem, men nå vil Toyota-importøren hive seg rundt.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
– Gjennom mange år har det vært et mål at alle nye personbiler skal være elektriske innen 2025. Det målet er i praksis nådd, sa finansminister Jens Stoltenberg fra Stortingets talerstol forrige onsdag.
Han varsler at det blir vesentlig dyrere å kjøpe elbil allerede fra 1. januar, om budsjettet vedtas i sin nåværende form. Ved å redusere innslagspunktet for merverdiavgift fra 500.000 kroner til 300.000 kroner, blir alle elbiler som koster over en halv million kroner hele 50.000 kroner dyrere. I 2027 varsles det full moms på alle elbiler.
– Uforutsigbart
I disse dager er det full aktivitet hos norske bilimportører. Forberedelsene er i gang, for de foreslåtte avgiftsendringene vil åpenbart gjøre at mange nordmenn vil ha sin nye bil levert i år.
For Toyota, som er en av de største bilimportørene i Norge, er de varslede avgiftene ekstra dårlig nytt. På grunn av omlegginger og forsinkelser i elbilproduksjonen deres, ligger det an til avgiftssmell på den populære SUV-en Toyota bZ4X. Både den og andre nyheter fra det japanske selskapet er det tusenvis av nordmenn som venter spent på.
Den oppdaterte utgaven av bZ4X, med bedre rekkevidde og lading, er ventet å komme til Norge mot slutten av året, men det store volumet vil i all hovedsak leveres fra tidlig neste år. Toyota-kundene risikerer altså å måtte betale 43.900 kroner i ekstra avgift til staten.
Og Toyota som organisasjon må stå på sidelinjen og se at leveringsdyktige konkurrenter tar for seg av markedet i hele november og desember.
– Vi opplever budsjettforslaget som uforutsigbart og lite forbrukervennlig, sier Piotr Pawlak, adm. direktør i Toyota Norge og Nord-Europa.
Gjennom et felles lager er det mulig å prioritere markeder som trenger det, basert på eksterne faktorer som eksempelvis en avgiftsomlegging. Vi vil se på hvilke muligheter dette vil gi oss fremover.
Tar grep
For å prøve å bedre situasjonen for sine kunder i Norge, vil Pawlak jobbe for å få flere biler til landet før jul.
– Gjennom et felles lager i Toyota Nord-Europa er det mulig å prioritere markeder som trenger det, basert på eksterne faktorer som eksempelvis en avgiftsomlegging. Vi vil se på hvilke muligheter dette vil gi oss fremover, sier han.
Det er åpenbart at Toyota kjenner på presset, både fra kunder og de mange forhandlerne rundt om i landet.
– Vi vil gjøre vårt ytterste for å legge til rette for at flest mulig kan bli registrert i løpet av året, fremhever Pawlak.
Men Toyotas verktøykasse er ikke tom. De har et annet virkemiddel som kan blidgjøre både kunder og forhandlere. Om Toyota velger å absorbere en del av avgiftsøkningen, kan prisen kundene betaler i 2026 bli langt nærmere det bilen koster i dag.
Og det ville i så fall ikke være første gang Toyota «betaler avgiften» på vegne av kunden. Senest i 2024 sørget de for at prisen på den ladbare SUV-en Rav4 ikke økte like mye som avgiften skulle tilsi. Andre importører har også benyttet seg av det samme knepet.
Selv om det nå kun er et forslag til statsbudsjett som er lagt frem, vil ikke Toyota utelukke at de pønsker på et slikt avgiftsgrep.
– Vil Toyota vurdere å dekke hele eller en del av de ekstra avgiftene for kunder som får bil med ekstra avgift?
– Det er foreløpig for tidlig å kommentere, sier Pawlak.
Flere båter på vei
For kjøpelystne nordmenn som vil unngå de foreslåtte avgiftene, finnes det mange muligheter også.
Nylig avduket Bertel O. Steen sin Opel Grandland med firehjulsdrift, en bil som går i direkte konkurranse med Toyotas elektriske SUV. Denne koster fra 438.900 kroner og kan leveres før jul.
Finansavisen har vært i kontakt med Tesla, som ikke ønsker å bli sitert direkte. Det bekreftes imidlertid at de har båter på vei til Norge, og at det skal bli flere i tiden fremover.
Både Tesla Model Y og Tesla Model 3 kan leveres før jul, og Tesla opprettholder sin 0,0 prosent rentekampanje på Model Y med firehjulsdrift og alle varianter av Model 3.