Bil

Her skiller elbilene seg ut

Statistikk fra bilbergerne hos NAF viser tydelig skille.

Nesten 30 prosent av alle utrykningene til elbiler som må berges, skyldes punktering. For andre drivlinjer er andelen mye lavere.
Publisert Sist oppdatert

(Denne artikkelen ble først publisert av Broom)

Den klart vanligste årsaken til at bilbergere må ut på oppdrag, er flatt startbatteri. Det gjelder både biler med forbrenningsmotor og elbiler, og problemer med startbatteriet tiltar når det blir kaldt i været.

Men det er ett problem som oppstår mye oftere på elbiler enn på biler som går på diesel eller bensin: Punktering.

Nye tall fra NAF Veihjelp viser nemlig at nesten 30 prosent av utrykninger til elbiler skyldtes punktering. For biler med forbrenningsmotor er andelen så lav som 11 prosent.

Færre leveres med reservehjul

– Det har vært en trend over tid at flere ringer etter berging ved punktering. Folk er ikke like selvhjulpne som før, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal hos NAF.

Det kan også skyldes at nye biler sjeldnere enn tidligere leveres med reservehjul. Og de siste årene har de aller fleste bilene som har blitt solgt i Norge, vært elektriske.

– Mange kvier seg for å bruke reparasjonsskummet som mange biler leveres med, og ringer heller etter bergingsbil, sier Sødal.

Bedre biler, likevel trenger flere veihjelp

Flatt 12V startbatteri er den hyppigste årsaken til bilberging fra NAF. Foto: Broom
Flatt 12V startbatteri er den hyppigste årsaken til bilberging fra NAF.

Flere årsaker til elbil-punktering

Det er likevel en klar overrepresentasjon av punkteringer på elbil, og NAF har følgende mulige forklaringer:

Lavprofildekk: Mange elbiler er utstyrt med store lavprofildekk. De er mer sårbare for skader og punktering.

Tunge biler: Elbiler veier mer enn tilsvarende bilmodeller med forbrenningsmotor. Det fører til mer slitasje på dekkene, som igjen øker risikoen for punktering.

Bykjøring: Majoriteten av elbilene kjøres i urbane strøk. Der er ofte veiene fulle av små gjenstander som kan føre til punktering.

To ting skiller seg ut når elbilene må reddes

Derfor må vi ha veihjelp

Topp fem årsaker for elbiler

Sommer:

  • Startproblemer og flatt startbatteri
  • Punktering
  • Andre elektriske feil eller hovedbatteri
  • Nøkler låst inne i bil
  • Andre feil med hjul/hjuloppheng

Vinter:

  • Startproblemer og flatt startbatteri
  • Punktering
  • Kjørt fast i snø/vei
  • Andre elektriske feil eller hovedbatteri
  • Feil på bremser/parkeringsbrems

Topp fem årsaker for andre biler

Sommer:

  • Startproblemer og flatt batteri
  • Motorstopp
  • Punktering
  • Andre feil med hjul/hjuloppheng
  • Nøkler låst inne i bil

Vinter:

  • Startproblemer og flatt batteri
  • Kjørt fast i snø/vei
  • Motorstopp
  • Punktering
  • Elektriske feil