Bil
Her skiller elbilene seg ut
Statistikk fra bilbergerne hos NAF viser tydelig skille.
(Denne artikkelen ble først publisert av Broom)
Den klart vanligste årsaken til at bilbergere må ut på oppdrag, er flatt startbatteri. Det gjelder både biler med forbrenningsmotor og elbiler, og problemer med startbatteriet tiltar når det blir kaldt i været.
Men det er ett problem som oppstår mye oftere på elbiler enn på biler som går på diesel eller bensin: Punktering.
Nye tall fra NAF Veihjelp viser nemlig at nesten 30 prosent av utrykninger til elbiler skyldtes punktering. For biler med forbrenningsmotor er andelen så lav som 11 prosent.
Færre leveres med reservehjul
– Det har vært en trend over tid at flere ringer etter berging ved punktering. Folk er ikke like selvhjulpne som før, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal hos NAF.
Det kan også skyldes at nye biler sjeldnere enn tidligere leveres med reservehjul. Og de siste årene har de aller fleste bilene som har blitt solgt i Norge, vært elektriske.
– Mange kvier seg for å bruke reparasjonsskummet som mange biler leveres med, og ringer heller etter bergingsbil, sier Sødal.
Bedre biler, likevel trenger flere veihjelp
Flere årsaker til elbil-punktering
Det er likevel en klar overrepresentasjon av punkteringer på elbil, og NAF har følgende mulige forklaringer:
Lavprofildekk: Mange elbiler er utstyrt med store lavprofildekk. De er mer sårbare for skader og punktering.
Tunge biler: Elbiler veier mer enn tilsvarende bilmodeller med forbrenningsmotor. Det fører til mer slitasje på dekkene, som igjen øker risikoen for punktering.
Bykjøring: Majoriteten av elbilene kjøres i urbane strøk. Der er ofte veiene fulle av små gjenstander som kan føre til punktering.
To ting skiller seg ut når elbilene må reddes