Livsstil
Her risikerer mange halvert ladefart
Kan spare mye tid på å lade andre steder.
(Denne artikkelen ble først publisert på Broom)
Elbilene Hyundai Ioniq 5, Ioniq 6, Kia EV6, Kia EV9, Porsche Taycan, Xpeng G6 og Volvo ES90 har alle én ting felles: De er utstyrt med såkalt 800 volts lade-arkitektur.
Listen over biler som har dette, blir stadig lengre. Det er ikke det minste rart.
Lading med en spenning på 800 volt gjør det for eksempel mulig å oppnå dobbel ladeeffekt i forhold til 400 volt (som fortsatt er mest utbredt), uten å øke strømmen (Ampere).
Eller, for å si det på godt norsk: Det gjør det mulig å lade mye raskere.
På samme måte kan man halvere strømstyrken, men likevel lade med samme effekt. Mindre strøm betyr mindre varmeutvikling. Det gjør at ladeprosessen jobber mer effektivt med mindre behov for kjøling, og man kan også bruke tynnere og lettere kabler – både internt i bilen og mellom ladestolpen og bilen.
Så stor er forskjellen i praksis
De aller fleste nye biler i dag som har 400 volts arkitektur, kan lade med en effekt på mellom 100 og 200 kilowatt på det meste. Tesla har klart å tyne dette til 250 kW i korte perioder på enkelte av sine modeller, og på sine egne ladere.
Har disse bilene et batteri på rundt 75 kilowattimer, viser våre egne tester at det gjerne tar rundt en halvtime å lade fra 10 til 80 prosent for svært mange modeller på markedet, hvis forholdene ellers er optimale.
Men hvis bilen har 800 volts ladearkitektur, kan det gå mye raskere. Flere og flere av modellene i markedet kan lade med hastigheter på opp mot 350-400 kilowatt på det meste.
Da kan plutselig den samme prosessen ta ned mot 15 minutter på de raskeste modellene, hvis forholdene ellers ligger til rette for det.
Les også: Denne tøyer virkelig grenser
Tapte 17 minutter hos Tesla
Problemet er at de aller fleste ladestasjonene langs norske veier opererer på 400 volt, ikke 800. Da støter bilene som vi nevnte innledningsvis på en aldri så liten utfordring.
For i det hele tatt å kunne lades på disse stasjonene, kreves en omformer i bilen – en DC/DC converter som «hever» spenningen fra 400 volt til 800 volt. Ulempen er at omformeren utgjør en flaskehals som begrenser effektmottaket. Dermed går ladeprosessen tregere.
Hvor mye betyr det i praksis? Nettstedet Insideevs har testet med en Kia EV9, som skal kunne lades fra 10 til 80 prosent på 24 minutter.
På en Tesla Supercharger, som kun støtter 400 volt, tok prosessen 41 minutter – altså et «tap» på 17 minutter.
Vi har selv testet lading av Kia EV6 på Teslas Supercharger, og aldri oppnådd mer enn like over 100 kW, til tross for at bilen skal kunne lades med effekter på inntil 230 kW.
Det fungerer helt fint, men tar altså lengre tid.
Stadig flere støtter 800 volt
Har man dårlig tid, blir løsningen å lade på en 800 volts hurtiglader. Det kommer stadig flere slike, og de nyeste Tesla-laderne (V4) er også klargjort for 800 volt. I skrivende stund støtter rundt 25 prosent av hurtigladerne langs norske veier 800 volt, ifølge statistikk fra Nobil.
Med maksimal strømstyrke (som i dagens CCS2-standard begrenses oppad til 500 Ampere), kan disse laderne i teorien levere effekter på inntil 400 kW, mens mange 800 voltsladere kan levere inntil 350-400 kilowatt på det meste – hvis elbilbatteriet klarer å ta imot så høy effekt, riktignok.
Les også: Lader 2,5 kilometer – i sekundet!
Dette er imidlertid bare starten. I Kina rulles det nå ut både biler og ladere som støtter 1000 volt og ladeeffekter på over én megawatt.
Når vi snakker om ladetider fra 10-80 prosent på ned mot fem minutter, er det neppe noen som snakker om treg lading lenger.
Men dette ligger foreløpig litt lenger frem i løypa her til lands.
Les også: Like raskt å lade som å fylle bensin