Livsstil

Her kommer tidenes båtlast

Nå gjelder det å rekke fristen før nyttår.

TRAVELT: Her ruller bilene i land i Drammen, skipet kommer direkte fra Emden i Tyskland.
Publisert

(Artikkelen er først publisert av Broom):

2025 lå egentlig an til å bli et ganske bra år for bilsalget i Norge. Men det var før finansminister Jens Stoltenberg kom med en liten avgiftsbombe tilbake i oktober: 

I forslaget til statsbudsjett for 2026 gikk Arbeiderpartiet inn for å senke momsgrensen på elbil fra 500.000 til 300.000 kroner. Dermed blir en elbil til en halv million 50.000 kroner dyrere.

Og da ble det full fyr i nybilsalget. Nå ligger vi an til et rekordår. Og den store hodepinen hos mange importører og forhandlere er å få inn nok biler til å dekke etterspørselen før nyttår.

ID.4 og ID.7

Denne uken klappet bilskipet Viking Destiny til kai i Drammen. Ombord: Den største Volkswagen-leveransen til Norge noensinne. Skipet kom direkte fra Emden i Tyskland og lossingen startet umiddelbart. 

– Lasten er i hovedsak ID.4 og ID.7, som alle skal registreres i år. Det kom også noen Amarok, og faktisk også én Bentley, forteller Torkel Nohr Fjørtoft som er kommunikasjonssjef for Volkswagen i Norge. 

Hos dem har det blitt jobbet intenst de siste månedene. 

Nytt merke: Her ruller de første bilene i land 

REKKE FRISTEN: Her er bilene på land i Norge, så går ferden videre ut til forhandlerne.

Noen dekker momsen

– Dette viser kraften som ligger i Volkswagen og Møller-systemet. Vi har virkelig skrudd til for å få så mange biler som mulig registrert og levert til kundene våre før nyttår. Dette betyr mye for folk, så i dag er jeg ganske stolt, sier Simona Trombetta som er direktør for Volkswagen personbil.

Flere andre importører har også klart å hente ekstra mange biler til Norge den siste tiden. Blant dem er Toyota og Ford. Andre har større utfordringer og kompenserer blant annet for det med å dekke den ekstra momsregningen på biler som blir bestilt i år, men ikke kan utleveres før i 2026.

Den første elbilen – og den rakk fristen!

– Voldsom jobb

VW-importørens anlegg i Drammen ble åpnet tidligere i år og er inne i sin første høst. Den ble ganske mye travlere enn forventet: 

– Vi tar nå imot en enorm mengde biler. Det er en voldsom jobb som gjøres av de flinke folkene våre her. Det er kanskje lett å blendes av salgstallene i slike ekstraordinære perioder, men jeg tror mange ville blitt skikkelig imponert om de fikk se den operasjonen som settes i sving for å få disse bilene produsert, losset, klargjort og utlevert til norske bilkunder, sier Arne Lorvik som er logistikkdirektør i Harald A. Møller AS.

Mer moms: Men har du fått med deg hva som skjer fra 2027?