Livsstil
Her flyr batteriet ut av elbilen
Redd for elbil-brann? Sjekk denne løsningen
(Artikkelen er først publisert av Broom): Selv om det beviselig ikke brenner oftere i elbiler enn i andre biler, hører vi stadig skrekkhistorier om elbil-branner som er nærmest umulig å slukke. Ofte ender det med at hele kjøretøyet må senkes ned i vannbad – og bli liggende der i flere dager.
I alle tilfellene er det snakk om brann i selve batteripakken på bilen, noe som heldigvis skjer svært sjelden. Men når det skjer, kan det få store konsekvenser.
Flere løsninger på problemet
Derfor jobber både batteri- og bilprodusenter med løsninger som skal gjøre det enklere å håndtere branner.
Renault har for eksempel demonstrert en batteripakke der brannmannskapene kan spyle på et spesielt punkt, som fungerer som en slags åpne-knapp til battericellene inne i kassen. Løsningen skal gjøre slukningsarbeidet langt raskere.
Kinesiske BYD lager en spesiell type batterier kalt Blade, som har en struktur og sammensetning som tåler krasj og andre ytre påkjenninger bedre enn mange konvensjonelle litium-ion-batterier.
Fakta: Så ofte brenner det i elbiler
VANNBAD: Å senke hele elbilen i et vannbad ved brann, er en løsning brannvesenet ofte benytter. Foto: Oslo brann- og redningsetat
Svært spesiell løsning under utprøving
Andre løsninger er fortsatt på prototype-stadiet, og har fortsatt en lang vei igjen før de kan bli en realitet. Katapult-systemet til det kinesiske forskningsselskapet med det lange navnet Chinese Vehicle Collision Repair an Research Center, er mest sannsynlig blant disse.
I en kort demonstrasjonsvideo som har gått viralt på sosiale medier i Kina de siste dagene, kan vi se hvordan hele batteripakken på en elektrisk SUV plutselig – og med et smell – skytes flere meter ut fra siden av kjøretøyet og ender opp i en grop. Alt skjer på under ett sekund.
Idéen skal angivelig være at sensorer avslører om temperaturen i battericellene øker unormalt raskt. Skjer dette, skytes batteripakken ut og ender godt unna selve bilen.
På den måten kan kanskje bilen reddes, mens brannmannskaper kan konsentrere eventuelt slukningsarbeid direkte mot batteripakken.
Brannskadd elbil heises ut – rett i vannbad
Mange spørsmål og ingen svar
Tanken kan kanskje virke god, men en rekke nettsteder som har omtalt løsningen de siste dagene, uttrykker stor skepsis til hvor smart dette er i praksis.
For det første må det betydelig kraft til for å skjøvet en batteripakke på mange hundre kilo ut på denne måten. Og hva skjer om den treffer noen eller noe på vei ut?Carscoops mener at å kaste et halvt tonns batteri ut i trafikken ikke en sikkerhetsfunksjon, men en sikkerhetsrisiko. Og i de virkelige krasjene der det kan ha betydning, ville selve mekanismen sannsynligvis bli ødelagt før den i det hele tatt utløste.
Sank med 3000 biler om bord
Australske CarExpert spekulerer i at teknologien, dersom den kommer i produksjonsbiler, vil kunne utstyres med kameraer og radar for å sikre at batteriet ikke treffer fotgjengere eller andre kjøretøy.
Verken forskningssenteret eller andre som tok del i eksperiementet, har publisert ytterligere informasjon om teknologien.
Derfor: Inntil videre bør man se på dette som bare én av mange mulige løsninger på en mye omtalt utfordring, og kanskje ikke den mest sannsynlige av dem. Så får tiden vise hva som kan bli en realitet en gang i fremtiden.
Få også med d