Livsstil

Her fikk føreren et problem

Du ser kanskje hvorfor?

Det har blitt langt mer fleksible regler rundt hvilke og hvor mange ekstralys du kan ha på bilen. Men denne løsningen er likevel ikke lovlig. Foto: Statens vegvesen.
Publisert Sist oppdatert

Denne saken ble først publisert på Broom.no

For noen år siden ble reglene for ekstralys på biler endret ganske betydelig. Blant annet er det ikke lenger noen begrensning på antall fjernlys du kan ha, så lenge de er montert symmetrisk og ikke er til hinder for sjåføren eller andre trafikanter.

Dermed er det fritt fram på mange områder. Men ikke alle. Det er nemlig ganske mange som også modifiserer litt ekstra – og som får problemer hvis de blir stoppet i kontroll.

Det fikk en bilfører denne uken erfare da vedkommende ble vinket inn på Sokn trafikkstasjon. 

Markeringslys skal være hvite, ikke oransje som dette. Foto: Statens vegvesen.

Må være hvite

Her var det nemlig ikke vanskelig å se at det var koblet opp oransje markeringslys inne i ekstralysene. Dermed ble det teknisk mangel på føreren. 

Markeringslys foran på en bil kan bare være hvite. Her er det også regel for antallet: Hvis man monterer markeringslys, skal det være som ett par, altså to.

Dette var langt over grensen

Dette brukes markeringslys til

Markeringslysenes hovedfunksjon er å gjøre bilen mer synlig for andre trafikanter, spesielt i dårlig lys eller om natten. Det er også regler for når disse skal være tent. 

«Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, parkeringslys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, tillatte markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent», skriver NAF på sin informasjonsside om krav og regler for lys på bil.

Så på film mens han kjørte vogntoget