Livsstil
Her får de en spinnvill ny fartsgrense
Prøveperiode starter allerede til høsten.
(Artikkelen er først publisert av Broom):
Tyskland er det eneste landet i verden som har motorveier med «fri fart» på enkelte strekninger. Vanligvis er det maksimalt 120 km/t som tillatt.
Men samtidig som mange reduserer fartsgrensene både av hensyn til miljø og sikkerhet, tenker man annerledes i Tsjekkia.
I følge nettstedet Prague Morning vil man fra slutten av september tillate kjøring i 150 km/t på en ny strekning av D3-motorveien. Den går mellom byene Tábor og České Budějovice.
Vurderer fartssperre på alle biler
Så lite sparer du på å kjøre forbi
Krever optimale forhold
Veidirektoratet i Tsjekkia har allerede begynt å installere 42 elektroniske skilt, som vil regulere fartsgrensen avhengig av vei- og værforhold.
Den nåværende fartsgrensen på 130 km/t vil fortsatt være utgangspunktet.
Jan Rýdl, talsperson for veidirektoratet, understreker at forholdene må være helt ideelle for at 150 km/t skal tillates.
Optimale forhold betyr klarvær, tørr veibane, jevn trafikkflyt og ingen pågående veiarbeid.
Filmet mens de kjørte i 178 km/t – så fikk politiet tak i telefonen
Prøveprosjekt
Skiltene som viser riktig fartsgrense vil styres sentralt, av det nasjonale trafikkinformasjons-senteret.
Det er de som vil avgjøre når den høyere hastigheten kan aktiveres på en trygg måte.
30 år siden sist – nå gjør de det igjen
Prøveprosjektet, som dekker rundt 50 kilometer motorvei, har en prislapp på 26 millioner kroner.
Hvis forsøket blir vellykket, kan den høyere fartsgrensen senere utvides til andre hovedveier i landet.
Denne fartsgrensen brytes mest av norske råkjørere
Mot strømmen
De fleste andre land i Europa går i motsatt retning. Østerrike testet for eksempel 140 km/t mellom Wien og Salzburg fra 2018 til 2020, men avsluttet prosjektet på grunn av økte CO₂-utslipp.
I Nederland senket myndighetene maksimal hastighet til 100 km/t på dagtid i 2020 – av miljøhensyn. Men her har man nylig delvis reversert dette ved å tillate 130 km/t igjen på utvalgte strekninger.
Hjemme i Norge er vi godt vant med miljøfartsgrenser med redusert fart – og bare noen få utvalgte veistrekning har 110 km/t-sone.
Tsjekkias initiativ representerer dermed en interessant motstrøm i europeisk fartsgrense-politikk. Resultatene av forsøket vil utvilsomt bli fulgt nøye av andre EU-land.