Motor
Her er den i Norge – frister med gunstig pris
Her snakker vi skikkelig arbeidsjern.
Denne artikkelen ble først publisert hos TV 2 Broom.
Det er ikke fryktelig mye å velge mellom, for de som ønsker seg en kraftig elektrisk pickup med firehjulsdrift. Lenge var det kun Ford F-150 Lightning som var tilgjengelig.
Men nå melder en kinesisk konkurrent seg på i dette segmentet, også.
Maxus eTerron 9 er rykende fersk på norske skilter – og frister med en gunstig pris, firehjulsdrift, 422 hestekrefter og luftfjæring.
Vi har fått en liten prøvetur med nykommeren.
Rekkevidde og lading
eTerron er hele 5,5 meter lang, og har en batteripakke på 102 kWt. Det gir WLTP-rekkevidde på 430 kilometer.
Den har mulighet til å hurtiglade med opptil 115 kW effekt. Det er lavere enn F-150 Lightning – som klarer opptil 150 kW.
Den kinesiske pickupen kan trekke tilhenger på opptil 3,5 tonn, samme som Lightning – og har i tillegg nyttelast på 575 kilo. Her stopper Lightning på 535.
Pris
Startprisen er 769.000 kroner. Levert som femseter kommer den på i overkant av 800.000 kroner, inkludert vinterdekk.
Det er betydelig lavere enn Ford F-150 Lightning (startpris 1.072.500).
Men vi skylder å legge til at Forden er større enn eTerron 9 (se sammenligning av spesifikasjonene mellom de to modellene nederst i saken).
Levert som femseter kommer eTerron 9 på i overkant av 800.000 kroner, inkludert vinterdekk.
– Utleveringene av de første bilene starter alt i september. Nesten alle de rundt 50 lagerbilene våre er solgt, allerede. De som ikke har bestilt, kan beregne rundt tre måneders leveringstid, sier produktsjef, Morten Sydtskow hos den norske importøren RSA.
Praktisk
Som mange andre elbiler, har eTerron 9 muligheten til å forsyne elektriske apparater eller verktøy med strøm. Det kan enten gjøres via tre vanlige stikkontakter (to i lasteplanet og en i frunken) på 2,2 kW – eller via en adapter på ladepunktet i bilen (6,6 kW).
Alle punktene kan brukes samtidig.
Luftfjæringen gjør forøvrig at bilen kan senkes seks centimeter, for å gjøre det lettere å laste ting av og på lasteplanet.
Via en bryter på midtkonsollen, kan du også velge mellom seks ulike kjøreprogram. Blant annet egne oppsett for offroad og snø.
Kraftig fraspark
Vi tar bilen på en rask prøvetur, og merker raskt hvor kraftig frasparket er.
Mange pickuper med dieselmotor oppleves trege og litt undermotorisert. Det er virkelig ikke tilfellet med eTerron 9.
Man får raskt også den gode følelsen av å kjøre en diger og trygg bil. En kraftig og høy midkonsoll gir assosiasjoner til US-pickuper.
Det merkes også at bilen har luftfjæring. Den oppleves mer komfortabel og «personbilaktig» enn mange andre pickuper.
Les også: Skulle ikke komme til Norge – men her er den
Irriterende refleks
Innvendig er det gode seter, store fysiske knapper for blant annet klimaanlegget og rikelig med oppbevaringsplass.
Infotainmentsystemet er også langt bedre enn vi har sett fra Maxus tidligere.
Det innvendig speilet er digitalt. Men det er en tykk, blank ramme rundt selve speilet, som gir en forvirrende blanding av digitalt og vanlig speil.
Løsningen er å bruke det vanlige speilet mesteparten av tiden – og heller vippe over til digitalt speil hvis det trengs i gitte situasjoner.
Forbruk
Forbruket ser ut til å ligge ganske tett opptil oppgitt – med ande ord 26,7 kWt per 100 kilometer. Men det er alene i bilen og uten noe på lasteplanet.
Forbruket blir selvsagt noe helt annet når bilen brukes til det den er laget for – eller trekker en tung tilhenger.
Vi skal komme tilbake med fyldigere test når vi har kjørt bilen over tid.
Se sammenligningen av spesifikasjonene til e-Terron 9 og F-150 Lightning her: