Test av Porsche 911 Targa 4 GTS med T-Hybrid:
Helt rå, men med én stor ulempe
Porsche 911 Targa 4 GTS er en heftig og vakker bil, men du får mer enn sol på nesen og vind i håret.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Av de utallige 911-versjonene Porsche har kommet med er Targa i manges øyne den vakreste. Den har linjene til en coupe og åpenheten til en kabriolet, med alle de gode egenskapene du vil ha i en sportsbil. Hva mer kan du ønske deg?

Konseptet dukket opp da amerikanske myndigheter ville gjøre kabrioleter sikrere med en veltebøyle, men forslaget ble aldri vedtatt. På grunn av økende kabrioletsalg av sin 911 i USA var fabrikken likevel klar med en bil med veltebøyle og lanserte Targa høsten 1965. Resten er historie.

En ting må du imidlertid være klar over hvis du kjøper en Targa; støynivået og turbulensen i kupeen er høyere enn i en kabriolet. Veltebøylen med den store bakruten i glass skjærer gjennom luften og skaper vind og støy på en spesiell måte.
Bare å nyte
Kan du leve med det, noe du gjerne gjør i en åpen og bensindrevet sportsbil, er det imidlertid bare å sette seg tilbake og kose seg.

Det vil si, du setter deg dypt ned i deilige seter med praktisk talt alle justeringsmuligheter hvis du har oppgradert til 14-veis elektrisk betjente sportsseter. Det finnes også 18-veis seter, og varme, kjøling og logo preget i nakkestøtten har du selvfølgelig også.

Baksetene er på størrelse med de i en 911 Cabriolet, som betyr at du får plass til både barneseter og større mennesker, men det blir trangt, veldig trangt.
Mye utstyr
Når du så trykker på starknappen på venstre side av rattet, setter bilen i gir og kjører av gårde begynner moroa. Komfortnivået er upåklagelig med tilnærmet alt du drømmer om av komfort- og sikkerhetsutstyr.
Materialkvaliteten er god, men den kan også oppgraderes med utvidete skinnpakker, karbondetaljer og alt Exclusive Manufaktur-avdelingen kan hente fra sin lange liste.

Hastighetsvarslingen slås raskt av med en hurtigknapp, du kan heve fronten over skarpe og høye kanter og dumper, mens operativsystemet lar deg sette opp brøringsskjermen og det heldigitale instrumentpanelet slik du ønsker, men sistnevnte alltid med turtelleren i midten.
På det elegante sportsrattet med deilige grepssoner har du i tillegg hendler for overstyring av girkassen og en Sport Mode-knapp som lar deg velge oppsettet på bilens mange kjøresystemer.

Gode oppsett
Sensorene i hjulbuene minner deg på å sette bilen i Wet når det regner, for å slakke motorstyringen og skjerpe stabilitetssystemet (PSM). I Normal oppfører bilen seg slik navnet tilsier, helt til du trykker gasspedalen fort og langt inn.
Da spinner den elektrostyrte turboen opp trykket, mens elektromotoren plassert i den åttetrinns dobbeltcluchkassen (PDK) bistår med økt moment og effekt, spesielt på lavt turtall.

Ny teknologi
Denne t-hybrid-teknologien, først lansert i GTS-versjonen av 992.2 i 2024, er hentet fra racing og gir både bedre ytelser og lavere forbruk, uten at vekten økes betydelig. Batteriet er nemlig på kun 1,9 kWh, veier 27 kilo, og det er ingen ladekabel eller annet som øker vekten nevneverdig. Elmotoren eliminerer samtidig behovet for en egen startmotor.
For å unngå lavt turtall kan du sette bilen i Sport, Sport Plus eller nappe noen ganger i venstre girhendel. Resultatet er det samme, en voldsom akselerasjon.
Spesielt gøy er det med bilens Launch Control hvor bilen skytes fra stillestående til 100 kilometer i timen på 3,1 sekunder.

Toppfarten på 312 er av akademisk betydning for de fleste, inntil du drar til Tyskland. Da må du uansett leve med et høyt støynivå, om enn litt lavere med taket på.
Økt fartsfølelse
I Sport og Sport Plus får du dessuten ekstra glede av lyden i sportseksosen som er umiskjennelig Porsche. Slagvolumet på hele 3,6 liter fordelt på de seks motstående sylinderne yter samtidig 541 hestekrefter når du nærmer deg rødmerkingen på 7500 omdreininger.

Uansett går det da nesten skummelt fort og fartsfølelsen blir ikke mindre hvis den nevnte vinden og støyen påvirker sansene ombord i kupeen. Kombinert med tiltagende tunnelsyn og økende eksoslyd tiltar fartsfølelsen ytterligere, av naturlige årsaker.
Deilig styring
Styrefølelsen er deilig og direkte slik Porsche skaper den, blant annet takket være firehjulsstyringen, som er standard.

Det er også de adaptive støtdemperne Porsche Adaptive Stability Management (PASM), men vil du ha det aktive Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) som motvirker krengning i større grad, med alle de fordelene det har for kjøreegenskapene, må du betale ekstra.
De standard stålskivene har tilsynelatende ingen problemer med å få ned hastigheten igjen, i hvert fall inntil du drar på bane og kjører maksimalt over tid. Gjør du det kan de keramisk belagte eller helkeramiske skivene anbefales.
Valgfri sikkerhet
Med et effektivt firehjulsdriftsystem, sportsdifferensial og kraftfordelingen med Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) kan hastigheten gjennom og ut av svingene holdes nesten kunstig høy, med de sikkerhetsmessige konsekvensene det kan medføre.

Setter du PSM i Sport reduseres disse til det minimale, med mindre du kjører for fort inn i svingen. Skrur du det helt av bør du vite hva du holder på med, for du har mer enn nok krefter til å la alle de fire hjulene spinne og sladde ukontrollert. Eller kontrollert, selvfølgelig.
Skuffer ikke
Holder du imidlertid litt igjen slik du bør på offentlig vei, hvor både biler, dyr og andre trafikanter gjerne dukker opp der veien er smalest og mest svingete, går det alltid bra og du kan ha det skikkelig gøy.

Targa-modellen skuffer selvfølgelig ikke på alle de gode Porsche-egenskapene du ønsker og krever i en 911. At den veier noen titall kilo mer enn den vanlige GTS-versjonen ødelegger ikke mye for opplevelsen, med mindre du skal kutte tiendeler av rundetidene på bane.
Elegante detaljer
For uten det lekre overbygget, med eller uten takdelen nede, har det skjedd enda noen endringer på utseendet. De firedelte kjørelysene har fått en ny og smalere utforming, med en lekker mørk innfatning.

Små endringer på støtfangerne synes knapt mens justerbare spiler foran luftinntakene slipper inn nøyaktig avbalansert mengde luft for kjøling og aerodynamikk. Spoileren bak spretter opp automatisk når hastigheten krever det.
I løpet av levetiden til 992.2 de neste årene kan du fråtse i versjoner, fra Carrera og GTS til Turbo og en lang rekke spesialmodeller. Bestemmer du deg for en Targa 4 GTS får du imidlertid en bil som inneholder de fleste egenskapene til dem alle. Inkludert litt ekstra støy.