Motor

Helt nytt beist fra Volvo: Knuser Mercedes og BMW på én ting

Rent statistisk er det lite sannsynlig at du ender opp med en Volvo ES90. Nettopp derfor bør du fatte interesse for den helt nye elbilen.

Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

For å teste Volvo ES90, svenskenes nyeste elbil, går turen til Nice i Frankrike. Her er det behagelig varmt og flatterende for den digre sedanen. Ingen grå og kjølig Stockholmsluft i sikte.

Du ser solbrun hud, tilbakestrøket hår og håndsydde skjorter. En sving innom Monaco viser at store, lave Mercedeser med sort lakk fortsatt er inn. Skatteparadis og purt gull er kanskje ikke helt det Volvo normalt assosierer seg med, men dette er ikke en helt vanlig Volvo.

Innvendig i Volvo ES90 er det mye å like.
Innvendig er det mye å like.

For mye Kina?

På arrangementet finnes ikke lyden av masse kinesere som skravler. På gaten er det firesylindrede dieselmotorer koblet til manuelle girkasser som bråker, men inne på konferansehotellet går presentasjonen på svensk.

ES90 ble første gang vist på et kunstmuseum utenfor Stockholm sentrum i mars, og da ble det mye prat om Kina. For mye prat, kan noen i Volvo har tenkt, og bare dager noen etter ble sjefen Jim Rowan byttet ut.

Da ES90-duken ble dratt av i Stockholm, ble det sagt at interiøret fikk ekte skinn på grunn av Kina. Bilen har nesten merkelig stor boltreplass i baksete – på grunn av Kina. Og det er en sedan. På grunn av Kina.

Klokhet på lur

Nå er det i større grad snakk om en internasjonal bil. At den lages i Kina og da får straffetoll i USA passer svenskene dårlig, det er helt åpenbart. Og spørsmålet om det kommer en herregårdsvogn, det avfeies helt. Folk vil ikke ha stasjonsvogn, må du forstå.

Bagasjerommet bak sluker 424 liter. Under panseret er det snakk om 22 liter. Det er ikke et imponerende tall.
Bagasjerommet bak sluker 424 liter. Under panseret er det snakk om 22 liter. Det er ikke et imponerende tall.

Det er SUV som gjelder, om ikke du er kineser, da.

OK, så ES90 er ingen SUV eller stasjonsvogn, men den har i alle fall et klokt bagasjerom, så la oss begynne der. Bakluken er hengslet i taket, ikke nederst ved bakruten som på Tesla Model 3, Mercedes EQE og BMW i5.

Tenk mer kombicoupé, som BMW i4 eller Mercedes EQS.

På papiret sluker Volvo-bagasjerommet 424 lite imponerende liter (en i4, som jo er en mindre bil, tar 470 liter). Det låter skuffende, men i praksis er ikke Volvos bagasjerom så dumt.

Det fremgår kanskje ikke helt av bildene, men Volvo ES90 en en diger bil med lengde på hele fem meter og akselavstand på 3,1 meter.

Bærekrafter viktig for Volvo, men i Kina vil kundene ha ekte skinn og derfor fås bilen med det.
Bærekrafter viktig for Volvo, men i Kina vil kundene ha ekte skinn og derfor fås bilen med det.

Selv om ES90 ifølge svenskene ikke først og fremst er ment for Kina, er det noe ekstra Kina-vennlig over den enorme plassen i baksetet. Er det en ulempe at det er mye plass bak, tenker du? Det må i så fall være en veldig surmaget ting å mene.

Problemet er ikke volumet mellom forsetet og knærne dine når du befinner deg i baksetet. Det uheldige er at gulvet er såpass høyt at du ikke sitter særlig godt bak. Knærne peker nærmest opp, litt som da du satt på en potte for mange år siden, eller av tidskritiske årsaker ble tvunget til å låne et barnetoalett.

Volvo ES90 er godt med plass, men gulvet er høyt og det legger du merke til når du tar plass.
Volvo ES90 er godt med plass, men gulvet er høyt og det legger du merke til når du tar plass.

Å gå så langt som å si at du sitter vondt bak i en ES90 blir feil, men det er ikke på høyde med de beste heller. Siden bilen er så lang, er det imidlertid godt mulig at den er en drøm for dem med behov for bakoverlente barneseter.

Slik er den bak rattet

Det er en solid trøst at alt blir mye bedre når du tar plass foran. Og la oss være ærlige her: Som norsk eier av en ES90 skal du ikke bruke mye tid bak uansett. Det er med hendene på rattet du finner deg til rette.

Bakluken er hengslet i taket, ikke ved bunnen av bakruten. Det er en lur løsning.
Bakluken er hengslet i taket, ikke ved bunnen av bakruten. Det er en lur løsning.

Setene er på typisk Volvo-vis ypperlige. Det meste av justering foregår irriterende nok på skjermen i midten, men slik er det hos mange andre bilprodusenter også.

Materialene innvendig er fortreffelig, med myke overflater, ekte treverk og ekte skinn (takk, Kina). Det potente lydanleggets volum kan justeres med et fysisk rullehjul. Igjen godt tenkt.

Det skandinaviske, subtile luksuspreget har Volvo nærmest perfeksjonert. Her er det ikke glorete som i en Mercedes, det er ingen grotesk maskulinitet som hos Porsche og det er ikke like teknologisk som hos BMW.

Volvo ES90 har en rekevidde på 700 kilometer om bilen kjøpes med firehjulsdrift. Testbilen har bakhjulsdrift og 650 kilometers rekkevidde.
Volvo ES90 har en rekevidde på 700 kilometer om bilen kjøpes med firehjulsdrift. Testbilen har bakhjulsdrift og 650 kilometers rekkevidde.

Volvo er stadig gode på å gjøre sin egen greie – noe de skal ha ros for. Det de ikke skal ha honnør for, er at for mye av betjeningen må gjøres på skjermen i midten. 

Voldsom toppmodell

ES90 leveres i tre forskjellige utgaver, i utgangspunktet med tre forskjellige utstyrsgrader. De kjenner du igjen fra andre Volvo-modeller og heter Core, Plus og Ultra.

Det er imidlertid bare ES90 med bakhjulsdrift som fås med alle valgmulighetene, mens modellene med firehjulsdrift bare kan leveres med den store utstyrspakken Ultra i Norge.

Volvo ES90 kan bestilles med et ganske heftig lydanlegg fra Bowers & Wilkins.
Volvo ES90 kan bestilles med et ganske heftig lydanlegg fra Bowers & Wilkins.

Det betyr at startprisen på 660.000 kroner er av mer akademisk interesse, siden ingen oppegående nordmenn ville kjøpt en såpass sær bil uten firehjulsdrift og utstyr.

Pussig nok er det nettopp modellen med bakhjulsdrift som stilles til disposisjon i Frankrike. Den har 333 hestekrefter, én motor bak og 650 kilometers rekkevidde.

Senere kommer ES90 Twin Motor med 449 hestekrefter og Performance med voldsomme (og lite Volvo-aktige) 680 hestekrefter. Twin Motor-startprisen er på mindre hyggelige 854.900 kroner, mens den hissige Performance-utgaven koster ytterligere 65.000 kroner. Alle prisene er uten de foreslåtte avgiftsøkningene, om du lurte.

Det meste av betjening må gjøres via Volvos infotainmentskjerm. Det fungerer ganske greit, men litt fiklete er det.
Det meste av betjening må gjøres via Volvos infotainmentskjerm. Det fungerer ganske greit, men litt fiklete er det.

Det må være lov å håpe at Volvo har gjort mer med understell og kjøreegenskaper i Performance-varianten, for ES90 med bakhjulsdrift er en forholdsvis servil bil uten den helt store wow-effekten, hverken når du klemmer på gasspedalen eller prøver å hive bilen inn i svinger. 0 til 100 skal gå unna på sindige 6,6 sekunder.

ES90s beste side viser seg når du crusier rundt og lar luftfjæringen absorbere ujevnheter. Fremfor å tvinge bilen til å være en BMW, er det triveligere å la den flyte rundt. Da vil du oppdage at den er eksepsjonelt stillegående, faktisk en av de mest lydløse bilene Finansavisen noensinne har testet. Som langtursvogn i inn- og utland er dette åpenbart et egnet verktøy.

Volvo ES90 lader med effekt på opptil 350 kW. Det er ikke sammenlignbare biler fra Mercedes og BMW i nærheten av.
Volvo ES90 lader med effekt på opptil 350 kW. Det er ikke sammenlignbare biler fra Mercedes og BMW i nærheten av.

Rekkevidde og lading

Det er ikke bare komforten, setene og lydløsheten som gjør ES90 glimrende på tur. Rekkevidden på 700 kilometer for modellene med firehjulsdrift er godkjent, og skulle du ha behov for å toppe opp batteriet, skjer det med maksimale 350 kW.

Fortsatt leverer sammenlignbare biler fra Mercedes og BMW steinalderteknologi med rundt 200 kW effekt på hurtigladeren. Audi A6 e-tron skilter med 270 kW – et stykke bak svenskene. 

Volvo har forspranget, artig nok.

ES90 er Volvos første bil med 800 volt elektrisk system som muliggjør slik ladeeffekt, men litt pussig er det likevel at kinesiske Zeekr har rimeligere biler som lader enda mye hurtigere. Zeekr er likhet med Volvo også et Geely-eid selskap.

Volvo ES90 Single Motor Extended Range

Volvo ES90 Single Motor Extended Range
Volvo ES90 Single Motor Extended Range

Fanger ikke blikk

For å sjekke stemningen i det rare, lille fyrstedømmet, lot vi den burgunderfargede Volvoen gli gjennom gatene i Monaco.

Antall blikk fra Patek Philippe-bærende skatteflyktninger? Null, men det er helt greit. 

Volvo har aldri handlet om eksplisitt, misunnelsesindusert skuling fra fremmede. Svenskenes biler handler om subtil, snikende eleganse – og ES90 skiller seg likevel fint fra alternativene hos Mercedes, Audi og BMW.

Konklusjon

Det er solgt mange Tesla Model S i Norge, men det begynner å bli lenge siden. Lille Tesla Model 3 selger fortsatt og BMW i4 er stadig populær. Teoretisk sett kan Volvo klare å registrere litt ES90, men både prisen og det eksentriske aspektet taler imot.

Du får ikke fire knapper til å betje bilens fire vinduer. Hvorfor, Volvo?
Du får ikke fire knapper til å betje bilens fire vinduer. Hvorfor, Volvo?

Spesielt når du vet at Volvo straks skal vise sin kommende storselger, EX60, arvtageren etter XC60.

De aller fleste vil selvfølgelig velge noe annet enn ES90, men om du tør å være kontrær, må Volvos sedan kunne anbefales. For det er jo litt moro å kjøre noe annet enn det alle andre i nabolaget gjør.

Ultramorsom på svingete veier virker den ikke å være, men den er komfortabel, lekker og oppsiktsvekkende stillegående. Finansavisen vil selvfølgelig komme tilbake til ES90 i Norge, når den er tilgjengelig med firehjulsdrift.