Bil
– Heldigvis sjelden vi ser slike løsninger
Slik bør du ikke frakte lange gjenstander.

Å frakte lange gjenstander på bil kan noen ganger skape utfordringer. Og utfordringer skaper ofte kreative løsninger. Men ikke alle løsningene er like gode – eller lovlige.
Under en rutinekontroll på fylkesvei 109 ved Rolvsøy i Østfold nylig, ble det stoppet en Volvo der sjåføren hadde festet lasten på høyre side av kjøretøyet.
Fremre del var festet med reimer i sidespeilet, mens bakre del var festet i bakspoiler og i vindusviskeren. Det kunne sikkert holdt til sjåføren kom fram, men forskriftsmessig var det definitivt ikke.
Bruksforbud på stedet
«Her ble det bruksforbud», skriver Vegvesenet i sin rapport.
Inspektør Andreas Holtet i Statens vegvesen sier til Broom at det heldigvis ikke er ofte de ser slike løsninger. Han utdyper årsaken til at bruksforbudet på denne måten:
– Her var ikke lastbæreren egnet for slik last, og trafikkfarlige situasjoner kunne ha oppstått. Reaksjonen i slike tilfeller er bruksforbud eller avlasting, etter Vegtrafikkloven §36.
Les også: Mange tar sjansen – dette er ikke lov
Dette sier reglene
Det er Forskrift om bruk av kjøretøy kapittel 3 om sikring av last, som regulerer hva som er greit og hva som ikke er greit. Her stilles det blant annet strenge krav til gods som stikker ut i bredderetningen.
Blant annet skal ikke lasten stikke ut fra kjøretøyet på en måte som kan være til fare for andre trafikanter. Dessuten: Hvis lasten stikker mer enn 15 centimeter ut fra kjøretøyet, kreves spesialtillatelse fra Statens vegvesen.
Lasten må også både sikres og merkes godt. Bruk av provisoriske løsninger, som å binde noe på siden av kjøretøyet med enkle reimer, er ikke tillatt.
I de groveste tilfellene kan man miste førerkortet, noe som blant annet skjedde med denne sjåføren.
Les også: Disse skrekkbildene har kontrollørene til Statens vegvesen tatt
Takstativ hadde gjort susen
En langt bedre løsning hadde vært å stroppe takrenna fast til et takstativ. Det måtte i så fall blitt gjort slik at den ikke beveget seg i noen retninger under transporten.
Særlig i lengderetningen kan en løs takrenne raskt utgjøre en betydelig risiko, både for trafikanter bak og foran – for eksempel ved kraftig akselerasjon eller oppbremsing.
Lasten kan imidlertid ikke stikke mer enn én meter ut foran kjøretøyet. Og stikker den mer enn én meter ut bak, skal enden også merkes godt, for å gjøre trafikanter som kommer bak oppmerksom på den. Merkingen kan for eksempel være en pose eller refleksvest.
Les også: Så galt kan det gå hvis du bare slenger inn varene og kjører