Motor

Heftigere blir det ikke

Capricorn og Zagato lager nå 19 ekstreme entusiastbiler før andre modeller blir litt mer tilgjengelige.

Designet på Capricorn 01 Zagato levner ingen tvil om at dette er ment å gå fort.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Automatgir og elmotor er de to tingene ekte entusiaster og gamle mennesker liker minst i bilen, noe det blir stadig vanskeligere å komme utenom. Det finnes likevel fortsatt enkelte biler med bensinmotor og manuell girkasse, som Suzuki Swift og Porsche 911 GT3, uten sammenligning for øvrig.

Ole Andreas Halvorsens Aston Martin DB4 GT Zagato til rundt 100 millioner kroner er en av de vakreste og mest verdifulle bilene Zagato har designet.
Ole Andreas Halvorsens Aston Martin DB4 GT Zagato til rundt 100 millioner kroner er en av de vakreste og mest verdifulle bilene Zagato har designet.

Én bil, eller det vil si 19 biler vil imidlertid dukke opp fra neste år med bensinmotor og en manuell girkasse og det er Capricorn 01 Zagato. Ikke akkurat et veldig kjent bilmerkenavn, men begge navnene har vært assosiert med bilindustrien siden 1933 og 1919 respektive.

Capricorn og Zagato kom med en teaser på den nye bilen tidligere i år som røper at den har måkevinger.
Capricorn og Zagato kom med en teaser på den nye bilen tidligere i år som røper at den har måkevinger.

Zagato er kjent for å ha designet noen av de vakreste kjøretøyene verden har sett, som Alfa Romeo 8C og Aston Martin DB4 Zagato. Capricorn har levert lettvekstmaterialer og produkter til blant annet fly- og bilindustrien, hvor Bugatti og Formel 1-lag er på kundelisten.

Nå har de to ekspertene slått seg sammen og resultatet både ser og høres helt fantastisk ut.

Mye luft

Av aerodynamiske hensyn skiller fasongen seg lite fra andre biler som går i 380 kilometer i timen, men detaljene er ulikt alt annet. Den doble «boblen» på taket er selvfølgelig på plass, mens en lav og gapende front, spisse lykter og åpninger i både panser og forskjermer sørger for kjøling til bremser og annet.

Bakfra ser man tydelig den doble boblen på taket Zagato benytter på mange av sine modeller.
Bakfra ser man tydelig den doble boblen på taket Zagato benytter på mange av sine modeller.

De 21 tommer store felgene med smal gummi spiser det meste av høyden med opphøyde hjulbuer og nye lufteåpninger bak forskjermen og foran bakskjermen. En integrert hekkspoiler, profilert lyslinje, gigantisk diffusor og to lufteåpninger avslutter bilen som unektelig ser tøff ut.

Førermiljøet består av et rundt sportsratt i brunt skinn med tommelgrep og to brytere for bilens kjøresystemer. Instrumentpanelet bestå av en sentral turteller og to mindre klokker med fart, trykk og temperatur.

Når du tar plass i sportssetene er det rattet, turtelleren, pedalene og girspaken som dominerer, ikke store skjermer.
Når du tar plass i sportssetene er det rattet, turtelleren, pedalene og girspaken som dominerer, ikke store skjermer.

Midtkonsollen har et par brytere og en girspak med slisser i titan som kan skyves i lengden. Sammen med et fastmontert sete i skinn og alcantara med firepunkts belter kan både ratt og pedaler justeres for en perfekt kjøreposisjon.

Kraftpakke

Det mest spennende er likevel motoren, hvor utgangspunktet er en 5,0-liters V8 hentet fra Ford som er boret opp til 5,2 liter og påmontert en kompressor.

Med 900+ hestekrefter, 1.000 Nm i dreiemoment og en rødmerking på 9.000 omdreininger skal bilen passere 100 kilometer i timen på under tre sekunder på vei mot toppfarten på 380.

Fasongen skille seg ikke nevneverdig ut fra andre superbiler med midtmotor, men linjene, detaljene og fargen kan tilskrives Zagato.
Fasongen skille seg ikke nevneverdig ut fra andre superbiler med midtmotor, men linjene, detaljene og fargen kan tilskrives Zagato.

Girkassen er en femtrinns såkalt dogleg girkasse med revers der de fleste har første gir og de fem girene fra 2. posisjon og så videre.

Lett og dyr

Med Capriorns lettvektsteknologi med utstrakt bruk av aluminium, karbon og titan, veier ikke bilen mer enn 1.200 kilo og Brembo leverer de karbonkeramiske bremsene.

Ugo Zagato kom fra flyindustrien har designet biler siden 1919 med fokus på aerodynamikk og lav vekt.
Ugo Zagato kom fra flyindustrien har designet biler siden 1919 med fokus på aerodynamikk og lav vekt.

Prisen oppgis til 2,95 millioner euro før avgifter, så 40 millioner kroner på norske skilter må du regne med. De 19 bilene vil bli tilbudt VIP-kunder hos forhandlerkjeden Loyet Group i Belgia, med forhandlere der, i Luxemburg og Frankrike.

Lyslinjen i hekken beveger seg rundt baklyktene over de gigantiske lufteåpningene.
Lyslinjen i hekken beveger seg rundt baklyktene over de gigantiske lufteåpningene.

På sikt vil Capricorn utvide fabrikken ved Nürburgring i Tyskland med planer om å produsere mellom 100 og 200 andre typer biler i året.