Bil

Harde fakta: Så ofte brenner elbiler

Statistikken taler sitt klare språk – men det er et stort men.

En elbil tok nylig fyr i et parkeringsanlegg i Sør-Korea. Brannen spredte seg og ødelagte hele 140 biler før den omsider ble slukket etter åtte timer.
Publisert Sist oppdatert

(Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no)

Nylig publiserte Broom en sak om en eksplosjonsartet elbilbrann i et garasjeanlegg i Sør-Korea, som førte til at 140 kjøretøy ble totalskadd og en boligblokk med 700 beboere evakuert.

Hendelsen har skapt stor uro i landet, der en høy del av befolkningen bor i tilsvarende blokker med parkeringsgarasje i kjelleren. I kjølvannet av hendelsen holder koreanske myndigheter krisemøter for å avgjøre hvordan de skal gripe an situasjonen.

Denne typer branner i elektriske kjøretøy oppstår imidlertid svært sjelden.

Ifølge Direktoratet for samfunnssikerhet og beredskap (DSB), ble det registrert 33 elbilbranner i Norge i fjor, mot 704 branner i bensin- og dieselbiler.

Med tanke på at elbilandelen av bilparken var nesten 25 prosent, viser dette med tydelighet at branner faktisk skjer sjeldnere i elbiler enn i biler med forbrennningsmotor.

Her er det imidlertid flere faktorer som spiller inn, blant annet at det er langt flere eldre bensin- og dieselbiler på veiene enn gamle elbiler.

Frykter særlig én type brann

Det er imidlertid én type elbilbrann som skaper bekymring: Dersom det tar fyr i battericellene, kan konsekvensene bli svært store.

– De gangene elbilbatteriene tar fyr, har det vist seg svært vanskelig eller nesten umulig å slukke brannen. Samtidig risikerer man utslipp av farlige gasser, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige, til Broom.

Han viser til hendelsen i Sør-Korea, der 23 mennesker måtte til sykehus for å få behandling for røykskader.

– Vi frykter naturligvis at det kan skje en stor brannkatastrofe også i store norske parkeringsanlegg, som jo gjelder alle typer biler – men der det potensielt blir ekstra store utfordringer hvis batteriet i en elbil tar fyr, legger han til.

Les også: Brannskadd elbil heises ut – rett i vannbad

En av de totalskadde bilene fra brannen i Sør-Korea inspiseres av brannteknikere og politi. Foto: Yonhap / Reuters / NTB
En av de totalskadde bilene fra brannen i Sør-Korea inspiseres av brannteknikere og politi.

Skjer heldigvis svært sjelden

Hvor mange av elbilbrannene som oppstår eller sprer seg til batteripakken, er det ingen god norsk statistikk på, men ifølge Rysstad er det svært sjelden de registrerer slike.

Svenske MSB, som svarer til norske DSB, registrerte 20 elbilbranner i Sverige i fjor. Kun to av dem kunne med sikkerhet spores til batteriet. Funnene harmonerer også med annen statistikk.

I en studie foretatt av australske EV FireSafe, kommer det fram at det kun er registrert 511 tilfeller globalt siden 2010 der brannen i elektrifiserte kjøretøy har startet eller spredt seg til batteripakken – av rundt 40 millioner kjøretøy.

I rundt halvparten av tilfellene har årsaken til brannene blitt kartlagt. Her kommer det fram at de de fleste skjedde som følge av kollisjon (119), etterfulgt av produksjonsfeil (45).

EV FireSafe har beregnet risikoen for brann i et ladbart kjøretøy til å være 0,0012 prosent, mot 0,1 prosent for biler med forbrenningsmotor.

Les også: Ekspertene advarer: Mange gir blaffen

Kan skje endringer

Hva som blir resultatet av krisemøtene i Sør-Korea, er foreløpig uklart, men det er ventet at det vil komme nye regler og anbefalinger for parkering av elbiler i garasjeanlegg i landet.

Det er imidlertid ikke noe som tyder på at det vil gå mot et forbud. Mer sannsynlig er skjerpede råd og anbefalinger, både til hvor bilene bør stå parkert og utforming av parkeringsanleggene.

Les også:Her slipper du ikke om bord med fulladet elbil