Bil

Haaning Collection og Classic Car House:
Derfor bør du til København

København har fått tre fantastiske samlinger innen en radius på fem kilometer rett nord for sentrum. Der finner du biler du trodde du måtte mye lengre unna for å se.

Det er et imponerende syn å gå inn i en av de store hallene i Classic Car House og se Eugen Bjørnstads Alfa Romeo 8C 2300 Monza side om side med en Ferrari 250 GTO, Ford GT40 (replikaer), Porsche 904 og Shelby-teamets legendariske Fiat-transporter fra 1960-tallet. FOTO: IVAR ENGERUD
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Allerede for 20 år siden åpnet den danske billegenden Ole Sommer sitt eget museum i Nærum. Nå har området fått selskap av Haaning Collection og Classic Car House. To gedigne anlegg med til sammen over 400 biler like utenfor Kongens Lyngby.

Haaning Collection

Haaning Collection finner du midt i Novo Nordisk-land, i Bagsværd, blant mange nybygg for den danske legemiddelgiganten. Samlingen har sin opprinnelse i far Erik Haanings mange tiår som veteranbilentusiast med et stadig økende antall biler.

Haaning Collection byr på bilhistorien i delikat innpakning med flotte kulisser og lyssetting og kjente og ukjente bilmodeller fra alle tidsepoker. Nærmest en supersjelden 1952 Muntz Jet. FOTO: IVAR ENGERUD
Haaning Collection byr på bilhistorien i delikat innpakning med flotte kulisser og lyssetting og kjente og ukjente bilmodeller fra alle tidsepoker. Nærmest en supersjelden 1952 Muntz Jet. FOTO: IVAR ENGERUD

Med sine to sønner på laget, en vellykket eidendomsvirksomhet og stor vilje til å satse har de lagt mer enn 200 millioner danske kroner i utstillingsobjekter og lokalitetene.

Profesjonelt

Og resultatet er mildt sagt nydelig. Hele utstillingen er smakfullt og luftig lagt opp med rik anledning til å studere biler, motorsykler og andre objekter fra alle vinkler uten forstyrrende inngjerding. Lyssetting og miljøer er preget av profesjonalitet og av at det har blitt lagt mye ressurser i utstillingsarkitekturen.

Til forskjell fra mange andre bilmuseer, rommer anlegget masse spenndende elementer og opplevelser for besøkende. Her er blant annet kino og lekeplass, café, E-sport SIM racing og racerbane, eventfasiliteter og møtelokaler. Aldri har vi sett mer liv i et bilmuseum en onsdag formiddag vinterstid enn her.

Haaning Collection er et levende aktivitetshus med møtelokaler direkte i tilknytning til bilsamlingene, noe som skaper en helt spesiell atmosfære. FOTO: IVAR ENGERUD
Haaning Collection er et levende aktivitetshus med møtelokaler direkte i tilknytning til bilsamlingene, noe som skaper en helt spesiell atmosfære. FOTO: IVAR ENGERUD

Interessante biler

Med en yngre generasjon med på laget har bilsamlingen fått hele spredningen fra en kopi av Benz første Patentwagen til moderne sportsbiler som Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport.

Her er noen eksempler fra ulike land som viser utviklingen gjennom årene med både de aller vanligste modeller, som folk kan relatere seg til fra gatebildet i de ulike tiår, til enkelte virkelig sjeldne og spesielle biler. Alle i nydelig forfatning og ikke bare museumsrestaurert for det visuelle.

REO var et annet bilmerke fra skaperen av Oldsmobile, Ransom E Olds, og denne Royale 8 Sport Victoria fra 1931 er en virkelig lekkerbisk. I bakgrunnen ser du en liten del av modellbilsamlingen i veggen. FOTO: IVAR ENGERUD
REO var et annet bilmerke fra skaperen av Oldsmobile, Ransom E Olds, og denne Royale 8 Sport Victoria fra 1931 er en virkelig lekkerbisk. I bakgrunnen ser du en liten del av modellbilsamlingen i veggen. FOTO: IVAR ENGERUD

Oldsmobile Curved Dash og Ford Model T er på plass, samt en Detroit Electric for å vise den tidlige elbilsatsingen i USA for over hundre år siden. Blant de mer spesielle og sjeldne merker og modeller merket vi oss en nydelig REO Royale 8 Sport Victoria fra 1931, en 1947 Talbot-Lago T26 Record og en 1952 Muntz Jet. Biler du skulle tro du måtte reise langt lengre vekk fra Norge for å oppleve.

1970-tallet var virkelig et tiår da hele fargepalletten ble brukt. Nærmest en nydelig BMW 2002 Turbo. FOTO: IVAR ENGERUD
1970-tallet var virkelig et tiår da hele fargepalletten ble brukt. Nærmest en nydelig BMW 2002 Turbo. FOTO: IVAR ENGERUD

Fargerikt

1970-tallets fargerike bilpark er godt representert med superfine eksemplarer av hverdagsbiler som Chrysler, Saab, DAF, Volkswagen, samt snertne sportslige eksemplarer som FIAT 124 Sport Coupé, BMW 2002 Turbo og Lotus Esprit.

Alt presentert med den samme respekt og entusiasme. Dette er ikke et sted hvor man har «parkert» bilene tett for å få plass til én til. Dette er et sted hvor du virkelig blir glad over å vandre rundt i bilhistoriens mange kriker og kroker i et miljø som gir ro i sjelen. Også for de som ikke er like bilinteressert.

Her hjemme kjenner vi den som Buddy, men den startet som Kewet i Danmark tidlig på 1990-tallet. FOTO: IVAR ENGERUD
Her hjemme kjenner vi den som Buddy, men den startet som Kewet i Danmark tidlig på 1990-tallet. FOTO: IVAR ENGERUD

Vi skal like å se den som ikke blir imponert og fascinert over Erik Haanings modellbilsamling, plassert vertikalt i en glassvegg på 270 kvadratmeter som deler hele lokalet. 11.000 biler står i den.

En del av K.W. Bruun-konsernet driver med kjøp og salg av klassiske og spesielle samlerbiler, med stor butikk i tilknytning til museet. FOTO: IVAR ENGERUD
En del av K.W. Bruun-konsernet driver med kjøp og salg av klassiske og spesielle samlerbiler, med stor butikk i tilknytning til museet. FOTO: IVAR ENGERUD

Classic Car House

Classic Car House i Kongens Lyngby er som de selv sier «Nordens største univers for klassiske biler». På hele 25.000 kvadratmeter kan du oppleve 300 klassiske biler og nyere sports- og luksusbiler, en klassikerforhandler, et profesjonelt verksted og fem store haller med et imponerende bilhotell hvor privateide biler står lagret på utstilling.

K.W. Bruun & Co A/S var (blant mye annet) dansk Peugeot-importør, og en hel avdeling i museet er viet merket og dets danske historie. FOTO: IVAR ENGERUD
K.W. Bruun & Co A/S var (blant mye annet) dansk Peugeot-importør, og en hel avdeling i museet er viet merket og dets danske historie. FOTO: IVAR ENGERUD

Det var Anders Bruun, eier av den danske bilbransjegiganten K.W. Bruun & Co A/S som hadde ideen til og drømmen om å hylle automobilens historie ved et slikt anlegg.

Med stor kjærlighet, kraft og et anseelig antall hundre millioner kroner greide han og datteren, som er fjerde generasjons eier, å restaurere den enorme bygningsmassen og realisere prosjektet som åpnet sine dører sensommeren 2023.

Den geniale Citroën 2CV vises i Classic Car House med et eksemplar hvor komponentene heises opp og viser hvor enkel og smart konstruksjonen var. FOTO: IVAR ENGERUD
Den geniale Citroën 2CV vises i Classic Car House med et eksemplar hvor komponentene heises opp og viser hvor enkel og smart konstruksjonen var. FOTO: IVAR ENGERUD

Enorm samling

Selve museet ligger i det gamle, nedlagte landbruksmuseet med noen praktfulle mursteinsbygninger i særpreget arkitektur både utvendig og innvendig.

Hovedbygningen rommer et bilmuseum som favner bilfirmaets historie som strekker seg helt tilbake til 1914 og bilhistoriens milepæler generelt. Samlingen består av biler som er bevart gjennom tiden i firmaet, innlånte biler, pluss biler som er innkjøpt spesielt til Classic Car House gjennom investeringsselskapet K.W. Bruun Collection A/S.

Toyota 2000 GT er en virkelig designperle, og én finnes i Danmark, stallet opp i Classic Car House. FOTO: IVAR ENGERUD
Toyota 2000 GT er en virkelig designperle, og én finnes i Danmark, stallet opp i Classic Car House. FOTO: IVAR ENGERUD

Le Mans

I den sistnevnte kategorien merket vi oss spesielt Mercedes-Benz 300 SL Coupé og Roadster i matchende blåfarge og en BMW M1 Procar, samt en Shelby Cobra Daytona Coupé som perfekt står til den fantastiske Fiat-transporteren Shelby-teamet brukte til Le Mans og andre sportsvognløp i Europa på midten av 1960-tallet.

Danskenes Le Mans-interesse er enorm. Ikke minst takket være Tom Kristensens ni seire selvsagt, men også de mange titalls dansker som har kjørt Le Mans de seneste par tiårene. Det var 13 på startstreken der i fjor.

I museet kan du se både Kristensens premier og karriere, en rekke Le Mans-biler og relaterte effekter, samt annen spennende racinghistorie.

Forhåpentligvis blir restaureringen av Eugen Bjørnstads Alfa Romeo 8C 2300 Monza snart fullført, selv om den er lakkert i Rudolf Caracciolas tyske farger. FOTO: IVAR ENGERUD
Forhåpentligvis blir restaureringen av Eugen Bjørnstads Alfa Romeo 8C 2300 Monza snart fullført, selv om den er lakkert i Rudolf Caracciolas tyske farger. FOTO: IVAR ENGERUD

Norsk klenodium

Blant de historiske racerbilene er det spesielt én som vekker interesse for oss nordmenn: Eugen Bjørnstads Alfa Romeo 8C 2300 Monza. En bil han deltok og feiret suksess med i racing i både her hjemme, i Norden, Europa og USA med på midt på 1930-tallet.

Da Bjørnstad kjørte den var den selvsagt lakkert rød med hvite og blå striper, og den har i mange år vært eid av nå avdøde Svend Hauberg i Danmark. Restaureringen har fortsatt etter hans død, og til norske entusiasters ergrelse lakkeres den hvit, siden første (og langt mer kjente) fører var tyskeren Rudolf Caracciola.

Classic Car House er på hele 25.000 kvadratmeter med biler bpåde på gulvplan og messaniner, som her med en tidlig Citroën og en sportslig Hispano-Suiza. FOTO: IVAR ENGERUD
Classic Car House er på hele 25.000 kvadratmeter med biler bpåde på gulvplan og messaniner, som her med en tidlig Citroën og en sportslig Hispano-Suiza. FOTO: IVAR ENGERUD

I tillegg til selve museet har man også pusset opp en sjarmerende mursteinsbygning som rommer den bilinspirerte Willys Bistro med åpningstider langt utover museets.

Du trenger ikke sulte på Classic Car House, som har sin egen bilnspirerte bistro på området med både smakfull innredning og mat. FOTO: IVAR ENGERUD
Du trenger ikke sulte på Classic Car House, som har sin egen bilnspirerte bistro på området med både smakfull innredning og mat. FOTO: IVAR ENGERUD

Sommer hele året

Har du gjort unna disse to samlingene og fortsatt er sulten på enda mer bil, kan du jo ta turen til Sommer’s Automobile Museum bare en håndfull kilometer unna.

Ole Sommer ble sjef for familievirksomheten som dansk Jaguar-importør allerede i en alder av 21 år i 1952. Parallelt utdannet han seg til sivilingeniør med lære på Jaguar-fabrikken hos stifteren William Lyons.

Det er flere replikaer enn originale Jaguar D-Type, men Ole Sommers er ekte – og meget verdifull. FOTO: IVAR ENGERUD
Det er flere replikaer enn originale Jaguar D-Type, men Ole Sommers er ekte – og meget verdifull. FOTO: IVAR ENGERUD

Jaguar og Volvo

Gjennom kontaktene der fikk han tidlig kjøpt både en ekte C-Type og D-Type, som står i museet og er de to store høydepunktene der, sammen med en rekke andre Jaguarer og unike Volvoer.

Ole Sommer ble nemlig Volvo-forhandler i 1957, og han gikk ikke av veien for å skape sine helt egne Volvo-baserte spesialer. De står i museet, som også er en generell gjennomgang av bilhistorien med biler kjøpt av Sommer i løpet av mange tiår fra slutten av 1950-tallet og fremover.

Ole Sommer mente Volvo kunne gjøre noe mer sportslig ut av Amazon, og han viste det ved å bygge sin egen spesial i 1959/60. FOTO: IVAR ENGERUD
Ole Sommer mente Volvo kunne gjøre noe mer sportslig ut av Amazon, og han viste det ved å bygge sin egen spesial i 1959/60. FOTO: IVAR ENGERUD

Museet er absolutt verd et besøk, men skal du prioritere er de to førstnevnte nok de mest imponerende å få med seg.