Livet

Gjør dansekarriere i Paris:
– Å ha Moulin Rouge på CV-en er enhver dansers drøm

Martine Camilla Brænna (22) utkonkurrerte alle og sikret seg drømmejobben som cancan-danser på verdens mest berømte kabaretscene.

Publisert Sist oppdatert

Like ved Montmartre i Paris ligger Moulin Rouge, som med sin karakteristiske mølle på taket over inngangspartiet er kjent for høy kvalitet når det kommer til mat og service. Men det som først og fremst tiltrekker lokale innbyggere og turister, er påkostede show fylt av vakre dansere, store kostymer, glitrende smykker og høye cancan-spark.

60 dansere fra 14 ulike land har Moulin Rouge som sin arbeidsplass, og blant disse finner vi norske Martine Camilla Brænna (22) fra Grorud i Oslo.

– Å ha Moulin Rouge på CV-en er nok enhver dansers drøm. Jeg liker veldig godt stilen de danser her, kostymene, showet… alt! Så det var klart at jeg skulle på audition når de kom til Oslo. Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle få være så heldig å komme inn med tanke på alle som søker hvert år, men jeg er veldig takknemlig for at de hadde troen på meg, forteller Brænna til ABC Nyheter.

– Føltes uvirkelig

Helt siden Martine Camilla Brænna var liten, har dans vært livet hennes. Sine første skikkelige dansesteg tok fra hun var tre år, senere gikk hun på Den Norske Operas Ballettskole i 9 år før hun tok en bachelor i dans på Kunsthøgskolen i Oslo.

Martine utenfor sin arbeidsplass i Paris; Moulin Rouge. Foto: J.Habas/Moulin Rouge
Martine utenfor sin arbeidsplass i Paris; Moulin Rouge. Foto: J.Habas/Moulin Rouge

I februar i år var hun på audition for Moulin Rouge i Oslo der hun konkurrerte mot omkring 150 dansere.

– Vi var kun seks dansere igjen på slutten av dagen, og av alle som var der, er det kun jeg som har fått jobb. De har også holdt audition i Paris, London og Australia. Fem dager etter audition fikk jeg en mail om jeg kunne begynne i april, og plutselig var jeg på vei til Paris!

Brænna hadde fire uker med prøvetid før hennes første premiere som fant sted 1. mai.

– Det var en fin prosess, som nesten føltes uvirkelig. Det er helt spesielt å stå på denne scenen dag etter dag med så mange i publikum, forteller hun.

Les også: Paris: Lenge leve forskjellen!

Lange dager, sene kvelder

Det er ikke akkurat noen latmannsjobb Brænna har skrevet under arbeidskontrakt på. En normal arbeidsdag for henne innebærer blant annet å trene gjennom dagen, enten i form av danseklasser eller på treningsstudio.

– Jeg begynner på jobb 19:30 hvor jeg begynner med oppvarming, sminking og ta på kostymene. Så har jeg et show klokken 21, og et show klokken 23. Jeg er ferdig rundt kvart over ett på natta, og er hjemme rundt to hver kveld. Døgnrytmen min er ikke som hos «vanlige» folk, så det er litt uvant. Men jeg liker det veldig godt, forteller hun.

(Saken fortsetter under)

Tar du turen til 82 Boulevard de Clichy i Paris, så står du brått utenfor en av verdens mest berømte kabaretscener. Foto: Francis TheBlueRoom/Moulin Rouge

Den største utfordringen for Brænna er å holde seg skadefri. Særlig innenfor cancan går det i høye spark og et høyt tempo, og det er fort gjort å for eksempel få overbelastningsskade.

– Det å være 110 prosent på scenen hver kveld, uansett hva som skjer ellers i livet, er også en utfordring noen ganger. Men man blir vant til å nyte øyeblikket der og da, og tenke på andre ting senere.

Les også: Rolex koster to kroner i Uganda - og smaker av egg

Publikumsfavoritt

Tar du turen til Moulin Rouge, kan du se Brænna danse i showet «Féerie», beskrevet som et fantastisk to-timers show med 1000 kostymer av fjær, smykkesteiner og paljetter. I tillegg byr showet på et 60 tonn tungt vannakvarium og ikke minst; den berømte franske cancan.

Klar for show. Foto: J.Habas/Moulin Rouge
Klar for show. Foto: J.Habas/Moulin Rouge

– Fransk cancan er en dansestil som ble startet for flere hundre år siden og har alltid vært en stor del av Moulin Rouge-showene. Man har på seg store kjoler i rødt, hvitt og blått, og sparker høyt, slår hjul og lager show med skrik og klapping, forklarer den norske danseren.

– Det er favorittdansen min å gjøre her, fordi det er kjempegøy, men også fordi det alltid slår ekstra bra an hos publikum! Det skiller seg ut fra resten av showet fordi det er mer dansing, mer folkelig og skal ikke være elegant på samme måte som resten av showet er.

Brænna sier at det beste er å kunne kalle dansingen på Moulin Rouges ikoniske scene for «jobben min».

– Det er deilig å få uttelling for alt det harde arbeidet jeg har lagt ned siden jeg var liten, og å kunne ta inn applausen på en scene som dette. Det er en magisk følelse, og jeg synes jo det er ekstra stas med så fine kostymer, avslutter hun.