Bil
Gjenfødt «Saab» går straks i produksjon
Nye opplysninger om mye omtalte Emily GT.
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no
Det vakte stor oppsikt da NEVS – selskapet som i sin tid kjøpte konkursboet etter Saab – viste fram den spenstige elbilen Emily GT i fjor. Bilen var blitt utviklet i Sverige i all hemmelighet, og var langt på vei ferdigutviklet.
Dessverre meldte NEVS samtidig at de ville legge ned driften, men kom med et ønske om at Emily GT-prosjektet fikk leve videre. Så, i desember i fjor, kom gladnyheten om at det kanadisk-libanesiske selskapet EV Electra hadde kjøpt prosjektet.
Lovet storproduksjon – i Sverige
EV Electra-sjefen Jihad Mohammad lovet samtidig at bilen skulle produseres i den gamle Saab-fabrikken i Trollhättan, og at målet var å produsere flere hundre tusen biler.
– Kom tilbake om seks måneder for å se hvilke fremskritt vi har gjort, sa han til fremmøtte tilhørere, da nyheten ble offentliggjort under elbilmessen eCarExpo i Gøteborg.
Nå har det gått seks måneder, og i løpet av denne tiden har det vært relativt stille fra EV Electra. Mange har uttrykt stor skepsis til prosjektet og stilt spørsmål ved seriøsiteten til de nye eierne.
Jihad Mohammad har flere ganger kommet med forvirrende uttalelser, og samtidig uttrykt stor misnøye med både pressen og andre som har uttalt seg kritisk.
Eksklusivt: Vi fikk møte elbilen som skulle redde Saab
– Vi starter i august
Men nylig innkalte han til et nettmøte, for å «rydde opp i alle uklarhetene en gang for alle», skriver svenske Alltomelbil.se. Hele møtet kan du se i opptak her.
Under nettmøtet kom han med en rekke skuddsalver mot journalister og presse, og ga tydelig uttrykk for at han ikke ønsket noen innblanding fra «slike mennesker».
Og når det gjelder Emily GT, var beskjeden som følger:
– Produksjonen starter i august, vi skal levere biler i august. Noen få kunder, noen hundre biler. Vi vil kunne produsere 1500 biler for Europa før vi får alle sertifiseringene, enda flere for Midtøsten, sa Mohammad.
Bilen skal imidlertid ikke bygges i Trollhättan, men i en fabrikk i Torino som EV Electra nylig har kjøpt, hevdet Mohammed.
Hvorfor er det billigere å reparere bilen i Sverige?
Voldsomme tall
Ifølge EV Electra-sjefen er målet å kunne selge Emily GT for 50.000 dollar. Han sier også at bilen er blitt enda mer luksuriøs enn den var da de overtok utviklingen i desember.
Selskapet lover blant annet fire elektriske motorer med samlet effekt på 644 hestekrefter, topphastighet på 250 km/t, batterikapasitet på inntil 175 kWt og 100 mils rekkevidde.
– Alle vil at vi skal mislykkes, men bare vent å se hva vi gjør, sa han.
Så da får vi bare smøre oss med tålmodighet til august, før vi får neste kapittel i sagaen om Emily GT.
Les også: Tviler på svensk elbil-eventyr: – Får litt vondt i magen