Reisenyheter
Giganterstatninger etter sommerkaos i flytrafikken
SAS skylder passasjerer over 104 millioner kroner i erstatning for kansellerte eller forsinkede flyvninger fra 1. juni og frem til i dag, ifølge tall fra flyerstatningstjenesten Airhelp.
Mangel på flypersonell, sprengt kapasitet på flyplasser, mye trafikk i luftrommet og streik har ført til unormalt mange kanselleringer og forsinkelser de to siste månedene.
SAS er et av selskapene som har blitt hardt rammet av sommerkaoset i flytrafikken. Som ABC Nyheter tidligere har omtalt innstilte flyselskapet rundt 700 flyavganger grunnet mannskapsmangel i perioden april til juni i år. Dette har forårsaket store utfordringer for nordmenn på ferie.
I henhold til flyerstatningstjenesten Airhelps data, skylder SAS sine passasjerer over 104 millioner kroner i erstatning for kansellerte eller forsinkede flyvninger fra 1. juni og frem til i dag onsdag, skriver Airhelp i en pressemelding.
I tillegg til mangel på piloter og mannskap rapporteres det også om kaos på mange flyplasser rundt omkring i Europa, som har sprengt sin kapasitet og sliter med å håndtere mengder av passasjerer som er ute på feriereise.
Bransjen beklager seg også over trang ATC (Air Traffic Control), eller mye lufttrafikk i det Europeiske luftrommet.
Les også: SAS-krisen: Nær 700 avganger innstilt grunnet mannskapsmangel
Streik har også rammet flytrafikken de siste ukene, hvor blant annet over 100 000 av passasjerene til Ryanair har vært utsatt.
– Ekstreme utfordringer
Landssjef for flyerstatningsselskapet AirHelp i Norge, Andreas Hermansson, mener utfordringene flyselskapene står overfor er ekstreme for tiden.
– Sommermånedene er normalt travle for flybransjen, men dette er noe av det mest ekstreme vi har sett. Når flere hundre tusen passasjerer blir rammet, er det selvsagt alvorlig, sier Hermansson i en pressemelding.
Les også: Verdens beste og verste flyselskaper er kåret
Flyselskapenes ansvar
– Forsinkelser og kanselleringer betyr ikke bare at flyselskapene må dekke kost og losji, men passasjerene har i mange tilfeller krav på erstatning. Mangel på mannskap er og blir flyselskapenes ansvar, og i mange tilfeller er også streik innenfor flyselskapenes herredømme. Vi ser at svært mange flyselskap henviser til regelboken når det gjelder erstatning, men det er opp til den enkelte passasjer å kreve inn erstatningen, sier Hermansson.
I 2017 hadde 243.000 nordmenn krav på erstatning som følge av forsinkelse i forbindelse med flyreiser.
Les også: EU-domstolen styrker flypassasjerers rettigheter ved forsinkelser