Test av Mercedes-Benz GLS 450 d 4Matic og BMW X7 xDrive40d:

Gigantduell: Her er vinneren

De gigantiske SUV-ene Mercedes-Benz GLS og BMW X7 treffer målgruppen perfekt, men noe småplukk gjør det lett å kåre en vinner.

Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Med en elbilandel på godt over 90 prosent er de store dieseldrevne SUV-ene blant taperne i dagens bilmarked. Det er synd, for bedre biler enn Mercedes-Benz GLS 450 d 4Matic og BMW X7 xDrive40d skal du lete lenge etter. Nå kommer disse bilene for øvrig med store bensindrevne V8-ere også, men de kler dieselmotorene sine meget godt.

Tallet 450 forteller at det sitter en treliters rekkesekser under panseret, mens d-en og 4Matic på andre side forklarer korrekt at det er en diesel med fireshjulsdrift.

God plass til syv, alt av utstyr, avansert kjøreteknologi og skyhøy komfort er bare noe av det du får glede av. Med stor dieseltank og moderat forbruk er rekkevidde heller ingen utfordring, med mindre du synes det er slitsomt å fylle tanken etter 100 mil.

Salget stuper

Ingen av disse bilene er helt nye, men de har gjennomgått en oppgradering, hvor X7 har fått en ny front og den buede skjermen, mens GLS fikk større grill, nye baklykter og flere skjermalternativer.

Salget har likevel falt jevnt og trutt siden de dukket opp og kun fem GLS og seks X7 er registrert pr. 1. juni i år, av de totalt 102 bilene som er solgt siden 2021, med en overvekt av GLS.

Skinn på samtlige flater, elektrisk justering av alt og et flott Bowers & Wilkins-stereo vitner om at BMW også satser på luksus i sin X7.

Årsaken er blant annet de stadig økende avgiftene på fossile biler samtidig som utbudet av store elektriske SUV-er blir stadig bedre, men ingen av dem kan matche disse dieselgigantene.

Nakkestøtter med dunfylte puter sier alt om hvor Mercedes-Benz har lagt nivået i denne GLS 450d 4Matic.

Syv elektrisk justerbare seter med god plass, varme, kjøling og massasje gjør det svært trivelig ombord. Spesielt for de fem første i GLS hvor dunfylte puter på nakkestøtten er en lekker detalj.

GLS (tidl. GL) har eksistert siden 2006 og den tredje generasjonen har fått en ansiktsløftning hvor blant annet baklyktene er nye.

Luksusfølelse

GLS har dessuten førerseter med justerbare sidevanger mens begge har omfattende justeringsmuligheter og elektrisk justering av rattet, noe som sørger for en god sittestilling uansett hva du velger.

Mellom setene i X7 sitter iDrive-hjulet, girvelger, funksjonsbrytere for luftfjæring, kjøreoppsett og parkeringssystemer.

I disse bilene, med utvidede skinn- og andre utstyrspakker, er luksusfølelsen påtagelig, men dørlommer i hardplast og tak i et nylonlignende stoff trekker ned inntrykket i GLS når alt annet tilsynelatende er perfekt.

Tallet 40 kler ikke en rekkesekser på tre liter, men xDrive og d forteller mye om drivlinjen.

Avansert understell

Noe av dette er Mercedes-Benz avanserte understell E Active Body Control med frikjøringsmodus og individuell heving av de fire luftfjærene. Førstnevnte lar deg gynge bilen løs og komme deg gjennom dyp snø, sand og søle, mens individualiseringen sørger for økt fremkommelighet og komfort hvis bilen står skjevt eller med et av hjulene i luften.

Den doble skjermen i GLS har et tilsynelatende uendelig antall funksjoner og visningsalternativer.

Systemet har også en Curve-funksjon som gjør at bilen lener seg inn i svingene som en motorsykkel for økt komfort, noe BMWs aktive stabiliseringssystem ikke kan matche. Dette gir i stedet en mer logisk og sportslig opptreden når påkjenningene økes i svingene.

Blant skinn, sømmer og pianolakk foran passasjersetet sitter en lyslinje som diskret minner deg på at du kjører en X7.

BMW har samtidig Integral Active Steering som påvirker rattutslaget og inkluderer bakhjulene for bedre manøvrering og økt stabilitet. Sammen med mer sportslig innstilling av understellet og mer direkte styring blir X7 mer fartsglad enn konkurrenten i svingene.

Mye likt

Til tross for at motoren har litt mindre effekt og dreiemoment, er den litt kjappere og føles mer responsiv. Dette bidrar den effektive girkassen og sportseksosen også til.

Den store grillen har lykter med avanserte digitale LED-lys.

Det er for øvrig en rekke andre likheter mellom de to bilene, som at begge har en treliters dieselmotor med et forbruk på rundt 0,8 liter per mil. De er 5,2 meter lange, omtrent to meter brede og rett over 180 centimeter høye. De veier begge 2,5 tonn, har en nyttelast på opp mot 700 kilo og hengervekt på 3,5 tonn.

Skjøten nede på bakluken røper at X7 har en todelt løsning, ikke ulikt Range Rover.

Til tross for relativt lik fasong ser de vidt forskjellige ut med sine respektive griller, BMWs doble lykter, GLS med store stigtrinn og baklykter som skiller dem godt fra hverandre. X7 har dessuten en todelt bakluke inspirert av Range Rover.

Øvre del av døren i GLS preges av skinn, treverk, Burmester-høyttaler, elektrisk justering samt varme og kjøling i setene.

Meget omfattende

Infotainmentsystemene i de to bilene er meget omfattende, med digitalt instrumentpanel hvor GLS har flere visningsalternativer enn X7. Den høyre delen av skjermen er en berøringsskjerm med et utall funksjoner og visningsalternativer det tar tid å sette seg inn i, naturlig nok.

Med elektrisk justering av alle setene er tilgangen til og plassen på tredje seterad i BMW X7 god.
Også Mercedes-Benz GLS har god plass på tredje seterad og god tilgang takket være elektrisk betjening av alle setene.

X7 har fortsatt BMWs iDrive-hjul mellom setene som kan betjene de fleste funksjonene i skjermen, mens GLS har en berøringsflate som gjør det samme på en litt mindre finurlig måte. Mellom setene er det dessuten en del hurtigknapper for kjøreoppsett, parkeringsfunksjoner og mye annet nyttig.

Bak rattet på Mercedes-Benz GLS 450d 4Matic med E Active Body Control gruer du deg til å komme frem.

Valgfritt utstyr

Til slutt har begge bilene frontrutevisning med valgfri og aktuell kjøreinformasjon, mens lys og klimaanlegg styres med egne små paneler på begge sider av rattet. Dette har for øvrig hendler for manuell overstyring av girkassen, som har både Drive og Sport i automatfunksjonen.

Exclusive-pakken med blant annet seteventilasjon i de deilige skinnsetene gjør kjøreturen i en BMW X7 enda bedre.

BMW lar deg velge et oppgradert Bowers & Wilkins-anlegg, mens Mercedes-Benz satser på Burmester. Panorama soltak, avanserte LED-lys, oppgraderte bremser og en drøss med henholdsvis M- og AMG-pakker og ekstrautstyr har testbilene også.

Mellom de elegante skinntrukne bøylene i midtkonsollen sitter den merkelige berøringsflaten for hovedskjermen, men også analoge knapper for nivåheving, offroadprogram, nedstigningskontroll, manuelt girvalg og ESP.

Prisforskjell

En vesentlig forskjell som taler til BMWs favør er prisen, som er drøye 300.000 kroner lavere før du begynner å krysse av på ekstrautstyrslisten. Så har i tillegg Mercedes-Benz satt flere kryss på sin liste, slik at prisforskjellen øker med ytterligere 125.000 kroner. Da har begge gitt et betydelig bidrag til statskassen i form av avgifter, så det blir dyrt.

Ved oppgraderingen fikk BMW X7 en større grill, gjerne med lysende ramme og doble smale lykter.

Prisforskjellen taler imidlertid i GLS favør når det gjelder komfort, selv om konkurrenten også kan være komfortabel. X7 har i stedet flere sportslige elementer i sin utstyrspakke, så liker du å holde hastigheten oppe gjennom svingene kommer den bedre ut. Til tross for Curve-funksjonen til Mercedes-Benz.

Med Manufaktur-logo i interiøret er kvaliteten oppgradert betydelig, men det er også prisen.

Sammen med plastfaktoren og en prisforskjell på 450.000 kroner i X7s favør, blir dette tungen på vektskålen.