Bil

Gentlemanracer med visjoner

James Glickenhaus i New York har gått fra å være en av klodens mest spesielle bilkunder til å bli bilprodusent. Hans SCG003 er nå godkjent for gatebruk.

Glickehaus er blitt produsert etter at SCG003 er godkjent i gateversjon i USA. 5-6 skal bygges i 2018. Foto: Ivar Engerud
Publisert Sist oppdatert

En av de kuleste fyrene vi har møtt på denne siden av årtusenskiftet er Jim Glickenhaus. Først med noen aldeles fantastiske Ferrarier, en nydelig Duesenberg og så en av Pininfarinas siste prosjekter på Ferrari, P4/5, designet og bygget spesielt for Glickenhaus for vel ti år siden. Siden har han ikke sett seg tilbake.

Det hele startet med at aksjeforvalteren i Glickenhaus & Co ikke syntes en Ferrari Enzo bygd i 399 eksemplarer var spesiell nok. Men den kunne være et bra utgangspunkt for et spesialprosjekt mente han.

Erfaren entusiast

Entusiasten hadde en meget respektabel samling biler av ymse årganger og en meget dyp lommebok da han i 2006 ba Pininfarina bygge en helt spesiell Ferrari basert på Enzo.

Den unike modellen P4/5 fikk sin racingvariant P4/5 Competizione et par år senere, og Glickenhaus-teamet hentet hjem en imponerende klasseseier på Nürburgring.

Siden har Glickenhaus tatt sitt personlige prosjekt ytterligere noen steg videre gjennom å bygge en racerbil og en gateversjon helt fra bunnen under sin egen Scuderia Cameron Glickenhaus-fane.

Les også:Audi R8 - fantastisk på vei og bane!

For gate og bane

Joda, det er en gatebil, hvis du var i tvil. Men den vil nok også kunne hevde seg på bane mot de fleste. Foto: Ivar Engerud
Joda, det er en gatebil, hvis du var i tvil. Men den vil nok også kunne hevde seg på bane mot de fleste. Foto: Ivar Engerud

Helt i tråd med tidligere tiders racing ønsker han en konkurransedyktig bil som kan kjøres hjem etter utført tjeneste på banen. Glickenhaus har nemlig et helt lite knippe racere fra 1967 som kunne gjøre akkurat det. Og vi snakker tungt skyts som Ford GT MkIV (som vant Le Mans det året), Ferrari P3/4 (som var Fords utfordrer på Le Mans) og Lola T70. Alle biler som kunne vinne Le Mans og registreres for gata.

Det er akkurat det Glickenhaus ønsker – en registrerbar racer bygd rundt en full karbonfiberstruktur. I stedet for å øse av uendelige kraftressurser for å få resultater, følger Glickenhaus i Colin Chapmans fotspor for å gjøre bilen så lett og fleksibel som mulig – ut fra dagens krav.

Les også: Dette er Norges råeste bruktbil

Tett team

Med seg på laget har Glickenhaus designeren Lowie Vermeersch (tenk Ferrari FF og 458) og ikke minst prosjektlederen Paolo Garella. De var to av de mest sentrale hos Pininfarina Special Projects da Glickenhaus bygde sin Ferrari P4/5 der. Garella var dessuten sentral da Pininfarina bygde en lang rekke spesialbiler for Sultanen av Brunei den gang han var på høyden.

Både Garella og Vermeersch startet egne virksomheter da karosserilegenden begynte å knele for noen år siden, og de har fulgt Glickenhaus hele tiden med hans sportsbil- og racingprosjekter helt til dette mest ambisiøse hittil.

Og designen deres på SCG003 ligger ikke noe tilbake for andre av dagens superbiler der den ser ut som den er skapt i vindtunnel for å gå fort – svært fort.

Ethvert øye kan selvsagt se både den ene og den andre superbilinspirasjon i prosjektet, men SCG003 skylder ikke noen annen bil noe på designsiden.

Les også:Sjekk hva Kia har funnet på!

To-i-ett

Et nøkkelelement i omformingen fra gate- til racingbil er et komplett drivlinjebytte takket være en modulær oppbygging av alle hovedkomponenter. I gateversjon vil SCG003 bruke en spesialtilpasset 3,5-liters Honda twin-turbo V6.

Raceversjonen er en tunet twin-turbo V6-utgave som er ytterligere forfinet av Bosch og Autotechnica for å passe inn i konseptet. Racingmotoren utvikler rundt 500 hestekrefter, noe som bringer den på linje med andre biler i GT-klassen den skal konkurrere mot på Nürburgring og Le Mans.

Les også:NAF slår et slag for elsykkelen

Høye ambisjoner

Glickenhaus premiereviste gateversjonen i Genève i fjor, og nå i sommer er den blitt godkjent hjemme i USA slik at Glickenhaus offisielt er bilprodusent. 5-6 biler er planlagt for 2018 og det dobbelte i 2019. Prisen ligger på rundt to millioner dollar, men da får du også en racer med toppfart en hårsbredd under 350 km/t.

Senere håper Glickenhaus å delta med en bil på Le Mans, få den til mål, skifte drivlinje til gateversjonen og kjøre den inn til Paris for middag der på søndag kveld etter løpet. Det er hva vi kaller visjoner for en moderne gentlemanracer!

Les også:

Her kan du kjøpe bil nesten helt uten avgift

Santa Cruz kan bli Hyundais tøffeste bil til nå

Denne kommer mange til å drømme om

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen/Motor