Livsstil

Går langt – koster lite

Europeisk er den også. Men det er dessverre en liten hake.

FRA 358.900: Nye Citroën ë-C5 får hyggelig startpris og god rekkevidde.
Publisert

(Artikkelen er først publisert av Broom):

Citroën er aktuelle med flere modeller i det norske markedet, til meget fordelaktige priser. Kompakte ë-C3 får du fra bare 235.900 kroner, som er billigere enn noen annen europeisk modell. 

Den får du også i en større utgave, ë-C3 Aircross, og tillegg har de crossoveren ë-C4, som nylig kom i ny utgave, fortsatt med startpris på under 300.000 kroner.

Og nå kommer storebror i familien, ë-C5 Aircross, som tar over stafettpinnen etter fossilbilen C5 Aircross som har forsvunnet fra det norske markedet. 

Også denne får en hyggelig startpris på 358.900 kroner. Det er en romslig familie-SUV på størrelse med Skoda Enyaq (465 centimeter), og da forstår du sikkert at det er volumsegmentet Citroën her kaster seg inn i.

10 nye biler til under 300.000 kroner

INTERIØR: Citroën ë-C5 Aircross.

«Flyvende teppe»

Modellen er bygd på STLA Medium-plattformen, som den deler med blant andre Opel Grandland, Peugeot E-3008 og E-5008. 

Og som disse, skal også ë-C5 by på god plass om bord til både passasjerer og bagasje. 565 liter bagasjerom er solid. Frunk under panseret må du derimot klare deg uten.

Ifølge Citroën har de hatt et spesielt fokus på å lage en så komfortabel bil som mulig. De lover blant annet «et avslappende lounge-område for opptil fem personer, hvor de kan reise i full harmoni og komfort». Baksete-passasjerene skal blant annet kunne endre vinkel på ryggen mellom 21 og 33 grader.

Også støydemping og fjæring skal være i god Citroën-stil. Ifølge produsenten skal bilen nærmest oppleves som et «flyvende teppe» over veibanen.

Komfortkonge i budsjett-klassen

Tre utstyrsnivåer

STLA Medium-plattformen tillater biler med både forhjulsdrift og drift på alle fire hjul, men det er ikke planlagt noen 4x4-utgave av ë-C5 Aircross. 

Modellen kommer med forhjulsdrift, en motor som yter 210 hestekrefter og med en batteripakke på 73 kilowattimer. Det skal være nok til en rekkevidde på 524 kilometer. Ladeffekten er på maks 160 kilowatt. 

I Norge tilbys den i tre utstyrsnivåer: YOU til 358.900 kroner, PLUS til 388.900 kroner og topputstyrte MAX til 418.900 kroner (alle priser pluss levering). 

Særlig MAX-utgaven skiller seg ut med Matrix LED frontlys, head up-display, Clean Cabin-luftrenser, motorisert bakluke, 20-tommers felger og et høyt nivå av førerstøttesystemer, ifølge Citroën.

Ê-C5 kan også leveres med forbrenningsmotor. Akkurat det er ikke aktuelt for Norge, men elektrifiseringen har som kjent kommet mye lenger her enn i mange andre europeiske land.

Råbillig og europeisk

Topputgave først til neste år

Citroën ë-C5 kommer også i en utgave med 230 hestekrefter og batteri på 97 kilowattimer, som skal gi en rekkevidde på hele 680 kilometer. Dermed blander den seg inn i toppen blant familie-SUVene med lengst rekkevidde.

Det er bare en liten hake: Den kommer ikke før i andre halvdel av 2026, mens utgaven med det minste batteriet er i salg fra nå.