Funksjonen «alle» skrur av
Skal egentlig gjøre kjøreturen tryggere ...
(Artikkelen er først publisert av Broom):
Nye biler kommer med en en rekke førerstøttesystemer som skal sørge for at at kjøreturen forløper uten noen form for dramatikk.
Med disse systemene følger det også varsellyder. Og selv om lydene og intensiteten varierer, er det et krav fra EU-myndighetene om at de skal være der.
De fleste kan riktignok deaktiveres, men mange vil aktiveres igjen automatisk neste gang du starter bilen.
Mer irritasjon enn nytte?
En av dem er lydvarselet når du passerer fartsgrensen. Det høres naturligvis fornuftig ut, men problemet er at det på mange biler piper hver gang du passerer grensen med én fattig kilometer i timen.
Ligger du for eksempel og vaker mellom 99 og 101 i 100-sonen, kan pipingen på enkelte biler rett og slett gå sjåføren og passasjerene på nervene.
Mange vil dermed fristes til å fikle på skjermen for å skru dem av – under kjøring. Dermed kan funksjonalitet som skal gjøre bilturen tryggere, ende opp med å gjøre den langt mer farlig.
– Flere og flere oppdager fordelene
«Noe alle skrur av»
Det kan også virke som at slike varsler er upopulære hos publikum. Det merker også vi som tester biler. Det skjer nemlig ofte at vi får instrukser fra importørene om hvordan vi skrur av varslene, når bilene utleveres.
Ved ett tilfelle kom bilen med et eget instruksjonsark som beskrev prosessen punkt for punkt, og med beskjed fra utlåner om at «dette er noe alle skrur av».
i videoen under gir vi deg en forklaring på hvordan du deaktiverer lydene – og ikke minst: Når du bør, og når du ikke bør gjøre det.