Livsstil
Frykter lave elbil-priser snart er historie
Nå advarer NAF politikerne om konsekvensene.
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.
Norge har i en rekke år hatt blant verdens beste og mest stabile insentiver for å kjøpe utslippsfrie biler. Det har resultert i en elbil-andel av nybilsalget på over 97 prosent i juli 2025. Ingen andre land er i nærheten av å kunne vise til samme omstilling.
Samtidig er det få som forventer at momsfritak og andre elbilfordeler vil vare for evig. Allerede nå er det signaler fra politisk hold om at det snart kan bli endringer.
Nå advarer NAF politikerne om konsekvensene ved å gjeninnføre gamle bilavgifter.
Frykter bråstopp i omstillingen
– Faren er nå at politikerne vil tilbake til tiden der bilavgiftene var en stor inntektskilde til statsbudsjettet. Allerede under partilederdebatten i Arendal mandag denne uken, kom utsagnet om at elbilfordelene må bort og avgiftene økes, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
– Det kan bety bråstopp i omstillingen av bilparken, fortsetter han.
Sødal peker på at det fortsatt er rundt to millioner bensin- og dieselbiler på norske veier. Ifølge NAF vil det være helt sentralt for den videre omstillingen av bilparken at man ikke plutselig får en brå avgiftsendring.
Vil ha bort alle eksosbiler innen 15 år
Vil ha fortsatt momsfritak
– Norge har mulighet for å ha momsfritak for elbiler ut 2026. Vi forventer at dagens politikk der det kun er moms på kjøpesummen over 500.000 kroner, holdes ut 2026, sier Sødal.
Samtidig mener Sødal og NAF at full moms ikke bør skje over natta, men innføres trinnvis.
– I tillegg til en forsiktig momsinnføring, er tiden overmoden for å se på bilavgiftssystemet med nye øyne. Lave avgifter vil være viktige for den videre omstillingen av bilparken. Politikerne må ha på seg klimabrillene, ikke finansbrillene i det videre arbeidet, avslutter Sødal.
Det er nå over 900.000 elbiler på norske markedet. Med dagens tempo anslår Klimameldingen 2035 at den norske personbilparken vil være utslippsfri i starten av 2040-tallet.
Trosser trenden: Mercedes selger fortsatt mest diesel
Dette sier partiene
En fersk gjennomgang av partiprogrammene som Elbilforeningen har gjennomført, viser at det er ganske stor forskjell på hvor viktig den grønne omstillingen av bilparken er fra parti til parti.
Aller tydeligst på at det er elbiler som gjelder i nybilsalget, og at det kreves solide virkemidler i den videre prosessen, er Høyre og Sosialistisk Venstreparti, mens særlig Frp er tydelige på at de ikke ønsker et utelukkende utslippsfritt nybilsalg.
De andre partiene er i all hovedsak positive til en fortsatt omstilling, men er ikke like tydelige hva angår virkemidlene.
Hva som blir veien videre får vi forhåpentligvis klarhet i ganske raskt etter stortingsvalget 8. september.