Reisenyheter
Fortsatt forbud mot pakistanske fly i Europa
EU opprettholder forbudet mot pakistanske flyselskap som vil fly til Europa. Vedtaket i EU-kommisjonen skaper forferdelse i det nasjonale pakistanske flyselskapet PIA.
EU-kommisjonen har besluttet å fortsette restriksjonene som er pålagt pakistansk-baserte flyselskaper, inkludert det nasjonale flyselskapet Pakistan International Airlines (PIA), fra å få lov til å fly til flyplasser i Europa.
Avgjørelsen skjer etter en detaljert og langvarig sikkerhetsrevisjon som ble utført av EUs flysikkerhetskomité i november 2023 for å se på tilstanden til Pakistans luftfartssektor.
Etter sin siste gjennomgang fastslo komiteen at det ikke var tilstrekkelig grunnlag for å endre gjeldende liste over luftfartsselskaper som er forbudt å operere innenfor EU, skriver luftfartsmediet Aerotime.
– Flere bekymringsområder
– I samsvar med de felles kriteriene som er fastsatt i forordningen, anser kommisjonen at det på nåværende tidspunkt ikke er grunnlag for å endre listen over luftfartsselskaper, som er underlagt et driftsforbud i unionen med hensyn til luftfartsselskaper sertifisert i Pakistan, konkluderer utvalget i sin rapport.
Under gjennomgangsprosessen i november 2023, som ble utført i Pakistan, undersøkte inspektørene kritisk rollen til Pakistan Civil Aviation Authority (PCAA) i sikkerhetstilsyn. Det ble identifisert flere bekymringsområder.
Disse inkluderte avvik fra etablerte sikkerhetsprosedyrer og betydelig underbemanning i Flight Standards Directorate, til tross for at myndigheten er bemannet av teknisk dyktige fagfolk.
I komiteens evalueringsrapport uttalte den at «spesiell oppmerksomhet bør gis til kontinuerlig overvåking av sikkerhetssituasjonen og utviklingen i Pakistan, gjennom regelmessig organisering av tekniske møter i Brussel før hver EU-luftsikkerhetskomité, og regelmessig fremdriftsrapportering fra PCAA».
Komiteen fremhevet også behovet for den pakistanske regjeringens fortsatte støtte i prosessen, samt viktigheten av å sikre lederskapsstabilitet innenfor PCAA som en hjørnestein for en velfungerende organisasjon.
Som svar på komiteens funn har PCAA presentert en korrigerende handlingsplan som beskriver tiltak den tar for å rette opp manglene som er notert. Denne planen har allerede blitt diskutert under en høring med EUs sikkerhetskomité i mai 2024.
– Selv om PCAA forblir stoisk om muligheten for andre muligheter for å omgjøre forbudet i fremtiden, sies ledere ved PIA å være «enormt skuffet» over avgjørelsen og beklager hvordan muligheten for en retur til lukrative flyreiser til destinasjoner som London , Paris, Frankfurt og Amsterdam har hentydet til det nok en gang, skriver Aerotime.
Dødsulykken i Karachi 2020
Flyselskapet sies å ha forsøkt å forbedre standardene i forkant av den siste revisjonen, så kunngjøringen fra EU-kommisjonen kommer som et slag for flyselskapet.
– Å tillate europeiske flyreiser blir sett på som avgjørende for å blåse nytt liv tilbake i flaggskipet, som har slitt siden EUs flyforbud ble innført i 2020. Et slikt grep vil også øke landets økonomi, ettersom flere reisende potensielt vil besøke landet, skriver de.
Forbudet mot pakistanske flyselskaper i EU-området ble beordret av European Union Aviation Safety Agency (EASA), som siterte alvorlige sikkerhetsbekymringer etter dødsulykken på PIA-fly PK8303, operert av en Airbus A320 i Karachi 22. mai 2020.
107 mennesker omkom da innenriksflyet mistet motorkraften rett før landing.
Storbritannias sivile luftfartsmyndighet fulgte raskt etter med et lignende forbud, mens den amerikanske luftfartsmyndigheten også nedgraderte Pakistans luftfartssikkerhetsstatus etter bekymringene fra EASA.