Første eier var kongelig – selges i Oslo
BMW-en har litt av en historikk.
(Artikkelen er først publisert av Broom):
Den som jakter på en brukt bil med kongelige aner, har nå tidenes mulighet. Ute for salg i Norge ligger nemlig en BMW 7-serie som hadde eks-kong Fahd av Saudi-Arabia som første eier. Bilen det dreier seg om, er en 1983-modell BMW 735i, og den er knapt nok innkjørt – 27.000 kilometer står det på telleren, og dette kan dokumenteres.
Det langvarige, men kortkjørte livsløpet er nemlig «bokført» etter alle kunstens regler, blant annet gjennom en detaljert servicehistorikk fra Spania, der bilen startet sin tilværelse, og der den har vært det meste av tiden.
Det er ikke å skryte å fastslå at den er i absolutt «mint condition», hvilket enkelt oversatt betyr prikkfri tilstand. På prislappen står det 550.000 kroner for den 1500 kilo tunge bilen med 218 hk under panseret.
Den var verdens raskeste bil med dieselmotor
Innkjøringsinstruks
– Alt fungerer perfekt, helt ned til BMWs originale lommelykt som fortsatt følger med, forteller Dite, som ikke ønsker å oppgi fullt navn, og som nå eier bilen.
– En bedre vedlikeholdt – eller historisk mer interessant – bil tror jeg ikke man kan finne på markedet i dag, eller kanskje noen gang senere heller. For eksempel har bilen fortsatt den originale frontruten med innkjøringsinstruks klebet på innsiden!
KJØREGLEDE: Dite skryter av kjøreegenskapene på BMW'en, som hun kom over i Tyskland. Foto: Privat
Fant den i Tyskland
– Hvordan kom du over den?
–Jeg er veldig bilinteressert, og ser spesielt etter biler med lav kilometerstand som jeg har en tid før jeg selger dem. Jeg har gjerne en bil i tre-fire år, så selger jeg. Det blir ikke mye penger av det, men mye bilglede, sier Dite til Broom.
Hun er veldig Mercedes-fan:
– Men akkurat denne BMW-en var så fin at jeg bare måtte ha den.
– Med tanke på den opprinnelige eieren – fant du bilen i Spania?
– Nei, i Tyskland, der jeg har en bekjent som driver bilbutikk i Bayern. Han tok inn bilen fra Spania i 2015. Jeg har hatt den siden 2021.
Det. ble ikke tøffere ved inngangen til 80-tallet!
Lite interesse
– Fantastisk bil da?
– Ja, alle E23-modeller er jo veldig stylet med spesielle felger og annet som etter min oppfatning er helt ute av kurs, men akkurat denne går til nød an med et slikt sexy look! Det som trekker aller sterkest opp er motoren, som er helt herlig.
– Har det vært mye interesse for bilen?
– Nesten ingen ting, men det hadde jeg heller ikke ventet.
Dette var starten på en kjempesuksess
Kjørte den kanskje ikke selv
– At bilen bare har gått 27.000 kilometer siden 1983 kan jo tyde på at den nærmest har stått parkert i alle disse årene?
– Den har opprinnelig vært eid av kong Fahd av Saudi-Arabia. Jeg vet ikke om du har hørt om det famøse slottet han etterlot seg i Marbella? I dette slottet hadde han plass til 300 biler i garasjen. Da han døde i 2004 ble det bare forlatt, ikke ble det solgt og ikke har noen gjort krav på det – det bare står og forfaller.
– Slottet som Kong Fahd fikk bygget, er arkitektonisk en kopi av Det Hvite Hus, og må i sin tid ha vært et praktfullt bygg. Nå fremstår det mest som en forfallen ruin. Uansett, med plass til 300 biler i garasjen er det jo ikke sikkert at Kong Fahd har kjørt denne bilen selv i det hele tatt.
Det eksploderte og folk bød som gale
Silkemykt
– Men likevel – etter så lang tid fremstår jo bilen nesten som ubrukt?
– Ja, ikke helt, da. Da jeg kjøpte den, hadde den gått 16.000 kilometer, så jeg har da kjørt på den 11.000 kilometer i alle fall.
– Ja, hvor unik er denne bilen egentlig – dette må være et once-in-a-lifetime kjøp?
– Ja, det mener jeg det går an å si. Jeg har i alle fall ikke klart å finne maken, uansett hvilken nettside jeg leter på. Og et viktig poeng er at den er gjennomdokumentert fra a til å – med servicehistorikk fra Spania og ellers alt tilhørende.
– Hvordan var den å kjøre?
– Det er jo en BMW, og den har den 4-trinns automatkassen som kom i 1983, og som skifter så silkemykt at det nesten ikke er til å tro, sier Dite til slutt.