Bil

Forklaringen var ikke veldig god

Yrkessjåfører sitter på beltet, det straffer seg.

Denne måten å bruke sikkerhetsbeltet på er naturligvis ulovlig. Her blir det bot. Foto: Statens vegvesen.
Publisert Sist oppdatert

Denne saken ble først publisert på Broom.no.

I snart 50 år har det vært påbudt å bruke bilbelte når du kjører bil. Nå gjør de aller, aller fleste det. Og det er viktig.

Ifølge ulykkesanalysene til Vegvesenet bruker 35 prosent av de som omkommer i trafikken, ikke bilbelte. Mer enn én av tre som dør i ulykker i bilen sitter altså usikret.

Både politiet og Statens vegvesen har fokus på å sjekke beltebruken når de har kontroller. Og her ser de at fortsatt er en del som ikke bruker beltet.

Særlig gjelder det én gruppe.

Sitter på beltet

– Yrkessjåfører er overrepresentert her. Det gjelder spesielt varebilbransjen, også noen lastebilsjåfører. Her ser vi dessverre en økende trend, forteller Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.

Sjekk av beltebruk er en viktig del av kontrollene til Vegvesenet. Foto: Statens vegvesen.
Sjekk av beltebruk er en viktig del av kontrollene til Vegvesenet. Foto: Statens vegvesen.

Da de hadde kontroll ved Lillestrøm trafikkstasjon denne uken, delte de blant annet ut fire gebyrer for manglende bruk av bilbelte.

– Gjengangeren er de som sitter på beltet. På den måten får de slått av varsellyden, sier Rogneby.

Tar for mye tid

– Har de noen forklaring på hvorfor de gjør det?

– Ja, de fleste sier det er fordi de er så mye ut og inn av bilen. Da mener de det tar for mye tid å ta beltet av og på. Det er naturligvis ikke en forklaring vi kan ta hensyn til, sier Rogneby.

Blir du tatt for å ikke bruke beltet riktig, er det ingen bønn. Det gir gebyr på 1.500 kroner.

Bussene er en utfordring

Kontrollørene til Statens vegvesen kommer ganske ofte over denne løsningen: At sjåføren sitter på beltet. Dette bildet er fra en tidligere kontroll. Foto: Statens vegvesen.
Kontrollørene til Statens vegvesen kommer ganske ofte over denne løsningen: At sjåføren sitter på beltet. Dette bildet er fra en tidligere kontroll. Foto: Statens vegvesen.

– Noen mener vi er for pirkete når de får gebyr. Det er også noen som forsøker å snike seg unna, ved å ta på beltet når de ser kontrollen. Men det er nå en gang ikke så enkelt, sier Rogneby som understreker at de aller, aller fleste gjør som de skal og bruker bilbeltet.

– Ja, generelt har dette blitt bra. Bortsett fra de som sitter på beltet, er det bussene som er litt utfordring nå. Mange av passasjerene der dropper beltet. Der må vi nok jobbe for å endre holdningene mange har til å bruke belte når de reiser med buss, avslutter Bjørn Uno Rogneby.