Bil

Ford Mustang sliter

Da Dodge kuttet Challenger i 2023 og Chevrolet Camaro i 2024 skulle en tro at den eneste gjenværende muskebilen, Mustang, skulle øke. Det skjedde ikke.

Mustang-salget økte kraftig da 6. generasjon kom på markedet i 2015, men nå virker nedgangen ustoppelig.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen Motor.

I nærmest uminnelige tider har disse modellene tronet på toppen av det bensindrevne muskelbilmarkedet.

Nå er bare Mustang tilbake, men også den sliter med en tilbakegang på over 30 prosent hittil i 2025. For første gang på lenge falt Mustang-salget til under 10.000 biler i første kvartal.

Slått av navnbror

Kun 9377 nye Mustanger forlot forhandlerne. Den måtte sågar se seg forbigått av sin elektriske navnebror, Mustang Mach-E. Den solgte 11.607 eksemplarer i USA i samme periode.

Selv ikke det vel 60 år gamle ikonet er uberørt av amerikanernes tendens til å gå for mer praktiske crossoverpregede biler. Spørsmålet er om nedgangen er en forbigående tendens, eller om Mustang-epoken snart er forbi.

Modellen tåler i hvert fall ikke å følge samme utvikling stort lenger før den følger etter sine konkurrenter inn i historien.

For 60 år siden solgte Ford Mustang over en halv million eksemplarer i USA, mens i fjor var salget nede under 50.000. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
For 60 år siden solgte Ford Mustang over en halv million eksemplarer i USA, mens i fjor var salget nede under 50.000.

Rir inn i solnedgangen?

Pessimistene tror at en «upraktisk» bil som Mustang bare vil få det tøffere i markedet når kundene tvinges til å prioritere hardere.

Optimistene peker på den uvanlig kjølige starten på året, og håper at varmen i været skal hjelpe.

Mange peker dog på at det er vanskelig å forsvare kjøp av en Mustang ut fra «kjøreglede». En kjøreglede som ikke er det samme for yngre kunder som for de eldre entusiastene.

Villhesten rundet 60 i fjor, men viser tegn til at det kan gå mot slutten.