Bil
Ford Mustang sliter
Da Dodge kuttet Challenger i 2023 og Chevrolet Camaro i 2024 skulle en tro at den eneste gjenværende muskebilen, Mustang, skulle øke. Det skjedde ikke.

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen Motor.
I nærmest uminnelige tider har disse modellene tronet på toppen av det bensindrevne muskelbilmarkedet.
Nå er bare Mustang tilbake, men også den sliter med en tilbakegang på over 30 prosent hittil i 2025. For første gang på lenge falt Mustang-salget til under 10.000 biler i første kvartal.
Slått av navnbror
Kun 9377 nye Mustanger forlot forhandlerne. Den måtte sågar se seg forbigått av sin elektriske navnebror, Mustang Mach-E. Den solgte 11.607 eksemplarer i USA i samme periode.
Selv ikke det vel 60 år gamle ikonet er uberørt av amerikanernes tendens til å gå for mer praktiske crossoverpregede biler. Spørsmålet er om nedgangen er en forbigående tendens, eller om Mustang-epoken snart er forbi.
Modellen tåler i hvert fall ikke å følge samme utvikling stort lenger før den følger etter sine konkurrenter inn i historien.

Rir inn i solnedgangen?
Pessimistene tror at en «upraktisk» bil som Mustang bare vil få det tøffere i markedet når kundene tvinges til å prioritere hardere.
Optimistene peker på den uvanlig kjølige starten på året, og håper at varmen i været skal hjelpe.
Mange peker dog på at det er vanskelig å forsvare kjøp av en Mustang ut fra «kjøreglede». En kjøreglede som ikke er det samme for yngre kunder som for de eldre entusiastene.
Villhesten rundet 60 i fjor, men viser tegn til at det kan gå mot slutten.