Penger
Forbrukerøkonom: – Som å kaste penger rett ut av vinduet
Nordmenns netthandel har skutt i været, men nettopp fordi det er så tilgjengelig og enkelt, er det mange som gjør kjøp de ikke nødvendigvis trenger.
Verdien av norsk netthandel passerte 50,1 milliarder kroner i 2016, noe som er nest høyest i Norden, ifølge rapporten «Netthandel i Norden 2017». Ifølge Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB, viser tall fra Virke at nordmenn handlet for hele 36,5 milliarder kroner på nettet i året som gikk.
– Det er aldersgruppen 15-29 år som i størst grad handler fra mobilen, mens de som bruker mest penger på netthandel er aldersgruppen 40-59 år. Dette skyldes nok at det er denne gruppen som har størst kjøpekraft, forteller Sandmæl til ABC Nyheter.
Fra vindusshopping til nettbutikker
Mens vi tidligere gikk på vindusshopping, eller tok turen innom butikkene for å drømme oss bort, er dette nå i stor grad blitt digitalt.
– Vi surfer rundt i nettbutikker når vi kjeder oss på vei hjem fra jobb, eller når vi slapper av på sofaen hjemme. Vi trenger ikke engang å oppsøke nettsidene, de dukker opp i feeden vår på Facebook og andre sider vi typisk besøker ofte. Dette gjør at vi hele tiden blir utsatt for fristelser som skaper behov vi egentlig ikke har, forteller Sandmæl.
– Terskelen for å kjøpe blir mye lavere når det kun er noen klikk unna. Der vi tidligere bestemte oss for hva vi skulle kjøpe før vi gikk i butikken styres vi nå i større grad av impulser. Vi ser noe vi liker, føler et behov og trykker oss videre. Om vi faktisk ender opp med å kjøpe eller ikke styres nok i stor grad av om det rasjonelle rekker å komme på banen.
Les også: Nordmenn lar fulle handlekurver stå igjen i nettbutikkene
Trekker seg når sluttsummen vises
Men, til tross for at nordmenn handler stadig mer i nettbutikker, viser nye analyser at halvparten av handleturene aldri når frem til betalingspunktet. Klarna Norge har gjort estimater som viser at mellom 40 og 60 prosent av alle påbegynte handler kanselleres allerede i første trinn, som oftest når kundene blir spurt om å logge inn eller å registrere seg.
– For at vi skal gjennomføre et kjøp vi ikke hadde planlagt, er nettbutikkene i stor grad avhengige av at vi ikke rekker å tenke gjennom om dette er noe vi egentlig trenger, og har råd til. Møter vi på hindringer som innlogging, at nettet streiker eller annet, får vi mer tid til å trekke oss, mener Sandmæl.
– En ting jeg mener er positivt med netthandel er at vi i større grad blir bevisste på sluttsummen. Når vi går og plukker ting i butikken blir vi gjerne ikke klar over sluttsummen før vi står og skal trekke kortet. Da føler nok mange at det er for sent å trekke seg. I nettbutikken blir sluttsummen synlig før vi går videre til betaling. Dette fører nok til at flere tenker seg om to ganger.
Les også: Flere jukser for å unngå toll på netthandel
(Saken fortsetter under)
Som å kaste penger ut av vinduet
Et minus ved netthandel, er ifølge Sandmæl at flere gjør kjøp de ikke nødvendigvis trenger nettopp fordi det er så tilgjengelig og enkelt.
– Blant annet er det mange nettbutikker som tilbyr gratis retur og tilbakebetaling av penger slik at du kan prøve på ting hjemme. Her hører jeg stadig om noen som ikke returnere selv om tingene ikke passet slik de ønsket. Dette er jo å kaste penger rett ut av vinduet.
Før du handler på nett, råder forbrukerøkonomen at du har en plan for hva du skal kjøpe og hvor mye penger du skal bruke.
– Kommer du over noe du ønsker deg underveis kan du skrive det opp på en liste. Et smart triks er å la det gå noen uker før du tar opp ønskelisten igjen. På den måten gir du deg selv muligheten å tenke rasjonelt gjennom om dette er noe du egentlig trenger eller ønsker deg, avslutter Sandmæl.
Les også: Kjøpe dekk på nett? Ni av ti er skeptisk