Motor

Finnes én i verden: Millionbilen ble stuet bort

Denne historien er helt spesiell.

Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos TV 2 Broom.

Luksusbil-produsenten Maybach laget i sin tid helt egne biler, fra tidlig 1900-tallet fram til 1940. Så forsvant merket. 

Det ble først pustet liv i Maybach-navnet igjen i 2002, da som del av Mercedes-Benz.

Siden den tid har det gått litt i rykk og napp – men Maybach-modellene skal i utgangspunktet konkurrere med blant annet Rolls-Royce og Bentley. 

I 2005 produserte Maybach en helt annen type luksusbil – i samarbeid med dekkprodusenten Fulda. En bil som ikke bare skulle være luksuriøs – men også veldig, veldig rask. 

Og det ble den ...

(Se video av den spesielle bilen øverst i artikkelen)

Dette interiøret oser av luksus – men Maybach Exelero handler først og fremst om toppfart.

Les også: Prislapp: 4,3 millioner kroner

Stor og tung

Maybach Exelero ble avduket som en konseptbil. Den skulle klare å toppe 350 km/t, og på den måte gjøre det mulig å teste Fuldas høyhastighetsdekk. 

Den digre bilen, som måler hele 583 centimeter i lengde, veier 2.660 kilo. 

Men takket være en massiv 5,9-liters V12-motor på 700 hestekrefter, ble det virkelig fart i bilen, likevel. 

Den klarer 0-100 km/t på bare 4,4 sekunder (husk, dette er 20 år siden!). 

Men det viktigste, og mest oppsiktsvekkende, var altså toppfarten. Den skulle testes på Nardo Ring, i Italia. 

Les også: Visste du at du også får SUV fra Mercedes-Maybach?

Raskeste i verden

På banen gikk det unna! Exelero klarte 351,45 km/t – og var med det den raskeste luksusbilen i verden på vanlige dekk. En mildt sagt oppsiktsvekkende prestasjon. 

Alle de fire dekkene på bilen var i dimensjonen 315/25 ZR23. 

Det siste tallet forteller altså at det er snakk om 23 tommer. Dette var de største dekkene på markedet, på den tiden.

Les også: Business class på SAS blir nesten en vits i forhold

Rapper-rykter

Designet var det studenter ved Pforzheim universitetet i Tyskland som sto for. Og det er ingen tvil om at bilens framtoning vekker oppsikt. Det er noe Batmobile-aktig over bilens tilstedeværelse.

I 2006 ble bilen brukt i Jay Z sin musikkvideo «Lost One». Da var bilen privateid. 

Det ble senere sagt at rapperen Birdman kjøpte bilen for rundt 80 millioner kroner.

Museum

Lenge sto den stuet bort. Men nå står den utstilt på bilmuseet Nationales Automuseum, The Loh Collection, utenfor Frankfurt.

Dette er et helt unikt bilmuseum, med rundt 150 kjøretøy fra 1886 fram til i dag. 

Bilene tilhører entreprenøren Friedhelm Loh, som i 2023 valgte å gjøre store deler av samlingen sin tilgjengelig for publikum.

I forbindelse med årets Oslo Motor Show, vil det også komme flere biler fra Loh Collection til Lillestrøm. Blant annet Formel 1-bilen som ble kjørt av Ayrton Zenna i 1989-sesongen.

Les også: Her tester vi Rolls-Royce Wraith